Hoe kan ik meer mensen bereiken? Alles over de kracht van herhaling

Hoe kan ik meer mensen bereiken? Alles over de kracht van herhaling

We krijgen bij voordekunst veel vragen over het betrekken van meer mensen bij je project. Je hebt bijvoorbeeld iédereen die je kent een e-mail gestuurd, in alle whatsappgroepen gezegd dat je hiermee bezig bent, en het ook al op je wall gepost. Toch blijven de donaties achter. Hoe kan dat?

Wij geloven stellig in de kracht van herhaling. Volgens ons moet je iets niet één keer vragen, maar drie. Of vier. Of zeven. 

Alleen: veel projectmakers die crowdfunden voelen zich bezwaard om zoveel te spammen. De angst dat mensen moe worden van je project is vaak aanwezig. En dat terwijl je juist allemaal creatieve manieren kan bedenken om jouw project onder de aandacht te blijven brengen! 

 

Zeven_keer_vragen

Daarom geven we jou hier wat inspiratie voor jouw marketingcampagne. Of: hoe je zeven keer om donaties kan vragen, zonder dat het vervelend wordt. 

Belangrijk: vergeet niet om alle berichten af te sluiten met een call to action. Zend niet alleen maar info uit, maar roep de lezer ook echt op om iets te doen (klik hier, doneer nu, etc). 

 

01_2

Een persoonlijk bericht

Voordat je überhaupt begonnen bent met je campagne stuur je al je naaste vrienden en familie een persoonlijk bericht.

Zij vinden het vast ook superspannend dat je gaat crowdfunden, en willen je graag helpen om de teller zo snel mogelijk van de nul af te krijgen.

Dit bericht stuur je via de app of - eigenlijk het slimst - door even te bellen. 

 

2

Een grootse aankondiging 

Nadat de eerste week voorbij is wordt het tijd om het van de daken te schreeuwen: je bent aan het crowdfunden!

Dit is het moment om het aan te kondigen via alle kanalen die je hebt - zowel social media als whatsappgroepen als e-mails als post.

Tip: Plan van tevoren Facebookposts in met een aankondiging, dan hoef je die niet ter plekke te verzinnen.

 

3

Het loopt! 

Zie je dat er wat bij komt op de teller?

Als je over de 30% bent is dat een heel mooi moment om te delen met je achterban: je hebt een derde van je bedrag gehaald.

Plaats een update op de pagina (bijvoorbeeld een filmpje!) waarin je je huidige donateurs bedankt, en zet al je sociale media in om te vertellen dat het nu echt aan het lopen is met je campagne.

Hebben er mensen uit je eerste kring (familie en allerbeste vrienden) nog niet gedoneerd? Dit is een goed moment om ze nog even op je campagne te wijzen! 

 

4

Een sneak peek van je project

 Ondertussen ben je natuurlijk ook nog aan het werk aan je project.

Zo rond de helft van je looptijd is het leuk om een sneak peek te geven: bijvoorbeeld de dummy van je boek, een repetitie van je voorstelling of een stukje van je nieuwe nummer.

Dit is trouwens ook het moment om de media te gaan mailen! Denk bijvoorbeeld aan een lokale krant of radiozender. 

 

5

Een tegenprestatie uitlichten 

Je geeft vast allerlei moois weg, maar vallen de toffe tegenprestaties niet een beetje weg in die lange lijst?

Licht de leukste tegenprestatie uit, bijvoorbeeld in een e-mail naar al je vrienden en kennissen. 

Vraag ook je donateurs via een update om de tegenprestatie door te sturen naar geïnteresseerden. 

 

6

Nog 200 euro in 5 dagen! 

De laatste loodjes wegen het zwaarst, maar de eindsprint is ook een mooi excuus voor een social media-bombardement.

Moet je nog 200 euro om de 100% te halen? Daar kun je van maken: als er nu nog 8 lieve mensen 25 euro doneren, dan zijn we er!

Zo maak je het bedrag behapbaar, en wie wil er nou niet € 25 doneren om jou te helpen?  

 

7

Urgentie: dit is de laatste kans! 

Na het eind van je campagne kan er niet meer gedoneerd worden, dus in de allerlaatste uren voor het eind van je campagne is het een goed moment om iedereen daar nog even op te wijzen.

Hopelijk trekt dat de laatste treuzelaars over de streep en zeil je met gemak over de 100% heen! 

 

Meer weten over het bereiken van je publiek? In deze workshop helpen we jou je doelgroep in kaart te brengen.

© 2018