6 tips voor het schrijven van een goede wervende tekst

6 tips voor het schrijven van een goede wervende tekst

Een bezoeker blijft gemiddeld twee minuten op een projectpagina. In die tijd bekijkt hij het filmpje van ongeveer een minuut, leest hij de wervende tekst en selecteert (hopelijk) een tegenprestatie. Een wervende tekst moet daarom kort, maar wel aansprekend zijn! De kunst van het weglaten is hierbij heel belangrijk. Maar hoe kom je tot de kern van je boodschap? Wij geven je 6 tips voor het schrijven van een aansprekende wervende tekst.

 

 Een bezoeker van je pagina wil snel kunnen zien of het project interessant voor hem of haar is.

1. Beantwoord vier belangrijke vragen

Wie ben je? Wat ga je doen? Waarom moet dit project worden gerealiseerd? Wat heb je hiervoor nodig?

De antwoorden op deze vragen geven een volledige omschrijving van je project. Een donateur wil niet alleen weten aan welk project hij bijdraagt, maar ook wie jij als maker bent. Daarnaast is je persoonlijke motivatie en de urgentie om dit project te starten erg belangrijk. Waarom ben jij enthousiast over je project en waarom vind jíj dat het er moet komen? Door enthousiast en eerlijk over je project te vertellen maak je ook anderen enthousiast. Daarnaast snappen mensen dan gelijk wat je wil bereiken en hoe zij daarbij kunnen helpen. 

 

Schermafbeelding_2016-08-25_om_13.52.48

Hüseyin Badilli begon zijn projectpagina met het beantwoorden van de belangrijkste vragen.

 

2. Een pakkende introductie

Een bezoeker van je pagina wil snel kunnen zien of het interessant voor hem is. Schrijf daarom een introductie, waarin je in één of twee zinnen uitlegt wat je project inhoudt en wie je bent. Je kunt er ook voor kiezen om juist de aandacht te trekken, door niet meteen de inhoud vrij te geven, maar bijvoorbeeld een leuke anecdote of iets anders dat de aandacht trekt en vasthoud. Wek bijvoorbeeld de interesse door een aankondiging met een open eind. Twee verschillende voorbeelden:

Schermafbeelding 2016-08-18 om 11.51.25.png

FOAM geeft een introductie van het project en vraagt direct om hieraan bij te dragen. Als bezoeker weet je meteen waar dit project over gaat.

 

Door enthousiast en eerlijk over je project te vertellen maak je ook anderen enthousiast. 

 

Schermafbeelding 2016-08-18 om 11.44.58.png

Dat het bij Far Out om een fotografieproject gaat blijft nog in het midden.

 

3. 'Call to action': wees duidelijk 

Naast de informatie over je project moet je pagina ook een 'call to action' bevatten. Dat is een korte oproep aan je donateurs, zodat ze weten wat er van hen verwacht wordt. Doe daarom een oproep tot doneren en geef een voorbeeld van een tegenprestatie die je aanbiedt. Daarnaast is het verstandig om te vragen of bezoekers en donateurs je project willen delen met hun vrienden. Dat kunnen ze doen door links boven het promotiefilmpje op een van de buttons te klikken. Om delen te stimuleren kun je in een update ook een voorbeeldtekst en afbeelding plaatsen, die donateurs hiervoor kunnen gebruiken. Wees hierbij creatief: Bedenk bijvoorbeeld een speciale hashtag of maak een leuke video of afbeelding die mensen kunnen gebruiken bij het delen.

 

Schermafbeelding 2016-08-18 om 13.17.43.png

Zo doen we het zelf in ons introductiefilmpje.

 

4. Verwijs naar relevante inhoud

Niet alle informatie die je wilt vertellen past in de wervende tekst. Deze moet namelijk kort en bondig zijn. Voor aanvullende informatie zoals de totstandkoming van je project, je eerdere werk of bijvoorbeeld foto’s van je optredens, kun je verwijzen naar je website, Facebookpagina of Soundcloud. Houd je wervende tekst kort, liever niet langer dan vier à vijf alinea’s van een paar zinnen. En bedenk dat het verwijzen naar leuke inhoud ook perfect past in updates die je kan plaatsen tijdens je campagne. Zo houdt je mensen betrokken bij je project en geef je ze relevante extra informatie.

 Beeld communiceert sneller dan tekst 

 

5. Beeld!

Voorzie je wervende tekst ook van beeld, want beeld communiceert sneller dan tekst. Gebruik visuals die uitleg geven, leuke foto’s of beeldmateriaal van je werk. Plaats de foto’s tussen de tekst en niet alles onderaan. Hierbij werken liggende beelden het best. Het werk ook heel goed als je de tegenprestaties alvast laat zien.

 

Schermafbeelding_2016-08-25_om_13.03.17

Martina Lasinger gebruikte beeld tussen alinea's en tussenkopjes om de tekst aantrekkelijk en duidelijk aan te bieden.

 

6. Geef je tekst vorm

Om je tekst visueel aantrekkelijker te maken, kun je de tekst ook vormgeven door hem dikgedrukt of schuin te maken. Gebruik ook titels. Zo leg je de nadruk op bepaalde woorden die de kern van jouw project omschrijven.

 screencapture-voordekunst-nl-projecten-4904-rauwboek-1-1472123344711

 Joost van Bellen gebruikte beeld om de inhoud van zijn boek èn de sfeer van het onderwerp goed over te brengen.

 

Meer tips?

Kijk voor meer tips over de wervende tekst bij onze top tien projectpagina’s of bekijk hier voorbeeldprojecten uit jouw discipline.

 

Heb je vragen over de wervende tekst of wil je graag advies? Vraag het aan een van onze projectassistenten via de chat rechtsonder.

 

Veel succes!

 

© 2017