Sponsoring voor jouw creatieve project

Sponsoring voor jouw creatieve project

Op 11 september vond de tweede workshop plaats van het traject City, Company & Crowd. Deze keer op de agenda: sponsoring! Hoe bind je sponsors aan jouw project en waarom doen bedrijven eigenlijk aan sponsoring?

In een halve dag kregen de deelnemers van het traject een stoomcursus sponsoring, maar we delen deze kennis natuurlijk ook graag met jullie. Als individuele maker kun je natuurlijk ook altijd op zoek naar sponsoring, daarom beantwoorden we hier 4 vragen.

 

spon1

Sponsoring is een zakelijke overeenkomst tussen een organisatie die een individu of een groep personen, zoals een instelling, steunt door geld of andere middelen ter beschikking te stellen. De sponsor krijgt daarvoor in ruil publiciteit via jouw project. Belangrijk om niet te vergeten: een sponsordeal betekent voordeel voor beide partijen! Pas dus vooral op dat het je niet meer tijd en geld gaat kosten, dan je ervoor terug krijgt. 

 

spon_2

De redenen waarom bedrijven aan sponsoring doen lopen erg uiteen. Het kan zijn omdat ze een specifieke doelgroep willen bereiken, naamsbekendheid willen verwerven of goed willen doen en maatschappelijke betrokkenheid willen tonen. Het is dus belangrijk bij het zoeken naar sponsoren om te bedenken wat jullie voor elkaar kunnen betekenen en waarom jullie een goede match zijn.

Tip: Staat er al wat geld op de teller van je crowdfundingcampagne? Een crowdfundingcampagne is ook voor sponsoren een goede graadmeter, gebruik dit dus in je voordeel! 

 

spon3

Zoek het vooral niet te ver van huis! Je kunt bijvoorbeeld denken aan de bedrijven die er bij jou in de buurt zitten of denken aan bedrijven van collega’s, vrienden of je achterneef. Daarnaast hoef je echt niet meteen voor het grote geld te gaan, kleine lokale ondernemers kunnen net zo goed van onschatbare waarde zijn.

 

spon4

Sponsoring gaat echt niet alleen maar om geld. Naast financiële middelen kunnen ze je natuurlijk ook kennis bieden, materiaal leveren of helpen in je communicatie. Bijvoorbeeld een uitgever die de drukkosten van jouw boek dekt of een bedrijf die jouw project een shout-out geeft binnen zijn netwerk.

Zo! Hopelijk weet jij nu ook iets meer van sponsoring. De deelnemers van City, Company & Crowd gaan met huiswerk naar huis. Zij gaan aan de slag met een sponsorplan om 10.000 euro op te halen via sponsoring. Op 18 september schuiven zij aan voor workshop 3: Crowdfunding! Meer weten over de deelnemers en hun projecten? Lees hier meer. 

City, Company & Crowd wordt mede mogelijk gemaakt door Amsterdams Fonds voor de Kunst. In het traject City, Company & Crowd wordt er 30.000 euro opgehaald voor een specifiek project binnen een culturele instelling: 10.000 euro vanuit crowdfunding, 10.000 euro vanuit sponsoring en 10.000 euro vanuit het AFK.

© 2019