Maker aan het woord: Yentl en de Boer

Maker aan het woord: Yentl en de Boer

Yentl Schieman en Christine de Boer. Fotografie: Catharina Gerritsen

Yentl Schieman (1986) en Christine de Boer (1983) ontmoetten elkaar als klasgenoten op de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Als muzikaal cabaretduo Yentl en de Boer wonnen ze in 2013 de Wim Sonneveldprijs voor hun programma ‘De mensen’. In 2015 werd de Annie M.G. Schmidtprijs in de wacht gesleept met het lied ‘Ik heb een man gekend.’

20150909_0004_kopie

Fotografie: Catharina Gerritsen

De waardering was er, nu moest er nog een cd komen. Maar waarom eigenlijk een cd? Is een usb-stick niet veel moderner en handiger? “Op een usb-stick kan twee gigabyte, dat is veel meer dan op een cd. Die ruimte biedt mogelijkheden”, legt De Boer uit. “We ontdekten dat je ronde usb-sticks kunt maken, met het uiterlijk van een grammofoonplaatje”, vult De Boer enthousiast aan.

“Fondsen geven niet zo snel aan cabaret, die redden zichzelf wel, is de gedachte” 

De Boer legt de keuze voor voordekunst uit: “Crowdfunding is laagdrempelig, en het gaat anders dan bij subsidie veel meer uit van de behoefte van het publiek. Als mensen vinden dat iets er moet komen, dan doneren ze.” Dus juist na succesvolle jaren in het theater is het logisch om het publiek bij je financiering te betrekken: “Fondsen geven niet zo snel aan cabaret, die redden zichzelf wel, is de gedachte”, zegt Schieman. Dat kan zo zijn, maar dan moet dat publiek je wel weten te vinden. “Dat is het grootste voordeel van voordekunst: je komt direct in contact met je publiek.”

20150909_0038_kopie

Fotografie: Catharina Gerritsen 

De behoefte aan een nieuwe cd bleek groot genoeg. Het doelbedrag van 3.000 euro werd binnengehaald. “Het volledige budget was 5.000 euro, dat bedrag is al best laag gebleven dankzij allerlei vriendendiensten”, vertelt De Boer. Toch wilde het duo niet een te hoog bedrag vragen. Daar was een simpele reden voor: “Wij dachten ook: als we het doelbedrag niet halen, zijn we het bokje. Die regel is goed, want zo moedig je potentiele donateurs aan, maar we wilden het natuurlijk wel halen.” 

“Dankzij voordekunst was de eerste lading bij voorbaat al verkocht, en we hebben inmiddels al drie keer moeten bijbestellen.”

Yentl en de Boer beloofden tegenprestaties voor bepaalde bedragen. Zo maakten ze persoonlijke liedjes voor donateurs. De Boer. Voor een iets lager bedrag kregen mensen een persoonlijke videoboodschap: “Dat hebben veel mensen gedaan.” Schieman vult aan: “Ja, dat hadden we misschien wel iets duurder mogen maken.”

20150909_0140_kopie

Fotografie: Catharina Gerritsen

Die usb-sticks zijn er dus gekomen. “Er staat zelfs een computergame op, met mij als een soort Super Mario en Christine als eindbaas”, vertelt Schieman enthousiast, “onze liedjes zitten er ook onder, in 8-bit versie!” In eerste instanties vulde het duo zelf de usb-sticks: “Dat was nogal een werk, want dat duurde vier minuten per stick. Gelukkig kun je het ook door een soort usb-fabriek laten doen.” Dat is maar goed ook, want er moest veel gevuld worden: “Dankzij voordekunst was de eerste lading bij voorbaat al verkocht, en we hebben inmiddels al drie keer moeten bijbestellen.”

Bekijk hier de crowdfundingcampagne van Yentl en de Boer.

 

Tekst: Hotel Content

Foto’s: Catharina Gerritsen

© 2017