Hoe maak je de allerbeste promotiefilm? Dit zijn onze tips!

Hoe maak je de allerbeste promotiefilm? Dit zijn onze tips!

Het promotiefilmpje is dé pitch van je project. Dit filmpje verschijnt op je projectpagina en je kunt hem verspreiden op social media, in mails en in nieuwsbrieven. Maar hoe maak je een goed promotiefilmpje? Wij geven je graag wat tips - en, ter inspiratie, onze tien favoriete filmpjes van de afgelopen tijd! 

Een gemiddeld bezoek op een projectpagina op voordekunst duurt twee minuten. In deze tijd kijkt de bezoeker niet alleen het filmpje, maar leest ook de wervende tekst en kiest een tegenprestatie. Maak van je filmpje dus een korte en sterke pitch.

 

Tips voor een sterke pitch 

1.       Houd het kort. Laat het filmpje niet langer dan anderhalve minuut duren.

2.       Maak het persoonlijk. Vertel zelf over je project of laat je filmen in je atelier. Zo krijgt de bezoeker een indruk van jou als maker en zal hij sneller geneigd zijn om te doneren.

3.       Vertel het verhaal achter je project. Geef ook aan waarom je geld nodig hebt en waar je het geld aan zal besteden.

4.       Zoek naar geschikte locaties waar je het beeldmateriaal kunt schieten. Denk bijvoorbeeld aan je werkplek of een evenement wat je organiseert.

5.       Kies de juiste vorm. Ben je creatief en handig? Dan kan bijvoorbeeld een animatiefilmpje een goede vorm zijn.

 

Onze top tien promotiefilmpjes

Inspiratie nodig? Dit is onze toptien van de grappigste, leukste en meest memorabele filmpjes van de afgelopen tijd.

Animalia Amsterdam

Isabella Rosendaal vertelt haar verhaal kort en duidelijk. Haar foto’s komen duidelijk in beeld, en de video zit vol humor, wat goed past bij het project. En het filmpje is slim opgebouwd: terwijl je zit te glimlachen om de slak en de mopshond vertelt ze je nog even precies wáárom je moet doneren.  

 

 De Meisjes met de Wijsjes

De meisjes laten op ludieke en onvergetelijke wijze zien waarom deze crowdfunding nodig is. Daarnaast is de strak uitgevoerde zang een originele touch die perfect past bij De Meisjes met de Wijsjes. (Let op, beetje NSFW!)

 

Muurgedicht in Nederlandse Gebarentaal

Dit geluidloze filmpje is een voorbeeld hoe je in een cleane vorm heel goed een verhaal kunt vertellen. Dankzij de filmlocaties wordt direct duidelijk wat een muurgedicht precies is, en de charismatische presentatoren trekken je mee het verhaal in, met ondertitels voor de horende kijkers. 

 

New collection LISELORE FROWIJN S/S 2018 

De vorm van deze video (zowel de filmlocatie als de montage en effecten) sluit perfect aan op de stijl van het project. Liselore Frowijn vertelt een helder verhaal en laat precies genoeg zien om je nieuwsgierig te maken.

 

Kinderfeestjes met een verhaal

De kwaliteit van dit filmpje geeft het nét een professionelere uitstraling, en dat terwijl de lol er duidelijk vanaf spat. Iris Stam maakt bovendien slim gebruik van muziek en een voice-over, wat dit filmpje bestaande uit losse scènes toch één geheel maakt. 

 

Zoals het is – een beeldverhaal 

Deze film is eigenlijk te lang voor voordekunst-begrippen, maar Floris Tilanus heeft zoiets slims gedaan dat het in dit geval niet uitmaakt. Door niet het project, maar de reacties erop te laten zien kan je niet wachten om zijn boek te lezen. 

 

Voorwaarts Mars!

Dit lettertype dat Ruben Stellingwerf ontwierp leent zich perfect voor animaties, en hiervan maakt hij dan ook op een heel mooie manier gebruik. Hij heeft het slim doorsneden met archiefbeeld en beelden van hemzelf, waardoor je een goed beeld van het project krijgt. 

 

Zeefdruk voor kattenshirts

Dit filmpje van Daniel Nijveld is een goed voorbeeld hoe je met een klein budget toch een creatieve, originele video kunt maken. Het feit dat je de maker in beeld ziet geeft het project een gezicht, en ook de producten komen goed in beeld.  

 

Kinderboeken illustreren in Cambridge

De stopmotionvideo van Yessica Baeten is origineel en aantrekkelijk, waardoor haar video er direct uit springt. Zo is het filmpje niet alleen een oproep tot doneren, maar ook een showcase van haar talent.  

 

Bouw mee aan de bas!

Het Nederlands Philharmonisch Orkest is een gerenommeerd instituut, waar je misschien een serieuze video van verwacht – maar in plaats daarvan maakten ze een spannende, humoristische en goed gescripte film in de NedPhO-Koepel. De muziekkeuze (tot aan de ringtone toe) en de cameo van de chef-dirigent maken deze video helemaal af. 

 

Meer tips nodig?

Bekijk dit filmpje van De Videomakers vol tips voor een fantastische low-budgetvideo.

Credits foto bovenaan: Sam McGee via Unsplash

© 2017