Een korte kennismaking Mijn naam is Carolein Smit en ik maak beelden in keramiek.
De uiterlijke verschijningsvorm van mijn werk wortelt eerder in het verleden en de oude kunst. Ik gebruik een beeldtaal die raakt aan rariteitenkabinetten, verzamelingen - wetenschappelijk, religieus, anatomisch. Ik vertaal deze thematiek naar de huidige tijd en probeer te zoeken naar vormen die een aantrekkelijk beeld opleveren zonder dat het onderwerp perse aantrekkelijk is. Het onthullen
Een korte kennismaking
Mijn naam is Carolein Smit en ik maak beelden in keramiek.
De uiterlijke verschijningsvorm van mijn werk wortelt eerder in het verleden en de oude kunst. Ik gebruik een beeldtaal die raakt aan rariteitenkabinetten, verzamelingen - wetenschappelijk, religieus, anatomisch. Ik vertaal deze thematiek naar de huidige tijd en probeer te zoeken naar vormen die een aantrekkelijk beeld opleveren zonder dat het onderwerp perse aantrekkelijk is. Het onthullen van onderliggende lagen en daarmee proberen te achterhalen wat de diepere betekenis zou kunnen zijn van leven, ligt daaraan ten grondslag.


Waarvoor doe ik deze crowdfund?
In 2018 staan er drie grote tentoonstellingen op het programma.
De eerste zal in maart 2018 open gaan in het Victoria and Albertmuseum in London in Engeland. De tweede opent drie maanden later in juni, in het Grassi Museum in Leipzig Duitsland. De derde opent in oktober en dat is in Nederland in het Drents Museum in Assen.
Bij de tentoonstellingen zal een oeuvreboek uitkomen, daar voor wordt het geld van de crowdfund gebruikt.
Er zijn al toezeggingen van verschillende kanten om zeer bepaalde andere kosten te betalen.
De Nederlandse ambassade in London betaalt mijn reis en verblijfskosten als ik in London ben om de tentoonstelling op te bouwen.
Een particuliere verzamelaar betaalt de kosten van het Victoria and Albertmuseum voor de inrichting en de openingsavond.
Verschillende verzamelaars van mijn werk willen graag werken uitlenen voor de exposities.
Helpt u mij om mijn boek te realiseren?

Niet alle beelden zijn even serieus, er mag ook gelachen worden. Vertedering en liefde zijn ook favoriete onderwerpen.


Werken voor de tentoonstellingen in het Victoria and Albertmuseum en in het Drents Museum in Assen.
In september 2015 heb ik een witte installatie gepresenteerd bij Flatlandgallery in Amsterdam. Het werk was geïnspireerd op de vormelijke gebruikskeramiek van Wedgwood dat bekend is onder de naam Jasperware.

Op een matte basiskleur zijn reliëfs in het wit aangebracht. De onderwerpen van het originele Jasperware zijn arcadische landschappen en idyllische scenes.
Mijn 'witjes' installatie gaat over vergankelijkheid en refereert naar de kunsthistorische vanitassymboliek.
Het werk dat ik bij Flatlandgallery presenteerde werd goed ontvangen en er werd enthousiast over geschreven in de pers.
Het is de bedoeling om in het Victoria and Albertmuseum in London een grotere versie van deze witte wandinstallatie te maken in de ruimte die het museum ter beschikking heeft voor presentaties van moderne keramiek.
Deze installatie moet de titel “Et morte naturae” verbeelden, zowel dood als leven worden hierin opgenomen.
Daarnaast zal ik ook een aantal beelden laten zien uit de afgelopen jaren en de beelden die het V&A in de loop der jaren heeft aangekocht voor de eigen collectie zullen ook in de tentoonstelling worden opgenomen.


Na afloop van de tentoonstelling in het V&A in London, gaat deze collectie werken in oktober 2018 door naar het Drents Museum in Assen voor een vervolgtentoonstelling. Voor dit museum heb ik inmiddels een werk in opdracht gemaakt dat ook in de tentoonstelling te zien zal zijn. Harry Tupan, de directeur van het Drents Museum heeft aangegeven een actieve rol te willen spelen in de tot standkoming van het oeuvreboek dat door W-Books uitgevers wordt uitgegeven.
De tentoonstelling in het Grassi Museum in Leipzig.
Ik ben uitgenodigd door het GrassiMuseum in Leipzig om in juni 2018 een dergelijke installatie te maken en die tentoon te stellen in combinatie met een serie beelden in de Oranjerie van het Museum. Ik heb een voorstel gedaan aan Olaf Thormann, de directeur van het Grassi, om een Totentanz- witjes- installatie te maken, met dansende skeletten, mensen en dieren, banderollen, ratten en sterrenhemels. Het antwoord daarop was erg geestig, hij vroeg me of ik wist dat het Grassi op een ‘Altes Friedhof’ gebouwd was? Dat wist ik niet maar nu is het definitief dat die skeletten daar gaan dansen. De werktitel van deze tentoonstelling is “L’amour fou”.
Ook het Grassimuseum bezit van mij een aantal werken, deze zullen in de tentoonstelling worden opgenomen.

Het oeuvreboek dat bij de tentoonstellingen wordt uitgegeven.
Ik wil graag voor deze reeks van tentoonstellingen een oeuvreboek maken dat een beeld geeft van de complexiteit en diversiteit van mijn werk.
Tot nu toe waren de boeken die ik heb gemaakt over mijn werk altijd begrensd in een korte tijd.
Dit boek "Carolein Smit, Works" moet de complete ontwikkeling laten zien, van de eerste muis tot aan het laatste lijk en ook mijn tekenwerk van voor de keramiektijd komt erin aan bod.
Meer zien?
Ik verwijs graag naar mijn website: www.caroleinsmit.com waarop meer werk te zien is en ook mijn tegenprestaties, de witjes.
Nieuwste donaties

Iemand
20-12-2017 14:03We love her work and I think it is a great idea to have an updated publication out in teh market.

Barbara Beckers
20-12-2017 11:26Het werk van Carolein Smit spreekt enorm tot de verbeelding

Barends en Pijnappel
17-12-2017 23:33Wij willen een rat!