Op deze pagina vind je meer informatie over het starten van een crowdfunding campagne op voordekunst.nl. Wist je dat 80% van de projecten op voordekunst.nl daadwerkelijk het doelbedrag behaalt? En dat het gemiddelde doelbedrag zo'n € 5.100 is? En dat we je aanraden om niet langer dan 40 dagen op voordekunst te staan?


Lees op deze pagina hoe wij je kunnen helpen om ook jouw campagne tot een succes te maken.

1 1

Idee

Crowdfunding begint bij een goed idee. Een idee waar je in ieder geval zelf in gelooft. En waar je graag mensen over vertelt. Wil je een meubel ontwerpen? Een dansvoorstelling realiseren? Een videogame maken? Of zoekt jouw organisatie draagvlak en financiering voor de restauratie van bijzondere objecten? Dan is voordekunst hét platform voor jou.

2 2

Project

Een idee alleen is te vaag om online te zetten. Denk, voordat je je project aanmeldt, goed na: Wat wil je precies gaan doen? Hoeveel geld is daarvoor nodig? Wanneer heb je het geld nodig? Heb je genoeg tijd, energie en zin om je project onder de aandacht van het publiek te brengen? Met name dit laatste is héél erg belangrijk.

3 3

Campagne

Je doel is om binnen een van te voren vastgestelde termijn (we adviseren maximaal 40 dagen) 100% van het voor jouw project benodigde doelbedrag op te halen. Dit gaat niet vanzelf. Plaats regelmatig updates bij je project, bedenk aantrekkelijke tegenprestaties, zorg dat je actief bent op social media, maar vertel mensen ook IRL (in het echte, offline, leven) over je campagne en zorg dat ze met je meedoen.

4 4

Champagne

Na een succesvolle campagne volgt natuurlijk champagne! Wat wel goed is om te weten: bij voordekunst draait het om bijna-alles-of niets-financiering. Wanneer je 79% of minder van je doelbedrag hebt behaald bij het verstrijken van de looptijd, dan krijgen alle donateurs hun donatie teruggestort. Als de teller tussen de 80 en 99% blijft steken, dan mag je een aangepast plan sturen naar je donateurs. Bij 100% of meer: feestmuts op en confetti!

5 5

Werk in uitvoering

Hoewel veel mensen denken dat de funding centraal staat, weten wij inmiddels beter. Het draait om de crowd. Het geld dat je op hebt gehaald is meestal vrij snel alweer uitgegeven. Je donateurs kunnen echter vrienden voor het leven worden. Houd ze daarom ook na je crowdfunding campagne op de hoogte. Als donateurs het prettig hebben ervaren om een bijdrage te doen aan jouw project, zullen ze zich een volgende keer zeker weer voor je inzetten!. Het is dan ook aan jou om een realistisch doelbedrag te bepalen in combinatie met een looptijd

Ben je er klaar voor?

op ons blog vind je tips en ervaringen over wat er allemaal komt kijken bij een succesvolle crowdfundingcampagne

© 2017