Voordekunst is hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector.

Een positieve beweging die erop gericht is om culturele projecten te realiseren. Mogelijk gemaakt door de mensen waar het uiteindelijk voor bedoeld is, het publiek of beter nog: de ‘crowd’.

Voordekunst geeft advies, begeleidt crowdfundingcampagnes en helpt zo de doelen van kunstenaars én de creatieve sector te bereiken. Donateurs kunnen via onze website direct en gemakkelijk bijdragen aan het project van hun keuze. Met kleine en grote donaties van particulieren en bedrijven zijn via voordekunst al meer dan 2000 projecten succesvol gefinancierd.

Mensen kunnen op vele manieren bijdragen aan voordekunst. Maar alle betrokkenen hebben één ding gemeen. Donateurs, projectmakers, twitteraars en likers, ze vinden het allemaal belangrijk dat een bepaald project er komt.

Omdat het van maatschappelijk belang is, omdat je erom moet lachen, omdat je het die persoon gunt, of omdat het gewoon zo mooi is. Je wilt dat dat ene project er komt. Het moet ervaren worden, gezien, gehoord, geproefd of in werking gezet. Het is - kortom - kunst die moet. Of je nu doneert, een project start, twittert of liket, je doet het voor de kunst, die móet er komen.

Daarom zeggen we:
Doe het voordekunst

Onze missie en visie

Foto: Jordi Huisman
Foto: Jordi Huisman

Wij vinden het belangrijk dat kunst door een groter publiek weer als een belangrijk onderdeel van de samenleving wordt gezien. Een van onze twee hoofddoelstellingen is daarom het stimuleren van ondernemerschap bij creatieve initiatiefnemers en culturele instellingen. Via voordekunst.nl bieden we een podium aan makers en instellingen om te laten zien wie ze zijn en wat hen drijft.

We helpen en adviseren makers en instellingen bij het opstellen van een realistische crowdfundingcampagne. We geven tips, feedback, coaching en we organiseren adviestrajecten en workshops. Dit alles om makers en instellingen handvatten te bieden om daadwerkelijk publiek aan zich te binden. Zo stimuleren we ondernemerschap bij kunstenaars en kunstinstellingen. Zo zorgen we samen dat kunst er komt.

Foto: Jordi Huisman
Foto: Jordi Huisman
logo
logo

De andere van de twee hoofddoelstellingen van voordekunst is het vergroten van het maatschappelijk draagvlak voor kunst en cultuur.

Daarom maken we het voor mensen zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk om bij te dragen aan campagnes. Op deze manier willen we een grote groep donateurs aan makers binden.

Door te doneren op voordekunst.nl maak je als donateur mooie projecten mogelijk. En door dit samen met anderen te doen zorgen we ervoor dat kunst van iedereen wordt. 

Kernwaarden voordekunst

Betrokken

We zijn echt geïnteresseerd en leven mee.

Deskundig

We weten waar we het over hebben en delen die kennis graag.

Bevlogen

We zijn ambitieus. Wij houden van kunst.

Verbindend

We zijn toegankelijk en in staat om partijen te koppelen.

Wat er tot nu toe bereikt is:

Mede dankzij onze persoonlijke begeleiding slaagt 80% van alle campagnes op voordekunst!
Het grootste netwerk van Nederland

131.851
donateurs

Het grootste netwerk van Nederland

Sinds onze oprichting in 2010

€ 13.304.892
gedoneerd

Sinds onze oprichting in 2010

Succesvol afgerond door onze makers

2.279
projecten

Succesvol afgerond door onze makers

Realiseren samen met jou hun projecten

2.169
talentvolle makers

Realiseren samen met jou hun projecten

2.169 makers hebben via voordekunst.nl én dankzij 131.851 donateurs inmiddels 13304891,79 opgehaald waarmee 2.279 campagnes succesvol gefinancierd zijn.

Alles over crowdfunden

Wil je zelf een crowdfundcampagne beginnen, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? In onze Academie vind je alles wat je nodig hebt om jouw crowdfunding project tot een succes te maken. Via het stappenplan begeleiden wij je naar een succesvolle financiering van je project en een hoog publieksbereik.

