Hoera!! Opera Armida - Sponsor de aankleding van Il Trovatore is geslaagd!
Dankzij 117 donaties die samen € 7.000 opleverden voor Opera Armida. Superbedankt voor het bijdragen via voordekunst.
Sponsor de aankleding van Il Trovatore
"Il Trovatore (Verdi) Grootse opera, intiem gebracht"
Opera Armida
opera gezelschap
professionele zangers en concertpianiste. Zoals de heldin Armida willen wij u betoveren en verleiden met de muziek en onze theatrale magie
1 project gesteund
7.000
van € 7.000
8 jaar
geleden
102 donateurs
100%VERLENGING
100% succesvol
Campagne afgelopen
gepauzeerd
100% NIEUW DOEL
€ 7.000
opgehaald
van€ 7.000
nieuw: € 0
8
jaar
geleden
102
donateurs
Hoera!
Dit project is helemaal voordekunst. De financiering is geslaagd. Via de updates houdt de projectmaker je op de hoogte van de ontwikkelingen rond dit project.
Il Trovatore(Verdi) Grootse opera, intiem gebracht
Een grootse opera als intieme kamervoorstelling: Opera Armida brengt opera als kunstvorm terug naar zijn pure essentie met Il Trovatore van Giuseppe Verdi. Een voorstelling vol passie, drama en prachtige muziek, letterlijk dichtbij het publiek.
Opera dichtbij voor iedereen
Onze intieme kamervoorstelling dompelt het publiek in een muzikale wereld vol kleur en emotie. Met een minimaal gebruik van decors, rekwisieten en belichting willen wij uw fantasie prikkelen. Onze voorstelling is flexibel en kan in kleinere theaters of op locatie worden uitgevoerd.
Help onze voorstelling aan te kleden Wij vragen uw hulp om financieel bij te dragen aan de vormgeving van onze voorstelling.
Om het publiek mee te kunnen voeren in ons verhaal, wekken we de illusie dat we in Spanje midden vijftiende eeuw zijn beland. De kostuums zijn daarom van enorm belang. De ontwerpen liggen al klaar. Nu de stoffen nog! Het sobere decor dat is ontworpen, geeft deze grootse opera een intieme, bijna sprookjesachtige sfeer.
Wij hopen u en de uwen te mogen verwelkomen bij een van onze voorstellingen.
Voorproefje? Maandag 12 oktober 2015, 14.00 uur (Theater De Fransche School te Culemborg)
Zaterdag 19 december 2015, 20.00 uur (idem Culemborg)
Binnenkort hopen wij meer data en locaties aan te bieden.
Il Trovatore(Verdi)
Grootse opera, intiem gebrachtEen grootse opera als intieme kamervoorstelling: Opera Armida brengt opera als kunstvorm terug naar zijn pure essentie met Il Trovatore van Giuseppe Verdi. Een voorstelling vol passie, drama en prachtige muziek, letterlijk dichtbij het publiek.
Opera dichtbij voor iedereen
Onze intieme kamervoorstelling dompelt het publiek in een muzikale wereld vol kleur en emotie. Met een minimaal gebruik
Il Trovatore(Verdi) Grootse opera, intiem gebracht
Een grootse opera als intieme kamervoorstelling: Opera Armida brengt opera als kunstvorm terug naar zijn pure essentie met Il Trovatore van Giuseppe Verdi. Een voorstelling vol passie, drama en prachtige muziek, letterlijk dichtbij het publiek.
Opera dichtbij voor iedereen
Onze intieme kamervoorstelling dompelt het publiek in een muzikale wereld vol kleur en emotie. Met een minimaal gebruik van decors, rekwisieten en belichting willen wij uw fantasie prikkelen. Onze voorstelling is flexibel en kan in kleinere theaters of op locatie worden uitgevoerd.
Help onze voorstelling aan te kleden Wij vragen uw hulp om financieel bij te dragen aan de vormgeving van onze voorstelling.
Om het publiek mee te kunnen voeren in ons verhaal, wekken we de illusie dat we in Spanje midden vijftiende eeuw zijn beland. De kostuums zijn daarom van enorm belang. De ontwerpen liggen al klaar. Nu de stoffen nog! Het sobere decor dat is ontworpen, geeft deze grootse opera een intieme, bijna sprookjesachtige sfeer.
