Updates, een unieke manier om met je crowd te communiceren

Updates, een unieke manier om met je crowd te communiceren

Tijdens en na je crowdfundcampagne is het belangrijk om je donateurs in te lichten over ontwikkelingen rondom je project of jezelf als maker. Dit kan bijvoorbeeld via updates op je projectpagina. Maar waar kun je de updates voor gebruiken en hoe creëer je een goede en interessante update? Hieronder vind je de beste tips!

 

Tijdens je campagne

Updates kun je speciaal naar je donateurs sturen of voor iedere paginabezoeker zichtbaar maken. Je donateurs krijgen een melding in hun e-mailinbox als je een update plaatst. Zo kun je de donateurs direct vertellen waar je mee bezig bent en houd je ze op de hoogte van de voortgang van je project.  

 

De tussenstand

De meterstand van je project is een leuk gegeven om te delen. Theatermakers van ‘The best of Fringe Tour’ zitten al op 23% en doen een dansje van blijdschap: 

 

Schermafbeelding_2017-03-21_om_14.34.25

 

 

Lancering van een nieuwe tegenprestatie

Door tijdens je campagne een nieuwe tegenprestatie te lanceren creëer je leuke content voor een update. Promoot deze (tijdelijke) tegenprestatie in je update en vertel wat er zo uniek en speciaal aan is. Zo licht zangeres May Rose haar crowd in over een nieuwe tegenprestatie. 

 

 Schermafbeelding_2017-02-24_om_15.48.20 

 

Filmpje

Een update kan naast foto’s ook een filmpje bevatten. Zo plaatste de maker van het project Sugar Rush een bericht met hierin een videoclip welke perfect, met een knipoog, aansluit op het thema ‘suiker’. Laat je creativiteit de vrije loop!

 

Schermafbeelding_2017-03-16_om_17.18.26 

 

Na je campagne

Als je crowdfundcampagne is afgelopen heb je een aardige fanbase opgebouwd van donateurs die jou en je project steunen. Deze groep kun je na de looptijd van je campagne benaderen via een update op je projectpagina. Waar kun je dit allemaal voor inzetten? 

 

Bedank je donateurs

Denk hier aan het bedanken van je donateurs voor hun bijdrage. Zo plaatsten de filmmakers van het project ‘The Death of a Polish Princess’ een foto van hun hond met bedankbericht. Schattiger kan niet!

 

Schermafbeelding_2017-03-16_om_17.24.43

 

Resultaat project 

Wat is het eindresultaat van je campagne? Heb je een fotoboek uitgegeven en eindelijk in je handen, maak dan foto’s en deel deze in een update. Je donateurs zijn heel benieuwdZo plaatste fotograaf Martijn van de Griendt een update over zijn boek 'Voor jou XXX Stella'.

 

Schermafbeelding_2017-03-21_om_14.10.41

Schermafbeelding_2017-03-21_om_14.10.49

 

Nieuw project 

Jouw donateurs vinden je leuk. Heb je een nieuw project, laat dat vooral aan deze groep weten. Maak ze enthousiast voor een volgend project. Zelfs als het alweer een tijd geleden is dat je campagne is afgelopen krijgen donateurs je bericht nog steeds in hun e-mailinbox.

 

Voldoen van tegenprestaties

Als je project succesvol is afgerond staan je donateurs te popelen om hun tegenprestatie in ontvangst te nemen. Door een update te plaatsen met hierin een indicatie van de levertijd van de verschillende tegenprestaties weten de donateurs waar ze aan toe zijn. Zangeres Magriet Sjoerdsma vertelt in haar update wanneer haar donateurs de tegenprestaties kunnen ontvangen. 

Schermafbeelding_2017-04-07_om_11.07.46 

 

Voor je campagne

Een goede voorbereiding is het halve werk! Bereid je voor door alvast updates of onderwerpen voor updates te schrijven om later te publiceren. Deze kun je opnemen in, en worden onderdeel van, je gehele communicatieplan.  

 

Meer tips

Naast tips voor het schrijven van een goede update hebben we ook blogberichten over de beste tegenprestaties, de top tien promotievideos en een goede wervende tekst. Na het lezen van al deze tips kan je pagina, en daarmee ook je campagne, niet minder worden dan een enorm succes!  

© 2017