De hoogtepunten van 2019 volgens team voordekunst

De hoogtepunten van 2019 volgens team voordekunst

Het jaar is voorbij gevlogen! We haalden onze 25 miljoenste euro op, kregen er nieuwe matchfundingpartners bij, de 4000ste campagne werd afgerond en we passeerden 261.000 donateurs. Best een mooi jaar dus! Wat was het mooiste hoogtepunt van het jaar? Elk lid van het voordekunstteam heeft er één uitgekozen.

 

Alyssa

In 2019 vond  City, Company & Crowd plaats. Een traject voor culturele instellingen voor het creëren van een gezonde financieringsmix: 30.000 euro voor een specifiek project, waarbij 10.000 vanuit sponsoring, 10.000 via crowdfunding en 10.000 euro van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. We startten met een open call en daar kwamen al flink wat aanmelding uit. Na verschillende gesprekken te hebben gehad, kwamen we op met een mooie diverse groep: Nieuw Dakota, Noorderkerkconcerten, Vrij Paleis, Other Futures en Nicole Beutler Projects. 

Het traject begon met een reeks workshops: van het verhaal creëren tot de methode achter crowdfunding en sponsoring. De laatste workshop was een Dragons Den waarbij de deelnemers hun project mochten pitchen voor een jury. Inmiddels zijn de meeste campagnes succesvol afgerond en hebben de deelnemers, naast de financiering, een mooi netwerk aan over gehouden!

Alyssa is projectmanager bij voordekunst en werkt sinds 2015 bij voordekunst.

 

 

Jelle

Mijn hoogtepunt was het winnen van de Cultuurmarketing Award voor onze marketingcampagne! Samen met makers en partners konden we een prachtige en effectieve campagne opzetten die ervoor zorgden dat er meer werd gedoneerd, en dat er daardoor meer campagnes succesvol werden afgerond. Helemaal top dus.

Ander hoogtepunt, maar minder zichtbaar: afgelopen jaar is de site sneller gemaakt (er werden bijvoorbeeld 137.000 regels verouderde code uit de site gehaald), en is het nog makkelijker om te doneren, vooral met je mobiel. Omdat steeds meer mensen vanaf hun mobiel doneren, is dit een belangrijke stap om makers nog beter te helpen.

Jelle Agema werkte sinds begin 2016 als marketeer bij voordekunst. 

 

 

Lisanne_Brouwer

Mijn hoogtepunt van het jaar is de lancering van Creative Funding! Op dit gloednieuwe platform bieden we culturele organisaties die een bedrag van 20.000 euro of meer willen ophalen een uniek adviestraject met een persoonlijke crowdfundingexpert. 

We zullen als rots in de branding hulp en advies bieden om samen met de instelling de campagne tot een succesvol einde te brengen. Daarnaast zetten we met Creative Funding expliciet in op ‘crowdkeeping’: relatiebeheer en -behoud zodat de donateurs ook na de campagne betrokken blijven bij de instelling en misschien wel langdurig fan worden en blijven. We hebben veel positieve reacties ontvangen op de open call en zullen in het nieuwe jaar de eerste vijf instellingen die het traject starten presenteren!

Lisanne Brouwer werkte in 2017 als projectassistent bij voordekunst, ze is sinds september teruggekeerd als crowdfundingexpert bij Creative Funding.

 

 

Lianne_1

Mijn hoogtepunt(en) bij voordekunst was het openluchttheater Valkenburg die bij voordekunst heeft gecrowdfund. Zij startte een crowdfunding voor een mooie entree. Schots en scheve trapjes voeren de bezoekers nu nog naar een oude poort. Pas binnen zie je het prachtige theater, ontworpen door de bekende architect Pierre Cuypers, te baden in de zon. Ik vond het heel erg leuk om hun te mogen ondersteunen in de crowdfunding, die zij heel succesvol hebben afgerond. Zo hebben zij dankzij 137 donateurs €26.810 opgehaald om de entree van hun openluchttheater te kunnen verbouwen en toegankelijker te kunnen zijn voor hun publiek. 

Lianne startte als projectassistent in 2019 en is gebleven: ze werkt nu sinds september als projectmedewerker.

 

 

Michelle

Mijn voordekunst-hoogtepunt is de makerscommunity: een speciale groep voor creatieve makers die met elkaar kennis willen delen. Deze community ontvangt ook een speciale nieuwsbrief vol handige tips en kansen in de kunst- en cultuursector. Inmiddels bestaat deze groep uit meer dan 1000 leden. Hopelijk kunnen we het komende jaar nog meer creatieve makers verwelkomen in deze community en activeren om met elkaar in gesprek te gaan en van elkaar te leren. 

Én wat ik zelf erg leuk vind is dat we achter de schermen al begonnen zijn met het uitdenken van ons jubilieum, volgend jaar bestaat voordekunst namelijk tien jaar! Maar daar over later meer...

Michelle werkt sinds maart 2019 bij voordekunst als contentmarketeer.

 

 

Roy

Het jaar zat vol met hoogtepunten! Alle makers die succesvol een campagne afrondde, de 25 miljoenste euro die opgehaald is door alle donaties en een recordbedrag aan fooi voor voordekunst. Maar ik ga toch voor een ander hoogtepunt.

In maart 2019 werd voordekunst gevraagd om naast BankGiroLoterij en Cultuur+Ondernemen een ronde tafel te faciliteren over het thema 'financieren van cultuur' in aanwezigheid van minister Van Engelshoven. Voor het eerst zat voordekunst met de minister om tafel. Voor mij maakte dit duidelijk dat voordekunst nu als serieuze speler gezien wordt, best wel een hoogtepunt! 

Roy Cremers richtte in 2010 voordekunst op en is directeur van het platform.

 

Op naar nog veel meer hoogtepunten in 2020!

© 2020