De Pioniers, deel 2: Red Light Radio

De Pioniers, deel 2: Red Light Radio

Er is nu in totaal 15 miljoen euro (!) aan donaties binnengehaald via voordekunst. Hier zijn we natuurlijk trots op, maar tegelijkertijd zijn de cijfers verre van het belangrijkste. Waar we nog veel trotser op zijn is wat we in zeven jaar voor projecten gerealiseerd hebben zien worden. Daarom spraken we met een aantal projectmakers uit de Wild West-jaren van de site. Hoe hebben deze pioniers het crowdfunden ervaren? En hoe gaat het nu met ze?

In het prille begin (2010) van Red Light Radio mochten Orpheu de Jong en Hugo van Heijningen voor drie maanden een antikraaklocatie huren op de Amsterdamse Wallen. Ze wilden vanuit een voormalig peeskamertje een radiozender oprichten, waar de hele dag dj’s, muzikanten en radiomakers te beluisteren zijn - ‘from the obscurest afro, to the coldest wave, the blackest metal, the newest electronics, and everything in between’. 

freunde-von-freunden-redlightradio-18

De studio aan het Oudekerksplein in Amsterdam

De opzet bleek zo’n succes dat de oprichters door wilden. Met crowdfunding haalden ze daarom in de lente van 2011 maar liefst 30.000 euro op om nog een jaar door te kunnen. Wij spraken Hugo over de campagne, wat er nadien uit Red Light Radio is gegroeid, en wat de toekomstplannen zijn. 

 

Bekendheid, ervaring en groei

Red Light Radio is nu een begrip in de muziekscene. Behalve de reguliere uitzendingen vanaf de Wallen organiseren ze programma’s op festivals en in clubs over de hele wereld. 

Protein1

Hugo (links) en Orpheu voor de studio. 

Toen de crowdfundingcampagne begon was Red Light Radio krap vijf maanden bezig. Het runnen van de studio kost twee mensen elk minstens veertig uur per week, iets wat Hugo en Orpheu niet meer met hun dagelijkse bezigheden konden combineren. Het bedrag was precies genoeg om een jaar lang op eigen benen te kunnen staan. Hugo: “Dat jaar heeft ons meer bekendheid, ervaring, en groei in alle opzichten opgeleverd. We hebben sindsdien nooit meer een cent subsidie ergens vandaan hoeven halen.” 

Doneren zonder tegenprestatie 

Dat het lukte om 30.000 euro bijeen te brengen is maar goed ook; zonder de crowdfunding had Red Light Radio waarschijnlijk niet bestaan. “Het was een heel belangrijke stap voor ons. Het was fijn dat voordekunst zo’n goed werkend platform bleek - maar crowdfunding was toen ook gewoon heel nieuw in Nederland, dus dat leverde ons weer een hoop extra aandacht op.”

Marrakech

Red Light Radio in Marrakesh. 

“Het enige jammere: dat donateurs zo duidelijk iets terug verwachten. Voor mijn gevoel zou je moeten willen doneren aan een initiatief waar anderen hartstikke veel tijd in investeren en waar je zelf veel plezier van hebt. Maar in plaats daarvan willen mensen per se een gastenlijstplek als ze een tientje doneren.” 

 

Van Brazilië tot Rusland

“Het is telkens maar weer de vraag hoe we het doen, maar het lijkt toch te werken,” zegt Hugo. “We zijn inmiddels zeven jaar verder en het gaat nog steeds heel erg goed.” Dat blijkt uit alles: niet alleen de radiozender zelf groeit gestaag, maar de Red Light Radio-crew reist ook nog eens de hele wereld over om daar shows te doen; van Europa tot China, Rusland, en het Amerikaanse continent. 

SaoPaulo

Red Light Radio in São Paulo. 

“De internetconnectie is nu overal zo goed dat je echt overal shows kan uitzenden,” vertelt hij. "We hebben met een satellietverbinding vanuit de desert van Marokko gelivestreamd, we gaan nog vanaf een boot in Istanbul uitzenden in september: overal is een goede verbinding, dus kan je vanuit allerlei plekken op de wereld programma’s maken.”

"Het is fijn om een soort spil te zijn."

Volgens Hugo is slechts 25% van de luisteraars Nederlands, en dat aandeel blijft krimpen terwijl de hoeveelheid luisteraars groeit. “Onlangs bleek dat een radiostation in New York waar ik zelf heel graag naar luister oorspronkelijk op ons geïnspireerd is. En in februari stonden we in Brazilië op een festival, waar we een podium hadden waar Brazilianen dag in, dag uit alleen maar bij Red Light Radio stonden te dansen. Dat is toch ongelooflijk?” 

 

giphy-downsized-large

Uit de trailer voor de crowdfunding (2011). 

 

Klein gek hokkie

De toekomstplannen van Red Light Radio zijn dan ook vooral: lekker zo doorgaan. “Amsterdam is in het algemeen ook wel heel goed bezig wat muziek betreft. Het is heel fijn om die ontwikkeling van dichtbij mee te maken, en daar een soort spil in te zijn. Verder lopen we eigenlijk altijd een beetje voor op wat we willen. Anderhalve maand geleden hebben we een winkel geopend, en er staan meerdere nationale en internationale tours en optredens gepland. Toch blijft de studio blijft het startpunt. Dat kleine gekke hokkie op de Wallen.” 

Je kunt Red Light Radio live volgen via de website, en alle uitzendingen zijn nadien te beluisteren via Mixcloud. De oorspronkelijke campagne uit 2011 vind je hier

© 2017