DUBBELSLAG: “Bij deze muziek voel ik wat ik moet doen”

DUBBELSLAG: “Bij deze muziek voel ik wat ik moet doen”

Judith Steenbrink en Maximiliano Segura Sanchez. Foto: Roderik Rotting

Holland Baroque crowdfundt voor talent

Op een industrieterrein in het Amsterdamse havengebied repeteert Holland Baroque samen met Orkater voor de voorstelling De PindakaasPrins. Het gezelschap is voorafgaand aan dit interview bezig met de eerste repetitie van acteurs en musici samen.

Ze zitten door elkaar heen, in een decor vol tweedehands banken, fauteuils en een bed. In het midden staat een klavecimbel, de muzikant met haar rug naar de zaal. Verder staan er lege stoelen voor meer muzikanten. Het oogt wat rommelig, maar op een gezellige en ongedwongen manier; je voelt gelijk dat hier een familievoorstelling gemaakt wordt.

Op een van de banken zit Judith Steenbrink, violiste en lid van het artistiek team van Holland Baroque. Ze is achter in de dertig, en haar viool heeft ze niet zozeer vast, het is bijna een onderdeel van haar lichaam. Wel oogt ze nog wat onwennig tussen de rondspringende en kakelende acteurs die spelen dat ze kinderen zijn. Achterin zit cellist Maximiliano Segura Sanchez, een ietwat schuchtere Spanjaard met een rommelig baardje en een bril. 

“Waarom ik zo van barok hou? Dat is bijna als vragen waarom iemand in god gelooft.”

Wat gelijk opvalt is dat ze allebei geen bladmuziek voor zich hebben. Dat komt, vertelt Steenbrink later, omdat ze in dit stuk ook acteurs zijn. Daarvoor hebben ze zich wel extra goed moeten voorbereiden. “We gaan alles uit ons hoofd doen, waarmee we veel vragen van mensen zoals Maximiliano. Maar uiteindelijk til je het daarmee wel naar een hoger niveau.” Segura Sanchez vult aan: “Het was hard studeren, maar dat was niet erg.”

2016_01_HotelContent_VDK_Dubbels_Pindakaasprins_ouput_9

Judith Steenbrink. Foto: Roderik Rotting

Als een vis in het water

We gaan in het decor zitten om te praten. Holland Baroque bestaat 10 jaar en speelt, zoals de naam al verklapt, vooral barok. “De klank van een barokorkest is onze basis. Zo spelen we op originele instrumenten uit die tijd en hebben onze instrumenten darmsnaren. Die dingen zorgen voor een bepaalde klankkleur.”

“Waarom ik zo van barok hou?”, vervolgt Steenbrink. “Wat een moeilijke vraag. Dat is bijna als vragen waarom iemand in god gelooft.” Het is duidelijk dat barok door Steenbrinks aderen stroomt. “Ik heb me bij deze muziek altijd als een vis in het water gevoeld.” Ze leerde de muziek al op jonge leeftijd kennen en was meteen gegrepen. “Barok zit in mijn natuur. Bij deze muziek voel ik wat ik moet doen.”

Aan deze voorstelling doet een aantal talenten mee die in een traineeship van Holland Baroque zitten. “We spelen veel muziek van de Franse componist Rameau en zijn muziek klinkt het best met een groot orkest, met bijvoorbeeld twee fagotten, twee fluiten, twee hobo’s, en meestal dubbele altvioolpartijen. Zijn muziek komt het best tot zijn recht met een vol geluid in het orkest. Daarom spelen we De PindakaasPrins met veel musici.” 

“Barok is een universele taal.”

