Jonge donateur geeft het liefst direct aan maker

Jonge donateur geeft het liefst direct aan maker

De Dag van het Mecenaat (op 21 maart 2019 in Amsterdam) heeft dit jaar als thema 'Jonge Gevers'. Daarom doken we in onze donateurscijfers. Dit is het tweede artikel in een reeks van drie.

We deden onderzoek onder donateurs van voordekunst, we doken in onze database en analyseerden onze platformstatistieken. En we delen graag de inzichten die dit ons heeft opgeleverd. 

Vorige keer zagen we dat er verschillen zijn in leeftijden en regio’s wat betreft doneren aan campagnes via voordekunst. De Boekmanstichting pikte deze informatie bijvoorbeeld direct op.

We vroegen mensen ook of ze op andere manieren dan via voordekunst bijdroegen aan cultuur.

De manier waarop mensen geven verschilt duidelijk per leeftijdsgroep.

Als we vragen op welke manieren mensen hebben bijgedragen aan cultuur valt vooral op dat het meer traditionele geven ondervertegenwoordigd is onder jongere donateurs. Lid zijn van een geefkring, vaste donateur bij een kunstinstelling of een fonds, of loten kopen bij een loterij: daar maken de groepen onder de 45 veel minder gebruik van dan de groep erboven.

Hier de cijfers:

Schermafbeelding_2019-01-28_om_12.21.13

17% van de ondervraagden onder de 44 jaar gaf alleen via voordekunst (13% bij 45+)
14% gaf ook via andere crowdfundingplatforms (zelfde als 45+)
12% koopt werk van makers (15% bij 45+)
5% is vrijwilliger bij een kunstinstelling (tijd geven) (6% bij 45+)
5% is donateurs van een kunstinstelling (19% van 45+)
4% is lid van een vrienden/geefkring (13% van 45+)
3% doet mee aan de BankGiroLoterij (9% van 45+)
3% is donateur bij een fonds dat makers ondersteunt (6% van 45+)

 

Er zijn ongetwijfeld meerdere redenen voor deze verschillen, maar wij weten waarom mensen doneren via voordekunst prettig vinden. Het is concreet, er is een duidelijk doel waar je bijdrage voor gevraagd wordt, en je bijdrage heeft directe impact op een project, of werk van een maker die je vertrouwt.

 

6_projecten

Verschillen per discipline

Er zit verschil in de soorten disciplines die op voordekunst te vinden zijn.

Neem bijvoorbeeld de discipline 'erfgoed'. Deze projecten zijn vaak kapitaalintensiever, en de campagnes zijn voor (veel) hogere doelbedragen dan bij andere disciplines. Toch is het slagingspercentage voor deze discipline meer dan 80%. Dit komt omdat deze campagnes vaak veel donateurs aan zich weten te binden (gemiddeld 99) die ook nog eens hoge bedragen doneren.

Campagnes in de discipline ‘media’ weten bijvoorbeeld ook veel donateurs te activeren (gemiddeld 106 donateurs), maar slagen toch minder vaak (70%), omdat de donateurs lagere donaties doen aan deze campagnes. ‘Vormgeving’ (gemiddelde donatie € 93) haalt vaak het doel (88%) dankzij die hoge donaties. Terwijl ‘publicatie’ met veel meer donateurs het net iets moeilijker vindt om te slagen (74%), omdat de gemiddelde donatie op € 56 blijft steken.

2016_02_HotelContent_VDK_Dubbelslag_Fontanel_HR_02

Martina Lasinger maakte sieraden van industrieel afval. en haalde hier € 10.375,- voor op.

De tegenprestatie is hierbij ook van grote invloed. Bij media zijn de donaties relatief laag omdat de tegenprestatie vaak iets is van relatief lage gevoelswaarde - een online artikel of online video. Bij vormgeving ligt de gemiddelde tegenprestatie hoger omdat de geboden tegenprestatie van hoge gevoelswaarde is: een sieraad, een designobject, een koffietafelboek.

Hierbij speelt ook mee dat disciplines waarin een campagne wordt getrokken door een team, zoals bijvoorbeeld vaak bij erfgoed gebeurt, meer ophalen dan campagnes uitgevoerd door een individu, zoals media of publicatie-campagnes vaker zijn.

Of daar ook verschil tussen zit wat betreft leeftijdsgroepen, daar gaat het derde artikel van deze reeks over.

Niets missen? Volg ons op Facebook, LinkedIn of gewoon via de mail.

Lees het vorige artikel: Jonge mensen op voordekunst geven vaak en graag.

De Dag van het Mecenaat heeft in 2019 als thema Jonge Gevers. Het vindt plaats op donderdag 21 maart van 14:00 - 17:00u in Amsterdam. Meer informatie.

© 2019