Topjaar 2018: dit zijn de hoogtepunten van team voordekunst

Topjaar 2018: dit zijn de hoogtepunten van team voordekunst

Dit jaar was op veel fronten een mijlpaal voor ons. Het bleek ons beste jaar ooit te zijn qua donaties en we zetten ook nog eens een nieuwe community voor jonge makers op, een Engelstalige website, er kwamen nieuwe partners bij... We blikken nog één keer terug: alle leden van het voordekunstteam delen hieronder hun hoogtepunt van 2018! 

Alyssa

"Mijn voordekunst-hoogtepunt is natuurlijk The Construction Club! Een 'club' speciaal voor de makers die zelf aan de slag willen. We organiseerden in totaal drie edities en een heuse quiz om zoveel mogelijk (jonge) makers concrete handvaten te geven over het eigen baas zijn. Want hoe zit dat nu eigenlijk met de boekhouding? En hoe ga je met opdrachtgevers om? Wat als je een sponsor wilt vinden voor je project? En natuurlijk: hoe kun je op een laagdrempelige manier crowdfunding inzetten? Van de cashflow tot de che-fo-ga triangle, het kwam allemaal voorbij en we eindigden met pizza-punten. Het waren mijn lievelingsbijeenkomsten van 2018!" 

Alyssa Mahler is projectmedewerker en werkt sinds 2015 bij voordekunst. 

 

Ella

"Dit jaar was Theater Walhalla zo moedig om te gaan crowdfunden voor een astronomisch doelbedrag: € 80.000! Er werd gecrowdfund voor het plaatsen van een nieuwe tribune die als een harmonica in- en uitgeklapt kan worden. En dat was hard nodig, want de bezoekers kregen een houten kont op de huidige tribune."

"Dat Walhalla een betrokken publiek heeft werd tijdens de crowdfunding wel duidelijk. Donaties kwamen uit onverwachte hoek, maar ook alle trouwe fans droegen bij aan de campagne. Het is hartverwarmend om te motivaties van donateurs na te lezen. Daaruit kun je opmaken dat Walhalla een sterke band heeft met haar publiek. En dat liet zich zien in het resultaat: Walhalla haalde 104% van het doelbedrag op!"

Ella Kuijpers was al in 2015 projectassistent bij voordekunst; ze is in juni 2018 teruggekeerd als projectmedewerker.

 

Jelle

Mijn hoogtepunt van het jaar is de toevoeging van handige functies aan het platform voor makers en donateurs, zodat we hen helpen om hun doelen sneller en gemakkelijker te halen.

Deze drie functies zijn favoriet: 

► Doneren kan nu ook in het Engels, en van deze knop werd al meer dan 8.500 keer gebruikgemaakt. Dat is zo’n 1500 keer per maand dat deze mogelijkheid er is.

► Meer dan 40 campagnes zetten een extra doel in na het behalen van hun doelbedrag. Hierdoor werd er ruim 71.000 extra opgehaald dan de makers zelf eerst dachten op te halen. Ik vind het geweldig om te zien dat makers door crowdfunding zo zien dat hun achterban groter en sterker is dan ze zelf denken.

► De mogelijkheid voor makers om hun donateurs te filteren bij het versturen van berichten. Bijvoorbeeld op hoogte van donatie en op de gesteunde campagne. Zo wordt het na de eerste campagne nog gemakkelijker om de donateurs en je volgers te betrekken bij volgende campagnes.

Deze tools dragen zo direct bij aan onze missie om makers ondernemender te maken en om draagvlak voor cultuur te vergroten.

Jelle Agema werkt sinds begin 2016 als marketeer bij voordekunst. 

 

Kim

"Mijn favoriete onderdeel van het jaar was het opzetten en creëren van de tegenprestatienieuwsbrief. In dit zusje van onze gewone nieuwsbrief delen we iedere maand de mooiste tegenprestaties op voordekunst. Binnen een jaar hebben zich al meer dan 1400 mensen ingeschreven, zonder dat we hier advertenties of acties voor hebben hoeven doen. Gemiddeld 57% van de abonnees opent ze elke maand en 12,5% klikt, wat intens goede cijfers zijn voor een nieuwsbrief. En hij is gewoon hartstikke leuk!"

Kim Bron werkt sinds 2017 als communicatiemedewerker bij voordekunst. 

 

Kristel

"Mijn hoogtepunt van het jaar is allereerst dat we nieuwe partners hebben mogen verwelkomen en samenwerkingen met de bestaande partners versterkt hebben. Van het Prins Bernhard Cultuurfonds zijn nu niet alleen Utrecht en Overijssel matchfundingpartner, maar ook Brabant, Zuid-Holland en Noord-Holland steunen nu makers uit de betreffende provincies! Daarnaast is de Gemeente Rotterdam sinds dit jaar de allereerste gemeente in Nederland die bijdraagt aan creatieve crowdfundingcampagnes op voordekunst."

"En eigenlijk ben ik bovenal trots op het fantastische resultaat dat we hebben behaald met al onze matchfundingpartners: Provincie Groningen, Kunstraad Groningen, BankGiro Loterij Fonds, Fonds 1818, Provincie Gelderland, VSBfonds, Mondriaan Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Provincie Limburg, Cultuurfonds Almere. Gemiddeld werd in 2018 elke euro aan matchfundinggeld verdriedubbeld door de crowd!" 

Kristel Casander is relatiemanager en werkt al sinds 2014 bij voordekunst.

 

Roy

"Ik kan er niet onderuit, mijn gecombineerde mijlpaal is cijfertechnisch: 200.000 donateurs en € 20 miljoen aan donaties. Toen ik het idee voor voordekunst kreeg, had ik nooit kunnen bedenken dat er in minder dan 10 jaar tijd door ruim 200.000 mensen gedoneerd zou worden. Dat dit bij elkaar met dan € 20 miljoen aan donaties heeft opgeleverd is natuurlijk helemaal fantastisch. Dit geld was anders nooit naar de kunstsector gevloeid, dus het heeft voor veel kunstenaars en creatieven echt verschil gemaakt."

"Crowdfunding werkt dus écht en dat we in 2018 met minder campagnes, meer donateurs (en donaties) hebben bereikt, toont aan dat crowdfunding nog lang niet uitgewerkt is. Ik hoop dat we de komende jaren met voordekunst nog meer mensen kunnen enthousiasmeren om te doneren en zo te betrekken bij kunst en cultuur."

Roy Cremers richtte in 2010 voordekunst op en is de directeur van het platform. 

© 2019