Eén van die talenten is Segura Sanchez. Hij groeide op in het zuiden van Spanje, maar kwam in 2009 naar Nederland om barokmuziek nog beter te leren beheersen. Zijn Nederlands en Engels zijn niet heel goed, daarom is hij wat onwennig. Hij vertelt: “Ik ben hierheen gekomen om aan het Conservatorium van Amsterdam te studeren. Nederland is namelijk de beste plek om oude muziek te studeren. Ik hield al van deze muziek toen ik jong was en nu kan ik het eindelijk spelen.” Steenbrink vult aan: “Dat is het wonderlijke aan ons orkest: het is heel internationaal. Mensen komen van over de wereld, maar je hoort altijd hetzelfde verhaal. Barok is een universele taal.”

De traineeship van Holland Baroque was voor Segura Sanchez een goede kans om meer te leren over barok en te genieten van de muziek. “In Nederland bestaat een rijke traditie in deze muziek en Holland Baroque komt voort uit die traditie. Zij hebben barok het in hun bloed.” Steenbrink: “Het is waar wat Maximiliano zegt. Barok is lang vergeten geweest, maar sinds de jaren 1950 en 1960 gingen onder anderen Gustav Leonhardt en Frans Brüggen weer barokmuziek spelen. Wij Nederlanders zijn hierin voorlopers en daarom trekken studenten van over de gehele wereld hierheen.”

 

De PindakaasPrins: barok, pop en rock 'n' roll

De PindakaasPrins vertelt het verhaal van drie kinderen, in een wereld waar het altijd regent en er thuis altijd ruzie is. Er moet een oplossing komen voor al die ruzie en al die regen. Daarop volgt een lange tocht, dwars door een gigantisch sprookjesbos met als een van de bewoners, inderdaad, een pindakaasprins. De kinderen, gespeeld door volwassenen, luisteren naar de bijzondere namen Valentijntino, Esmeraldadina en Jaak. In gekke kleren, alsof de kinderen hun eigen outfit hebben samengesteld, rennen en vliegen ze over het toneel. Terwijl het orkest speelt, spreken zij hun teksten uit. Kinderlijk, maar ook met archaïsche constructies.

“In deze voorstelling maakt het niet uit wat voor muziek er gespeeld wordt, zolang het maar goede muziek is”

In de voorstelling is meer dan alleen barok te horen, het publiek krijgt ook pop en rock ‘n’ roll voorgeschoteld. Steenbrink: “In deze voorstelling maakt het niet uit wat voor muziek er gespeeld wordt, zolang het maar goede muziek is en de muziek het verhaal ondersteunt en uitbeeldt. We denken niet in hokjes.”

Naast de stukken uit de 18e eeuw is er ook speciaal muziek gecomponeerd voor deze voorstelling. Die muziek werd gecomponeerd door een van de acteurs, Erik van der Horst die het jongste kind Jaak speelt. Allemaal in de bezetting van een barokorkest, maar aangevuld met elektrische gitaren. “We gaan ook een beetje aan de haal met barokmuziek”, zegt Steenbrink. “Ik wil niet te veel verklappen, maar er zit ook een persiflage in. We steken de draak met onze eigen muziek.”

 2016_01_HotelContent_VDK_Dubbels_Pindakaasprins_ouput_3_kopie

Repetitie De PindakaasPrins. Foto Roderik Rotting

Crowdfunden voor talent

Segura Sanchez is een van de negen trainees die spelen in De PindakaasPrins. Om dit speciale begeleidingstraject te kunnen financieren, besloot Holland Baroque een deel van de kosten te crowdfunden via voordekunst. Steenbrink: “Om deze talenten goed te kunnen begeleiden is extra geld nodig. Een jaar lang nemen wij hen onder onze vleugels. Om veel te leren en veel te spelen. Alle negen talenten spelen mee met De PindakaasPrins, omdat deze voorstelling om een volle orkestklank vraagt. En daarvoor hebben we alle donaties via voordekunst hard nodig.” 

De PindakaasPrins speelt in februari en maart door heel Nederland. 

Als u dit project mede mogelijk wil maken: doe het voordekunst.

 

Tekst: Hotel Content

Foto’s: Roderik Rotting

 

© 2017