A. Waar gaat het over?. Het gaat over de identiteit, de eigenheid, de cultuur van Nederland-ers, waarvan veel mensen zich niet realiseren hoe waarde(n)vol die is. Het is wel van groot belang. Mensen willen ergens bij horen. Bij een groter geheel, dat tot de verbeelding spreekt. Zie de 150.000 mensen onlangs de Coolsingel, jong en oud, rijke en arm, 1 geheel: ''Wij'' zijn kampioen!!". Veel
A. Waar gaat het over?.
Het gaat over de identiteit, de eigenheid, de cultuur van Nederland-ers, waarvan veel mensen zich niet realiseren hoe waarde(n)vol die is.
Het is wel van groot belang. Mensen willen ergens bij horen. Bij een groter geheel, dat tot de verbeelding spreekt. Zie de 150.000 mensen onlangs de Coolsingel, jong en oud, rijke en arm, 1 geheel: ''Wij'' zijn kampioen!!".
Veel betere mogelijkheden voor dat wij-gevoel, voor gemeenschapszin biedt onze nationale eigenheid. Nederland is sowieso ieder jaar kampioen op heel veel punten m.b.t. kwaliteit van leven, welvaart, vrijheid, openheid, pragmatisme, etc Een karakter, dat in eeuwen is ontstaan en zich diep verankerd heeft. We zijn het ons echter te weinig bewust. Veel Nederlanders zij juist bang, dat de NL cultuur onder druk staat, bedreigd wordt. Bang voor de Ander, voor het Andere, of dat ze straks moeten ''inburgeren in eigen land'' . In heel Europa zien we dit soort tendensen en tot een eng soort nationalisme. De grenzen dicht, de ander eruit
Nieuwkomers sluiten zich op in eigen (sub)cultuur. Die geeft wel duidelijkheid en houvast (hoe abject sommige aspecten ook mogen zijn)
Daarom deze voorstelling.
Dit, wat beladen thema, benaderen we op een speelse manier. We laten op creatieve en inspirerende manier zien en ontdekken, wat onze echte NL identiteit is. Onze ''ware aard'. Hoe aantrekkelijk en hoe waardevol die is. Geen reden tot angst, geen reden tot afzondering, Maar reden om er blij mee te zijn. Om erin te integreren. Er deel van uit te maken. ''Wij'' zijn Nederlanders''
Nederland is niet voor niets een van de beste landen om in te wonen.
Overigens geen oubolligheid, geen folklore. En ook geen chauvinisme, geen superioriteitsgevoelens, eerder een gevoel van erkentelijkheid. Wat leidt tot gemeenschapszin, positivisme en vertrouwen in elkaar en in de toekomst.
Dat willen we duidelijk maken met deze voorstelling: 'We komen er wel uit!!"
Kunt u zich hierin vinden? Wordt u hier enthousiast en warm van?
B. Dan nodigen u uit om bij te dragen om volgende doelen te realiseren:
-
Mensen een plezierige voorstelling te bezorgen, die vermaakt en hen aan het denken zet
-
Overbrengen, dat (Nat.) identiteit meer is endieper zit dan uiterlijke kenmerken, zoals gewoontes, tradities, feesten, vlaggen, paaseitjes, zwarte pieten, enz Die zijn alleen nuttig als expressie van echte identiteit: een specifieke combi van (morele) waarden, opvattingen en gedragingen
-
Een gevoel van erkentelijkheid en bewondering over wat Nederland (geworden) is, t.w. in (zeer) veel opzichten een van de beste landen ter wereld. Zonder daar claims, chauvinisme of uitsluiting van anderen aan te verbinden, maar eerder willen delen en uitdragen
4.Jongeren, inburgeraars, meegeven, dat echt integreren veel aantrekkelijker en zinniger is dan zich opsluiten in etnische subculturen of zich te verliezen in consumentisme en oppervlakkigheid
- Helder maken, dat een bewust beleven en hanteren van de NL-identiteit veel oplevert: positivisme, saamhorigheidsgevoel, houvast, collectief zelfvertrouwen, sociale cohesie, openheid en positief/creatief vermogen om op sterke veranderingen in de samenleving te kunnen anticiperen, verantwoordelijk burgerschap
Het behoedt tegen onvrede, onzekerheid, individualisering, verhuftering, slachtoffergedrag en angst voor de toekomst
En maakt weerbaar voor de verleidingen van populistische rattenvangers met hun simplistische , maar niet-werkende oplossingen. Die versimpelen het begrip 'Nationale identiteit'' Misbruiken het door valse hoop te bieden en mensen, uit- ipv in te sluiten.
C. Hoe verder?
Hoofddoel is nu om deze 4 voorstellingen een succes te maken, een breed scala aan bezoekers te werven. Te leren van hun feedback
Daarna willen we specifieke voorstellingen aanbieden aan scholen, inburgeraars/nieuwkomers, ed Incl een aanvullend educatief aanbod
Verder willen we ''opschalen'' om meer mensen te bereiken. Uitvoeringen in andere steden. Andere vormen met meer publiek, etc
Zinvol? Meedoen? Bijdragen? mail naar [email protected] of bel 0645390187
D. Noot
Dit is een privé initiatief, geheel ongebonden en ongesubsidieerd, Voor eigen rekening en risico opgezet en uitgevoerd
Het gevraagde / benodigde bedrag ad E 950 willen wij bestemmen voor:
1. aanvulling op de entreeprijs ad E 7,50 tot kostprijs ad E 15,00
Ondanks het 'low-cost' karakter (vrijwilligers als uitvoerenden, geen huur voor de locatie Laurenskerk, sobere opzet, geen dure installaties, etc. is de kostprijs E 15,00 per bezoeker. Dat komt ook omdat wij de directe kosten per voorstelling maar over 25 pers. kunnen verdelen. Die kleine groepsgrootte is een bewuste keus en inherent aan de opzet van een wandelvoorstelling
De koste zijn voor entree kerk (2,00,verder geen huur!) Toneelkleding, rekwieten, promotiekosten, ed
De entreeprijs ad 7,50 is eveneens een bewuste keus, . We willen we geen financiële drempel opwerpen om de voorstelling te bezoeken
2. De eerste kosten voor verdere ontwikkeling van de voorstellingen,
bijv. kosten voor foto-&video-opnamen van de voorstelling om die te verwerken in digitaal lesmateriaal voor scholieren, inburgeraars, Voor een e-platform waarin belangstellenden m.b.t. het thema elkaar kunnen vinden, meningen en praktijken kunnen uitwisselen en er zoiets als een ''NL-leefstijl zich kan gaan ontwikkelen.
Bent u geïnteresseerd in onze verdere plannen, de achtergronden, de overwegingen, de doelen op de wat langere termijn of wilt de specificatie van de kosten inzien, dan sturen wij u dat graag toe. (aanvragen bij [email protected])
