Over de Film
Wietske is een ongelofelijk enthousiast meisje van elf jaar en hoogbegaafd. Ze is alles behalve verlegen en daarom als geen ander in staat om uit te leggen wat de voor- en nadelen van hoogbegaafdheid zijn. Hoogbegaafdheid is, in tegenstelling tot de algemene aanname, niet altijd even bevorderlijk voor de ontwikkeling van een kind en kan de nodige obstakels met zich meebrengen. Om deze problemen toch
Over de Film
Wietske is een ongelofelijk enthousiast meisje van elf jaar en hoogbegaafd. Ze is alles behalve verlegen en daarom als geen ander in staat om uit te leggen wat de voor- en nadelen van hoogbegaafdheid zijn. Hoogbegaafdheid is, in tegenstelling tot de algemene aanname, niet altijd even bevorderlijk voor de ontwikkeling van een kind en kan de nodige obstakels met zich meebrengen. Om deze problemen toch met een positieve insteek aan het licht te brengen zal Wietske in deze film haar ervaringen met jullie delen.
Deze korte documentaire wordt geregisseerd door Claudio De Oliveira Marqués en geproduceerd door Kaylee Hovemann en Bryan van Baardewijk

Hoogbegaafdheid
Ter vergelijking, een IQ van 100 is gemiddeld. Hoogbegaafdheid daarentegen doet zich voor bij een IQ van 130 tot 145+. Een dergelijk IQ uit zich niet alleen in beter kunnen leren. Hoogbegaafde kinderen hebben van nature een onvermoeibare nieuwsgierigheid naar alles om hen heen. Daarbij zijn de onderwerpen waar deze kinderen over nadenken hun leeftijd vaak ver voorbij. Vraag een hoogbegaafd kind wat de zin van het leven is of waar het einde van de ruimte ligt en je kunt een goed beredeneerd antwoord verwachten. Hoogbegaafde kinderen hebben dus meer nodig dan wat extra rekensommetjes om ze bezig te houden. Deze film moet, op een ‘nieuwsgierige’ manier, meer inzicht bieden in de wereld van hoogbegaafde kinderen en daarmee duidelijk maken wat er nodig is om te zorgen dat deze kinderen niet geremd worden in hun ontwikkeling.

Het belang van de Film
Hoogbegaafdheid lijkt vaak een soort zegen te zijn. Je kunt goed leren, neemt moeilijke informatie makkelijk tot je en je bent vaak heel breed geïnteresseerd. Voor de kinderen die hoogbegaafd zijn zit er vaak een grote keerzijde aan dit fenomeen. Deze kinderen vinden bijvoorbeeld moeilijker aansluiting bij leeftijdsgenootjes omdat hun interesses te ver uiteen liggen. Wanneer een kind zich niet op zijn plaats voelt op school verdwijnt vaak ook de motivatie om naar school te gaan en te leren. Een situatie die zowel voor het kind als voor de school niet prettig is.
Hoogbegaafdheid wordt gelukkig steeds vaker als “handicap” erkend, waardoor deze kinderen op de juiste manier gestimuleerd kunnen worden. Bijvoorbeeld door middel van speciaal onderwijs. Hier leren ze om op een goede manier om te gaan met hun hoogbegaafdheid en worden ze zowel op intellectueel als sociaal vlak geholpen in hun ontwikkeling. Dit soort scholen zijn er echter nog veel te weinig en zijn door de hoge kosten lang niet voor elk kind bereikbaar. Deze film moet meer bekendheid geven aan het belang van gespecialiseerde begeleiding en meer draagvlak creëren voor het uitbreiden van de opleidingsmogelijkheden voor deze kinderen.
Na de zomer van 2016 gaat Wietske naar de middelbare school. Het is daarom dat deze film nu gemaakt moet worden. Ze zit nu nog in een omgeving waarin goed te zien is welk effect het speciaal onderwijs op haar heeft. Ook wordt in groep acht het speciale leertraject besloten met een hoop terugblikken en reflectiemomenten. Hierdoor ontstaat er een veel ruimer beeld van deze onderwijsvorm dan alleen de momentopname van het filmen.

Over de makers
Producent - Wild Producties
Wild producties is een jong, energiek en creatief productiebedrijf in Amsterdam dat gespecialiseerd is in het maken van korte films, videoclips en commercials.
Wild producties is opgezet in 2014 door twee studenten aan de Nederlandse Film Academie die in 2017 zullen afstuderen in de richting van productie. Na een aantal projecten samen te hebben geproduceerd beviel dit zo goed dat zij een productie bedrijfje hebben opgestart. Wild producties is hiermee een jong bedrijf waarbij passie en creativiteit de leidraad neemt.
De regisseur - Claudio de Oliveira Marques
Ik ben een regisseur uit het derde jaar van de Filmacademie die vooral gedreven wordt door een vrij brede en eeuwige nieuwsgierigheid. Mijn doel is dan ook om, door het uitoefenen van dit vak, de rest van mijn leven te kunnen blijven leren over alles dat mijn interesse aanspreekt. Door deze beweegreden heb ik altijd een sterke persoonlijke affiniteit met mijn onderwerpen, iets dat ik essentieel vind voor het maken van films. Daarnaast gaat mijn interesse grotendeels uit naar tijdloze onderwerpen. Persoonlijk ben ik wel geïnteresseerd in actualiteiten, maar als het om films gaat kies ik graag onderwerpen uit die bijvoorbeeld over vijf jaar nog steeds relevant kunnen zijn.
Na alle films die ik maak op de Filmacademie is het tijd voor een zelfstandig project. Een project waar wat meer urgentie aan verbonden is en daarom buiten school om geproduceerd moet worden.
Nieuwste donaties

Narda Weisel
6-05-2016 18:48Omdat we eerder een film van Claudio hebben gezien en daar erg van onder de indruk waren.

Iemand
6-05-2016 08:02Om meer kennis te delen

Een donateur
5-05-2016 10:57Mijn oudste zoon (6jr) is hoogbegaafd en we stuiten op een hoop onbegrip op scholen en in de omgeving. Meer bekendheid is altijd goed.