Wat is een goede looptijd voor een crowdfundingcampagne?
22 September 2023
deel dit artikel
Een van de meest gestelde vragen die wij krijgen: hoe lang moet ik de campagne laten lopen? Mensen denken vaak: hoe langer hoe beter. Dan heb ik meer kans om mensen te bereiken. Maar niets is minder waar.
Als je dit verhaal niet uitleest, onthoud dan in elk geval één ding: urgentie is een zeer sterke motivator.
Wat is de ideale looptijd?
Op voordekunst kan je een campagne tot 99 dagen laten lopen, maar we adviseren altijd om 35 dagen aan te houden.
Waarom?
Daar zijn meerdere redenen voor.
Denk aan jezelf
Nadat je alle voorbereidingen gehad hebt begint je campagne. Je bent actief bezig mensen te benaderen en je campagneplan uit te voeren.
Dat kost tijd en energie. Hoe langer je bezig bent, hoe zwaarder het wordt.
Door een kortere campagne te draaien houd je voor jezelf de moed erin en is het succesvolle einde van je campagne nooit ver weg.
Denk aan je publiek
Door je looptijd kort te houden weet je precies welke van je drie kringen wanneer gaat bereiken (daar lees je alles over in de voordekunst academie, toegankelijk voor iedereen met een campagne op voordekunst).
Zo overlaad je niet steeds dezelfde mensen met een niet-relevante boodschap.
Voor jou leuker, voor je publiek ook beter.
Denk aan je donateurs
Als mensen net gedoneerd hebben zijn ze nog enthousiast. Dan willen ze weten wanneer je project gaat plaatsvinden en wanneer ze hun tegenprestatie krijgen.
Hoe langer je campagne duurt, hoe moeilijker het is voor je vroege donateurs (je trouwste fans) om ook enthousiast te blijven.
En dat terwijl zij als ambassadeurs van je campagne juist degenen zijn die jou kunnen helpen met het bereiken van kring 3.
Onze tips
35 dagen is voldoende
Zeker met een goede voorbereiding. Onze academie helpt je daarbij, maar we hebben ook andere begeleiding.
Houd rekening met speciale dagen in je planning
Kerst, Valentijnsdag, Carnaval, Pasen, maar ook de Dutch Design Week, de Dansdagen... Allemaal dagen die voor jouw doelgroep of je project van belang kunnen zijn.
Soms wil je (ruim) voor zo'n datum klaar zijn, vanwege tegenprestaties die te maken hebben met die dagen.
Soms wil je die dagen juist meepakken i.v.m. goede mogelijkheden tot (offline) promotie.
En soms weet je dat mensen in jouw kringen dan wat minder actief zijn en maak je je campagne iets langer om zo deze dagen 'over te slaan'.
Urgentie is een sterke motivator
Hoe korter de looptijd, hoe hoger de druk voor mensen om nu te beslissen - en het niet uit te stellen (en dan vergeten).
'Je kan nog tot morgen bijdragen' is een veel overtuigender argument dan 'je kan de komende weken bijdragen'.
Pro tip: Je kan hier ook op inspelen met tegenprestaties. 'Er zijn nog meer 3 van deze tegenprestaties verkrijgbaar, dus wil jij deze ook, ga dan nu naar mijn campagnepagina.'
Plan je promotie goed in
Welke looptijd je ook kiest: plan je communicatie goed in, zodat je de drie kringen na elkaar benadert en zo het meeste uit je netwerk en je nieuwe publiek haalt.
Heb je een goed idee en heb je daar publiek en financiering voor nodig? Stuur ons dan hier je idee. Je krijgt binnen 2 werkdagen reactie van een van onze crowdfundexperts.
Multidisciplinair performer Maria Anouk deelt haar tips voor het voeren van een succesvolle crowdfundingcampagne. Als ambassadeur van voordekunst... Lees verder >
Wanneer je aan het crowdfunden bent als zelfstandige maker denk je misschien niet na over de implicaties voor je belastingaangifte. Toegegeven, het&nb... Lees verder >
Goed nieuws! Vanaf nu draagt het Cultuurfonds bij aan crowdfundingcampagnes op voordekunst, als onderdeel van het programma Leve het Geven. Makers en... Lees verder >
Een van de meest gestelde vragen die wij krijgen: hoe lang moet ik de campagne laten lopen? Mensen denken vaak: hoe langer hoe beter. Dan heb ik meer kans om mensen te bereiken. Maar niets is minder waar.
Wat is de ideale looptijd?
Op voordekunst kan je een campagne tot 99 dagen laten lopen, maar we adviseren altijd om 35 dagen aan te houden.
Waarom?
Daar zijn meerdere redenen voor.
Denk aan jezelf
Nadat je alle voorbereidingen gehad hebt begint je campagne. Je bent actief bezig mensen te benaderen en je campagneplan uit te voeren.
Dat kost tijd en energie. Hoe langer je bezig bent, hoe zwaarder het wordt.
Door een kortere campagne te draaien houd je voor jezelf de moed erin en is het succesvolle einde van je campagne nooit ver weg.
Denk aan je publiek
Door je looptijd kort te houden weet je precies welke van je drie kringen wanneer gaat bereiken (daar lees je alles over in de voordekunst academie, toegankelijk voor iedereen met een campagne op voordekunst).
Zo overlaad je niet steeds dezelfde mensen met een niet-relevante boodschap.
Voor jou leuker, voor je publiek ook beter.
Denk aan je donateurs
Als mensen net gedoneerd hebben zijn ze nog enthousiast. Dan willen ze weten wanneer je project gaat plaatsvinden en wanneer ze hun tegenprestatie krijgen.
Hoe langer je campagne duurt, hoe moeilijker het is voor je vroege donateurs (je trouwste fans) om ook enthousiast te blijven.
En dat terwijl zij als ambassadeurs van je campagne juist degenen zijn die jou kunnen helpen met het bereiken van kring 3.
Onze tips
35 dagen is voldoende
Zeker met een goede voorbereiding. Onze academie helpt je daarbij, maar we hebben ook andere begeleiding.
Houd rekening met speciale dagen in je planning
Kerst, Valentijnsdag, Carnaval, Pasen, maar ook de Dutch Design Week, de Dansdagen... Allemaal dagen die voor jouw doelgroep of je project van belang kunnen zijn.
Soms wil je (ruim) voor zo'n datum klaar zijn, vanwege tegenprestaties die te maken hebben met die dagen.
Soms wil je die dagen juist meepakken i.v.m. goede mogelijkheden tot (offline) promotie.
En soms weet je dat mensen in jouw kringen dan wat minder actief zijn en maak je je campagne iets langer om zo deze dagen 'over te slaan'.
Urgentie is een sterke motivator
Hoe korter de looptijd, hoe hoger de druk voor mensen om nu te beslissen - en het niet uit te stellen (en dan vergeten).
Pro tip: Je kan hier ook op inspelen met tegenprestaties. 'Er zijn nog meer 3 van deze tegenprestaties verkrijgbaar, dus wil jij deze ook, ga dan nu naar mijn campagnepagina.'
Plan je promotie goed in
Welke looptijd je ook kiest: plan je communicatie goed in, zodat je de drie kringen na elkaar benadert en zo het meeste uit je netwerk en je nieuwe publiek haalt.
Wil je meer weten over campagne voeren? Kom naar onze workshops of spreekuren.
Heb je een goed idee en heb je daar publiek en financiering voor nodig? Stuur ons dan hier je idee. Je krijgt binnen 2 werkdagen reactie van een van onze crowdfundexperts.