6 tips voor het schrijven van een goede wervende tekst

6 tips voor het schrijven van een goede wervende tekst

Een bezoeker blijft gemiddeld maar twee minuten op een projectpagina. Een wervende tekst moet daarom kort, maar wel aansprekend zijn! Maar hoe kom je tot de kern van je boodschap? Wij geven je 6 tips voor het schrijven van een aansprekende wervende tekst.

 

1. Beantwoord vier belangrijke vragen

De antwoorden op deze vragen geven een volledige omschrijving van je project. Een donateur wil niet alleen weten aan welk project hij bijdraagt, maar ook wie jij als maker bent:

  • Wie ben je?
  • Wat ga je doen?
  • Waarom moet dit project worden gerealiseerd?
  • Wat heb je hiervoor nodig?

Daarnaast is je persoonlijke motivatie en de urgentie om dit project te starten erg belangrijk. Waarom ben jij enthousiast over je project en waarom vind jíj dat het er moet komen? Door enthousiast en eerlijk over je project te vertellen maak je ook anderen enthousiast. Dan snappen mensen dan gelijk wat je wil bereiken en hoe zij daarbij kunnen helpen.  

 

Voorbeeld: De makers van Disarming Palestine beantwoorden direct alle belangrijke vragen in hun wervende tekst. 

Schermafdruk_2017-08-11_11.17.23

 

2. Een pakkende introductie

Een bezoeker van je pagina wil snel kunnen zien of het project interessant is. Schrijf daarom een introductie waarin je in één of twee zinnen uitlegt wat je project inhoudt en wie je bent.

Voorbeeld:  Sanja Marusic begint haar projectpagina met een introductie van haarzelf en het project., zodat je direct weet waar het over gaat. 

Schermafdruk_2017-08-10_12.54.19

Je kunt er ook voor kiezen om juist de aandacht te trekken, door niet meteen de inhoud vrij te geven, maar bijvoorbeeld een leuke anecdote of iets anders dat de aandacht trekt en vasthoud. Wek bijvoorbeeld de interesse door een aankondiging met een open eind. 

Voorbeeld: YoungGangsters pakt je direct in de introductie met een spannend verhaal. 

Schermafdruk_2017-08-11_10.39.32

3. 'Call to action': wees duidelijk 

Naast de informatie over je project moet je pagina ook een call to action bevatten. Dat is een korte oproep aan je donateurs, zodat ze weten wat er van hen verwacht wordt. Doe daarom een oproep tot doneren en geef een voorbeeld van een tegenprestatie die je aanbiedt.

Daarnaast is het verstandig om te vragen of bezoekers en donateurs je project willen delen met hun vrienden. Dat kunnen ze doen door links boven het promotiefilmpje op een van de buttons te klikken. Om delen te stimuleren kun je in een update ook een voorbeeldtekst en afbeelding plaatsen, die donateurs hiervoor kunnen gebruiken.

Wees hierbij creatief: Bedenk bijvoorbeeld een speciale hashtag of maak een leuke video of afbeelding die mensen kunnen gebruiken bij het delen. 

Voorbeeld: De band Caffeine roept direct op tot volgen en delen. 

Schermafdruk_2017-08-11_11.14.00

 

4. Verwijs naar relevante inhoud

Niet alle informatie die je wilt vertellen past in de wervende tekst. Deze moet namelijk kort en bondig zijn. Voor aanvullende informatie zoals de totstandkoming van je project, je eerdere werk of bijvoorbeeld foto’s van je optredens, kun je verwijzen naar je website, Facebookpagina of Soundcloud.

Houd je wervende tekst kort, liever niet langer dan vier à vijf alinea’s van een paar zinnen. En bedenk dat het verwijzen naar leuke inhoud ook perfect past in updates die je kan plaatsen tijdens je campagne. Zo houdt je mensen betrokken bij je project en geef je ze relevante extra informatie.

 

5. Maak gebruik van beeld

Voorzie je wervende tekst ook van beeld, want beeld communiceert sneller dan tekst. Gebruik visuals die uitleg geven, leuke foto’s of beeldmateriaal van je werk.

Plaats de foto’s tussen de tekst en niet alles onderaan. Hierbij zijn liggende beelden het mooist. Het werkt ook heel goed als je de tegenprestaties alvast laat zien.

 

Voorbeeld: Illustrator en schrijver Floris Tilanus maakt op een prachtige manier gebruik van beeld.  

Schermafdruk_2017-08-11_10.54.23

 

6. Geef je tekst vorm

Om je tekst visueel aantrekkelijker te maken, kun je de tekst vormgeven door delen dikgedrukt of schuin te maken. Gebruik ook titels. Zo leg je de nadruk op bepaalde woorden die de kern van jouw project omschrijven.

Voorbeeld: De makers van 'TUIG' gebruiken de opmaakopties om hun wervende tekst helderder te maken.

Schermafdruk_2017-08-11_11.32.39

 

Meer tips?

Kijk voor meer tips over de wervende tekst bij de academie of bekijk hier voorbeeldprojecten uit jouw discipline.

© 2017