Omarm je fans en laat ze nooit meer los: er is leven na de champagne

Omarm je fans en laat ze nooit meer los: er is leven na de champagne

De crowd is het (nieuwe) publiek dat je werk interessant vindt en jou als maker steunt. Bouw een duurzame relatie met ze op, want dit publiek kan in de toekomst ook veel voor je betekenen. 

De voordekunst-filosofie: het doel van crowdfunding is het bereiken van een crowd. De financiering is slechts het middel. Dus na het aflopen van je crowdfundingcampagne, is het belangrijk om je donateurs te blijven betrekken bij je werk. Maar hoe pak je dat aan?

Na de succesvolle afronding van je crowdfunding ontvang je een overzicht van alle donateurs. Hopelijk is dit een grote groep, soms wel meer dan 200 mensen!

Natuurlijk bestaat deze crowd voor een deel uit familie en vrienden, maar als het goed is heb je ook nieuw publiek bereikt. En met hen wil je zéker in contact blijven. 

 Hou_je_crowd_erbij

Hoe bereik je jouw fans?

Als je project succesvol is afgerond ontvang je een document met de gegevens van je donateurs. Je kunt hen daarmee via e-mail bereiken en de adressen opnemen in bijvoorbeeld een nieuwsbrief. 

Een andere manier om je donateurs na afloop te bereiken is via de updates op je projectpagina. Je projectpagina blijft namelijk actief na afronding van je project. 

Vraag alle donateurs om je te volgen via social media, dan kun je ze bijvoorbeeld ook via Instagram of Facebook op de hoogte houden! 

 

Ga_offline

Hoe maak je slim gebruik van offline evenementen?

Een crowd ontmoet je niet alleen online via social media, mailings en je website, maar ook bij offline evenementen. Net als tijdens je campagne is ook hierna het persoonlijk contact heel belangrijk.

Door met mensen te praten krijg je een beeld van wie je publiek is. Dat geeft je inzicht in hoe je doelgroep eruit ziet en hoe je met hen moet communiceren.

Net als tijdens je campagne is ook na de afronding persoonlijk contact heel belangrijk.

Bij offline evenementen kun je denken aan een borrel die je hebt aangeboden als tegenprestatie, een expositie van je werk, concerten of een lezing. Slim: door een tegenprestatie aan te bieden waarbij je een uitnodiging weggeeft, heb je direct bezoekers voor je evenement! 

Naast aandacht voor je werk, krijg je tijdens offline evenementen ook vaak feedback op je werk. Zo kom je erachter hoe het ‘in de markt ligt’ en wat anderen ervan vinden.

Daarnaast zijn er wellicht bezoekers met een connectie die iets voor jou kan betekenen. Misschien is het niet de insteek van je evenement, maar ben je uiteindelijk toch aan het netwerken. Wie weet wat het brengt! 

Door de donateur betrokken te houden voelt hij of zij zich mede-eigenaar van je project.

De belangrijkste reden om offline evenementen te organiseren is uiteraard het feit dat je de crowd betrekt bij je project. Zij kunnen met eigen ogen het resultaat van je crowdfunding aanschouwen of met jou als maker in contact komen.

Door de donateur op deze manier betrokken te houden voelt hij zich mede-eigenaar van je project. Daardoor zal hij of zij je de volgende keer ook sneller steunen of je nieuwe expositie bezoeken. Misschien ben je zelfs van plan om een tweede crowdfunding te starten?

 

Hou_de_liefde_levend

Hoe bouw je een duurzame relatie op met je crowd?

Als je campagne succesvol is afgerond is het tijd om tegenprestaties te voldoen en donateurs op de hoogte te houden van ontwikkelingen. Je donateurs zijn benieuwd naar het resultaat en het werk dat hiervoor wordt verzet.

Verlies je fans niet uit het oog en stuur regelmatig een update of een uitnodiging. 

Zij zullen ook benieuwd zijn naar toekomstige projecten. Bied ze daarom de mogelijkheid om met jouw nieuwe werk in contact te komen.

Verlies ze niet uit het oog en stuur regelmatig een update, nodig ze uit voor bijvoorbeeld openingen en exposities en zorg dat je website en social media up to date zijn.

Updates die je via de site plaatst blijven gewoon in de mailbox terecht komen van al je donateurs. Maak hier dus gretig gebruik van! 

 

De_tweede_ronde

Moet je een tweede crowdfunding starten?

Heb je een crowdfunding succesvol afgerond en is het goed bevallen? Wellicht heb jij dan een geschikte vorm gevonden om jouw projecten te realiseren!

Ben je van plan om crowdfunding in de toekomst weer in te zetten? De contributie die je betaalt om je project te publiceren blijft een jaar geldig.

Pas wel op dat je jouw netwerk niet ‘uitput’. Als mensen al hebben bijgedragen aan je eerste project, zullen ze dat misschien niet binnen een paar maanden weer doen. Plan minimaal driekwart jaar tussen twee campagnes. 

Je fans kunnen ambassadeur worden voor je volgende project. 

Ben je een tweede project gestart en willen mensen toch niet voor een tweede keer doneren? Vraag hen dan om je te helpen bij de campagne of het project.

Wellicht kunnen ze een dienst verlenen bij de uitvoering van je project of zetten ze zich graag in als ambassadeur.

Geef hen alle informatie over je project en houd ze op de hoogte, zodat zij het verhaal goed kunnen verspreiden.

 

Wil je starten met een (tweede) crowdfundingcampagne? Meld hier je idee aan. Heb je leuke foto’s of filmpjes van evenementen met donateurs? Stuur het naar voordekunst! We zijn altijd benieuwd naar de voortgang van je project.

© 2017