voordekunst genomineerd voor een Cultuurmarketing Award

voordekunst genomineerd voor een Cultuurmarketing Award

Posters ontworpen door Vruchtvlees

Update: We wonnen de Cultuurmarketing Award! Zie het juryrapport onderaan de pagina.

 

Cultuurmarketing, de organisatie die marketeers in de cultuursector verbindt, reikt op 27 juni 2019 de Cultuurmarketing Awards uit aan de "creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector". Voordekunst is een van de genomineerden in de categorie 'Campagne', naast het Drents Museum, Poppodium Rotown en Museum Boijmans van Beuningen.

VDK_Campagne_DigitaleBeelden_v01C_NKE

De jury en criteria

Uit de bevindingen voor de categorie 'Campagne':

De vakjury, die bestaat uit Anita Mooiweer (voorzitter), Daan Muntinga, Desmond Lisonne, Filine Verhagen en Martje van Nes heeft alle inzendingen beoordeeld op drie criteria: creativiteit, effectiviteit en innovatie.

De jury is onder de indruk van de hoge kwaliteit van de inzendingen: van de 30 cases in deze categorie waren er wat hen betreft 12 potentiële kandidaten voor de nominaties. De vakjury heeft uiteindelijk 4 cases genomineerd. Hierbij gaf creativiteit en het uitzetten van de automatische piloot vaak de doorslag. De jury vindt namelijk dat een sterke campagne van professionals verwacht mag worden en heeft daarom expliciet gezocht naar cases die het niveau van ‘een degelijke case volgens het boekje’ ontstijgen.

Wat hebben we gedaan en waarom?

Om met die laatste vraag te beginnen: om meer makers te helpen met het creëren van hun creatieve droomprojecten. Want bij voordekunst geloven we dat meer cultuur en creativiteit het leven mooier, beter en spannender maken. Om meer makers te helpen, moesten we meer makers bereiken.

We hoorden regelmatig op onze workshops door het hele land dat makers niet wisten dat voordekunst er voor alle disciplines is, dus kozen we voor deze campagne de slogan 'Het past op voordekunst'.

Om meer makers te bereiken gingen we de straat op. Letterlijk, en digitaal. Want om makers te bereiken moesten we zichtbaar zijn op de plekken waar makers zijn. We vroegen onze vrienden van Vruchtvlees om mooie en duidelijke posters te ontwerpen, vroegen Tomas en Liza om informatieve video-interviews met makers op te nemen en vroegen daarna verschillende partijen (Centercom, Persgroep en Nice2Know) om ons te helpen met het verspreiden van deze content.

Q4BksdwtO9ZclOnw

Posters:

Om te beslissen waar we posters wilden ophangen, analyseerde we uit welke plaatsen de meeste makers op ons platform waren gekomen in eerdere jaren. Dat waren (in willekeurige volgorde): Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Groningen, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Arnhem, en Haarlem. Dus hingen we onze posters in die 9 steden/regio's.

 

Video's: makers voor makers

Om te zorgen dat onze content zo relevant mogelijk was voor de doelgroep lieten we de doelgroep zelf aan het woord: We maakten video's waarin makers vertellen over hun crowdfundingcampagne, en hun tips voor andere makers. Deze toonden we op social media en via cultuurpagina's van de Persgroep aan makers uit relevante disciplines in de plaatsen waar ook onze posters te zien waren. Dus een fotograaf of iemand uit Groningen kreeg een video interview met de Groningse fotograaf Gea Schenk te zien, en iemand met een liefde voor hiphop of die in Rotterdam woonde had meer kans om de video van Operator Radio tegen te komen op de socials. En die video's verwezen naar landingspagina's gericht op die discipline of regio.

 

Guerrillapromotie: jonge makers benaderen

We wilden extra graag bij de nieuwe lichting cultuurmakers onder de aandacht komen. Dus hebben we bij kunstvakscholen in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht streetgraffiti en zadelhoesjes gebruikt om deze talenten te wijzen op het feit dat ook hun project op voordekunst past.

web-blog

Wat leverde het op?

In het kort? In 3 maanden tijd (vergeleken met het jaar ervoor): Meer geslaagde campagnes (173 ipv 151 ), meer opgehaalde euro's voor die campagnes (zo'n 300.000 euro meer) en een slagingspercentage van 86%: allemaal een stuk hoger dan dezelfde periode een jaar eerder.

VDK_Campagne_DigitaleBeelden_v01A_NKE

Maak het samen

Zo zorgden we er samen voor dat we meer makers konden helpen, (en dankzij eerdere verbeteringen aan het platform ook beter dan ooit). Want samen zorgen we dat kunst er komt.

We zijn iedereen die aan deze campagne heeft meegeholpen erg dankbaar voor hun inzet, en niet in de laatste plaats ook onze partners die ervoor hebben gezorgd dat deze campagne ook daadwerkelijk plaats kon vinden.

Met grote dank aan de partners die dit mede mogelijk hebben gemaakt: Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds voor Cultuurparticipatie, Amerborgh International. Lees meer over hoe zij voordekunst ondersteunen met het helpen van meer makers. Ook Kunstraad Groningen en Fonds 1818 droegen bij aan deze campagne in hun regio.

 

Juryrapport:

De case van voordekunst klopt van begin tot eind en is heel eigentijds, aldus de vakjury. Door datagedreven te werk te gaan, scoort de organisatie buitengewoon goed op het criterium effectiviteit. Volgens de vakjury doet voordekunst “precies wat ze moeten doen”. De organisatie maakt slim gebruik van growth-hacking: in de gevoerde campagne worden keuzes gemaakt op basis van wat goed gaat, gebaseerd op kleinschalige experimenten. Er is in deze case een uitstekende link gemaakt tussen de doelstelling en het concept, waarbij harde doelen zijn gesteld én behaald. De vakjury spreekt daarbij haar waardering uit voor het feit dat er goed (voor)onderzoek is gedaan. voordekunst laat bovendien zien dat je ook creatief kunt zijn wanneer je datagedreven werkt, door de creativiteit juist toe te passen in de strategie. voordekunst is erin geslaagd om de vakjury te overtuigen dat de campagne heeft geleid tot het behalen van de oorspronkelijke doelstelling: het vergroten van inzendingen uit diverse disciplines. De communicatie binnen de case is weliswaar simpel (“wat je discipline ook is, het past op voordekunst”), maar heel doeltreffend en werkt drempelverlagend. De campagne heeft zowel geleid tot meer inzendingen vanuit makers als tot meer donaties. Voor de toekomst beveelt de vakjury aan om de communicatie nog wat persoonlijker te maken en wat meer bezieling toe te passen, waarvoor de juryleden graag doorverwijzen naar de case van mede-genomineerde Rotown.

 

Heb je een goed idee dat op voordekunst past?

Stuur het in! Je krijgt binnen 2 dagen reactie van een expert.

© 2019