Content is key: Jongere donateurs beslissen op de pagina

Content is key: Jongere donateurs beslissen op de pagina

De Dag van het Mecenaat (op 21 maart 2019 in Amsterdam) heeft dit jaar als thema 'Jonge Gevers'. Daarom doken we in onze donateurscijfers. Dit is het derde artikel in een reeks van drie. Lees voor meer informatie het eerste artikel, en het tweede artikel.

Als voordekunst helpen we dagelijks tientallen creatieve initiatiefnemers met hun campagnes. Van hen weten we goed waarom ze gebruik maken van voordekunst. Maar hoeveel waarde heeft voordekunst voor gevers? Die doen vaak niets anders dan geld doneren aan een campagne. Als we donateurs vragen of ze voordekunst zouden aanraden bij vrienden, geeft maar liefst 97% van de respondenten in de groep 25-34 een 6 of hoger. Voor de hele groep onder de 45 is dat 95%.

Bij de 45+ groep is dat cijfer ook prachtig: 90%  zou voordekunst aanraden bij vrienden. Waarom dat cijfer iets lager ligt? Sommigen vinden internetbankieren soms nog wat ingewikkeld. Of ze vinden de vraag zelf lastig, dan krijgen we als reactie: ‘Ik ken jullie niet, waarom zou ik jullie aanraden?’

Daar ligt voor voordekunst nog een grote kans: zorgen dat nog meer mensen voordekunst leren kennen en vertrouwen.

5_projecten

Maar waarom waarderen gevers voordekunst zo hoog? Wat zijn redenen voor hen om te doneren? En verschilt dat tussen de leeftijdsgroepen?

Belangrijkste reden

Veruit de belangrijkste reden voor iemand onder de 45 om te doneren via voordekunst is de persoonlijke connectie met degene die campagne voert. 62% doneert om de maker, uit liefde voor de maker, om diegene(n) te ondersteunen, of omdat ze trots zijn dat diegene deze stap zet.

De tweede reden, met 42% (ja, de vraag is meerkeuze, want je kan meerdere redenen hebben om te doneren): 'Ik geef om het werk van de maker.' Als gever geloof ik in het idee en ik wil dat dat specifieke werk er komt. Voor mezelf, maar zeker ook voor de maker.

De derde reden: 'Zo stimuleer ik kunst en cultuur.'  Door te doneren draag ik direct bij aan een een betere, creatieve, mooiere wereld. Niet door alles te veranderen, maar door actief bij te dragen aan een concreet project.

15253400_1503100883051875_4179527593759606654_n

Het grootste verschil tussen de twee groepen (onder 45 en 45+): De tegenprestatie.

Bij voordekunst krijg je als donateur iets terug voor je gift als bedankje van de maker. Dat kan van een handkus tot een diner zijn, afhankelijk van het bedrag dat jij doneert. Die tegenprestatie kan je zelf kiezen, op basis van wat wordt aangeboden. En die tegenprestatie is voor de patatgeneratie en de millennials een stuk belangrijker in de overweging om te doneren dan voor babyboomers en generatie X.

Verschil tussen oudere en jongere donateurs: jonge donateurs willen er graag iets moois voor terugkrijgen, terwijl oudere donateurs vooral cultuur willen ondersteunen. Zij vinden een bedankje minder relevant, ondanks dat zij vaak wat hogere donaties doen.

Draagvlak

Samengevat levert dat interessante inzichten, wanneer we deze context naast de cijfers leggen:

Ouderen converteren beter op voordekunst. We wisten niet waarom, we verwachtten bijvoorbeeld dat ze minder goed zouden converteren omdat de pagina of betalen via internet verwarring zouden kunnen veroorzaken, maar dat blijkt ongegrond: oudere donateurs weten waarom ze willen doneren, en die reden is vaak naast het steunen van een maker ook 'goed doen'. Daardoor twijfelen zij op de pagina minder, en laten ze zich minder tegenhouden. 

Jongere donateurs hebben wat meer overtuigingskracht nodig op de campagnepagina zelf, daar maken ze de beslissing of ze bijdragen. Op basis van de tekst, de video en dus vooral de tegenprestatie. Jongeren geven liever aan concrete zaken: ze vinden een leuke/mooie/nuttige tegenprestatie belangrijk voor hun donatie.

plantje

Wil jij weten wat de leukste tegenprestaties zijn op voordekunst?

We hebben een speciale nieuwsbrief opgezet rondom tegenprestaties, waarmee we 1 keer per maand een verzameling met de leukste, opvallendste of mooiste tegenprestaties uitsturen naar ruim 2.000 geinteresseerden. Daarvoor kan je je hier inschrijven.

 

Download de presentatie van Roy Cremers tijdens de Dag van het Mecenaat 2019:

Dag_van_het_Mecenaat_2019 (pdf)

 

De Dag van het Mecenaat heeft in 2019 als thema Jonge Gevers. Het vindt plaats op donderdag 21 maart van 14:00 - 17:00u in Amsterdam. Meer informatie.

© 2019