Theatergroep de Jonge Honden over hoe hun reizende voorstelling mede dankzij crowdfunding tot stand kwam

Theatergroep de Jonge Honden over hoe hun reizende voorstelling mede dankzij crowdfunding tot stand kwam

Theatergroep De Jonge Honden brengt op nieuwsgierige wijze publiek in aanraking met de verhalen die verscholen liggen in het landschap, in de geschiedenis of op een historische locatie. Voor hun reizende locatievoorstelling ‘Spaghettirellen’ startten ze een crowdfundingcampagne. We spreken Jolmer (artistiek leider) en Sanne (marketeer) over hun campagne over hun ervaringen.

 

Eind jaren vijftig komen veel Italiaanse mannen naar Twente, om als gastarbeider in de textielindustrie te werken. De Italianen gaan voor hun werk naar de fabriek, en wonen in kosthuizen en pensions. ’’Eenmaal hier aangekomen conflicteert dit vrij snel met de lokale nozems, de jongeren in Twente. Daar gaat de voorstelling Spaghettirellen over’’ vertelt Jolmer Versteeg, artistiek leider van Jonge Honden. 

Een crowdfundingcampagne was een bewuste keuze. ‘’We wilden de voorstelling in alle kernen in Twente spelen, waar de textielindustrie ook haar wortels heeft. Met een crowdfundingcampagne konden we veel dichter bij de mensen komen. We vroegenons af: Kunnen we dit met elkaar, theategroep en publiek, gaan dragen? Zijn we bereid om hier met elkaar in te investeren om straks dit verhaal op jullie plein te gaan vertellen, voor iedereen?’’ 

Liever het interview beluisteren? Bekijk hieronder de video!

 

Niet eerder toerden ze met een grote openluchtvoorstelling langs meerdere plekken, zoals Enschede, Oldenzaal, Borne, Almelo en Zwolle. Het crowdfundingdoel was concreet en specifiek ingezet op het reisbaar maken van de productie.  ‘’We wilden Spaghetti-rellen graag op verschillende pleinen in Twente opvoeren, maar het kost veel geld om het decor te laten reizen en op te bouwen op verschillende locaties.’’ vertelt Sanne Oostenga, marketeer bij het gezelschap. ‘’In de crowdfundingvideo hebben we dan ook besloten met een filmmaker langs al die plekken in Twente te gaan. We wilden heel graag dat onze droom van die voorstelling ook de droom werd van de toekomstige bezoeker’’

0sytnjOmSMvsso24GTEMnQU13t8l9PiXvQU8Y9zIerxfl70J48hu9hvAcUE3DjjXlT1maSWNffMsBSreqZ1k5IVXlbPqd3OntrvK-JcgmMGtrd98Vvpb9TBafq4Ye6FjVGTaVUI6UTHTjg9z_Navxe0

Foto: Jan Amse

 

Het was de eerste keer dat de theatergroep besloot te crowdfunden. ‘’Crowdfunden was voor mij iets nieuws, ik had dat niet eerder gedaan. Dus ik merkte wel, je moet in het begin een soort van drempel over" vertelt Sanne. ‘’Bij het opzetten van de crowdfunding zijn we geholpen door voordekunst via e-mail en telefoon. Ze adviseerden ons om eerst in onze eigen kringen te beginnen, bij vrienden en familie, om zo de crowdfunding op gang te brengen’’.

In totaal wilde de theatergroep 12.500 euro ophalen, best een hoog bedrag. ‘’Dat vond ik ook het spannendst, dat je in het begin dacht: Het gaat wel heel lang duren voordat je zo’n hoog bedrag hebt bereikt’’ aldus Sanne. ‘’In het begin heb je ook het gevoel dat je mensen aan het bestoken bent met dezelfde vraag en is het best wel trekken. Het mooie is dat je na twee weken merkt dat het gaat leven en dat het wordt opgepakt door mensen die je niet kent’’. Uiteindelijk werd in 38 dagen 12540 euro opgehaald. Daarnaast werkten ze slim samen met Twentse lokale theaters, die hun theaterpubliek en theaterliefhebbers konden bereiken.

 

‘’In het begin heb je het gevoel dat je mensen aan het bestoken bent [...] Het mooie is dat je na twee weken merkt dat het gaat leven en dat het wordt opgepakt door mensen die je niet kent’’



In ruil voor een donatie werden verschillende tegenprestaties aangeboden. ‘’Een daarvan was het kijkje achter de schermen, maar dan vooraf aan de voorstelling. Dan hadden we een acteur die in belde en de muzikanten die iets lieten horen’’ vertelt Jolmer. ‘’En ik vertelde dan hoe we zo’n voorstelling nou eigenlijk maken. Dat werd echt heel leuk ontvangen, donateurs gaven aan dat ze dat wel vaker zouden willen, even een kijkje in de keuken’’.

Dankzij meer dan 180 donateurs werd het doelbedrag met succes opgehaald en kon zo de voorstelling spelen op al die Twentse pleinen. Zouden ze het nog een keer doen? ‘’Ja, wij gaan het zeker nog een keer doen’’ sluit Jolmer af. ‘’Naast die financiering bindt dit je ook heel erg als team’’

 

Heb je ook een goed idee? We willen er alles over horen! Vertel ons jouw idee. Je ontvangt binnen 2 dagen vrijblijvend advies.

 

© 2024