2016 recordjaar voordekunst

2016 recordjaar voordekunst

Een van de succesvolle projecten in 2016: Niemand in de Stad van Michiel van Erp

voordekunst heeft 2016 met een nieuw record afgesloten. Het afgelopen jaar werd € 4.265.560 gedoneerd. Dit is een stijging van maar liefst 20% ten opzichte van 2015. Ruim 50.000 donateurs hebben bijgedragen en 778 campagnes werden afgerond in 2016. Het slagingspercentage was ruim 79% waarmee voordekunst een van de meest succesvolle Nederlandse platforms voor crowdfunding in de culturele en creatieve sector is.

Op 4 november 2010 lanceerde voordekunst.nl als eerste Nederlandse crowdfunding platform. Inmiddels hebben er ruim 2.800 campagnes op de website gestaan en is er door 130.000 donateurs bijgedragen. In totaal is er via voordekunst ruim € 13 miljoen bijgedragen voor kunst- en cultuurprojecten, waarvan 30% in 2016.

 

Via een eenmalige donatie naar een duurzame relatie

Doel is om in 2017 verder te groeien en nog meer makers en instellingen te begeleiden bij het voeren van een campagne. De focus komt hierbij te liggen op het duurzaam betrekken van publiek, ook na een campagne. ‘In de kunstsector is relatiebeheer nog weinig ontwikkeld’, aldus Roy Cremers, directeur van voordekunst. ‘Wij zien dat veel makers en instellingen na een succesvolle campagne hun donateurs lijken te vergeten, terwijl zij als betrokken publiek juist een belangrijke meerwaarde vormen van een succesvolle crowdfundingcampagne’. Het doel is om maker te helpen via een donatie te werken aan een duurzame relatie.

In 2017 zet voordekunst actiever in op het vergroten van de naamsbekendheid bij zowel makers als donateurs. Voordekunst investeert het komend jaar in marketing en communicatie en ontwikkelt een aantal extra begeleidingstrajecten om makers en instellingen nog beter in te laten zien wat er kracht is van een goede relatie met je achterban. Door makers handvatten te bieden, verwacht voordekunst meer betrokkenheid bij een breder publiek te kunnen genereren.

 

Matchfunding

Ook gaat voordekunst zelf meer donateurs aan de organisatie binden. Het gaat hierbij om particuliere donateurs, maar ook om bedrijven en fondsen, bijvoorbeeld als matchfundingspartner. In 2016 werd er door verschillende partners ruim € 250.000 bijgedragen aan projecten. De matchfundingspartners waren: Amsterdams Fonds voor de Kunst, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 1818, Bankgiro Loterijfonds, De Coöperatie, Provincie Limburg en Provincie Gelderland. Daarnaast werd voordekunst in 2016 ondersteund door Mondriaan Fonds, Keunstwurk Fryslân, Kunstraad Groningen, Provincie Overijssel, Provincie Noord-Holland, ABN AMRO en The Art of Impact.

 

VDK_cijfers_2016_geel

© 2017