Ons aanmeldproces

Ben je klaar voor een crowdfundcampagne? Zo ziet ons aanmeldproces eruit:

  1. Je meldt je project aan, en beschrijft kort waarom je deze campagne wil doen op voordekunst. Een medewerker van voordekunst leest je project aandachtig door, om te kijken of het bij ons past, en of we denken dat het een realistisch plan is. Dat laten we je binnen 2 werkdagen weten.
  2. Als je project bij voordekunst past, kan je je campagnepagina invullen. Hierbij adviseert de medewerker je zoveel mogelijk via e-mail, bijvoorbeeld over welke doelgroep je wil bereiken etc.
  3. Zodra jij en voordekunst denken dat je pagina helemaal klaar is, krijg je de link om je project met 1 klik op de website te zetten: Je campagne gaat van start.
  4. Campagne voeren. Jij bent druk bezig om zoveel mogelijk mensen te bereiken voor je project. Wij monitoren de voortgang en adviseren je tijdens je campagne.
  5. Je campagne is afgelopen. Dat geeft 1 van deze 3 scenario's: Je hebt het gehaald (100% van je doelbedrag), bijna (80% - 100% van je doelbedrag), of niet (minder dan 80%). We ronden het project af, in overleg met jou. Bij een succesvolle campagne maken we het geld over op de eerstvolgende dinsdag.
Start nu je campagne

Nog niet helemaal zeker? Doe hier de quickscan!

Spreekuren, Workshops & Adviestrajecten

vdk spreekuren

We organiseren zeer regelmatig spreekuren, in Amsterdam en daarbuiten. Heb jij een concreet idee waarvoor je wilt crowdfunden? Of wil je meer weten over crowdfunding als financieringsvorm? Schrijf je dan in voor een spreekuur met een medewerker van voordekunst. In een half uur nemen wij jouw project door, geven we advies en beantwoorden we eventuele vragen. Mocht je nog niet helemaal bekend zijn met crowdfunding dan kun je tijdens dit spreekuur ook bij ons terecht voor meer informatie. Kijk hier voor de eerstkomende spreekuren bij ons op kantoor, en hier voor spreekuren op locatie. Ook kan je hier onze quickscan doen om binnen 2 dagen reactie te krijgen op je plan van een van onze experts.

Maandelijks organiseert voordekunst workshops crowdfunding voor kunstenaars en creatieven. Tijdens de workshop kom je erachter welke projecten zich lenen voor crowdfunding, waarom je wel of niet van een platform als voordekunst gebruik moet maken en wat de uitdagingen en valkuilen zijn bij crowdfunding. Verder krijg je tips en tricks, kijken we naar inspirerende voorbeelden en gaan we samen werken aan de opzet van jouw eigen crowdfundingtraject.

Ga je een groot project opzetten vanuit een instelling, dan is wellicht een intensiever adviestraject de beste keuze. We ontwerpen samen een crowdfundingactie waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke uitdagingen waar instellingen mee te maken krijgen. Zoals het meekrijgen van de organisatie in het traject.

Wil je advies van andere of meer ervaren projectmakers?  Stel dan je vraag op de projecthouders FacebookgroepJe kunt hier als ervaren projectmaker ook advies geven.

Spreekuur crowdfunding

Spreekuur crowdfunding

Heb jij een concreet idee waarvoor je wilt crowdfunden? Of wil je meer weten over crowdfunding als financieringsvorm? Schrijf je dan in voor een spreekuur met een voordekunst medewerker! Dit betreft een gesprek van een half uur. 

Workshop: Wie zijn jouw donateurs en hoe bereik je ze?

Workshop: Wie zijn jouw donateurs en hoe bereik je ze?

Tijdens de workshop zullen we jouw achterban in kaart brengen. Wie zijn dit, op welke manier kan je deze mensen bereiken en waar zit nieuw publiek? Vervolgens gaan we dit vertalen naar concrete promotie acties.

Spreekuur crowdfunding

Spreekuur crowdfunding

Heb jij een concreet idee waarvoor je wilt crowdfunden? Of wil je meer weten over crowdfunding als financieringsvorm? Schrijf je dan in voor een spreekuur met een voordekunst medewerker! Dit betreft een gesprek van een half uur. 

Beleidsdocumenten voordekunst

Het voordekunst logo vind je hier

In verschillende formaten.

Contact

Heb je nog vragen?

We helpen je graag verder van maandag tot en met vrijdag tijdens kantoortijden. Chat met ons door op het ronde icoon rechtsonder op onze website te klikken.

© 2017