Wij hopen u en de uwen te mogen verwelkomen bij een van onze voorstellingen.
Voorproefje? Maandag 12 oktober 2015, 14.00 uur (Theater De Fransche School te Culemborg)
Zaterdag 19 december 2015, 20.00 uur (idem Culemborg)
Binnenkort hopen wij meer data en locaties aan te bieden.
Op 20 februari 2016 kunt u onze voorstelling komen zien in het theater Griffioen in Amstelveen.
Aanvang - 20:30uur
Prijs: €22,50
CJP, student, Amstelveen- of stadspas €20,-
Sorry voor de lange stilte. Wij zijn heel druk bezig met het maken van onze voorstelling. Dit is allemaal mogelijk gemaakt door jullie donaties! Het decor is af en aan de kostuums wordt de laatste hand gelegd. De inzet van alle uitvoerenden en medewerkers is hoog.
Maandag 12 oktober is onze eerste voorstelling in het Theater De Fransche School in Culemborg. Er zijn nog enkele kaarten beschikbaar.
Het programmaboekje is nog in de maak.
Binnenkort maken wij de datum en locatie bekend voor onze "Meet and Greet" tegenprestatie.
Voor allen die als tegenprestatie een kaartje voor de voorstelling op 19 december hebben gekozen, ligt deze klaar bij de kassa.
Hier een sfeer impressie van de kostuums van Frances Loch:
“Veel kleur, veel textuur, bijzondere materialen als kant, gaas, kralen en weefsels.
Inspiratie uit de zestiende eeuw, gecombineerd met hedendaagse mode geïnspireerd op diezelfde eeuw.”
Hier een sfeer impressie van de kostuums van Frances Loch:
“Veel kleur, veel textuur, bijzondere materialen als kant, gaas, kralen en weefsels.
Inspiratie uit de zestiende eeuw, gecombineerd met hedendaagse mode geïnspireerd op diezelfde eeuw.”
De hoogste tijd om een tipje van de sluier op te lichten!
Jeanine Vijgen presenteert haar concept voor het Decor:
'strakke' zwarte bankjes die Multifunctioneel zijn. Ze kunnen dus als gewone banken gebruikt worden, maar ze kunnen ook gestapeld worden. Bovendien kan er op gelopen worden of als je ze met het zitvlak naar voren zet, kun je er ook op projecteren.
In onze productie “ IlTrovatore” zingt Richard -Manrico- de troubadoure. Hij komt uit Brasilie en zingt al 15 jaar in het koor van De Nederlandse Opera. Behalve in onze productie zingt Richard in october de rol van “ Un messo” – “ De bezorger” in Il Trovatore bij DNO.
1.Richard, wat heeft je geinspireerd om te zingen?
Ik wilde clavicembel en orgel studeren. Met mijn ouders bezocht ik vele concerten ,opera’s, theaters ; muziek was aanwezig in mijn leven. Tijdens een wintercursus voor clavicembel zocht men zangers voor een koor. Ik heb me aangemeld en zong ook een solo. Die ervaring heeft me zang doen studeren.
Waarom ben je naar Nederland gekomen?
Ik deed mee aan een zomercursus in Spanje en kwam Marius van Altena tegen, een zangdocent die oude muziek doceerde in Den Haag. Ik ben hem gevolgd en daarna bij Gerda van Zelm en Meinaard Kraak gestudeerd.
Je zingt al 15 jaar in het koor van de Nederlandse opera,welke nieuwe muziek heb je ontdekt?
Ik was altijd een beetje bevooroordeeld over de muziek van Wagner. De fantastische producties van De Ring bij DNO hebben me verrast en ik ben nu erg gesteld op die muziek.
Heb je eerder in een productie van Il Trovatore bij DNO gezongen?
Nee, sinds ik bij DNO werk is nu pas in october 2015 de eerste productie. Ik mag daar de rol zingen van “Un messo” – “De bezorger”. De muziek van Verdi vind ik genial in zijn eenvoud- net als de italiaanse keuken! Er zit een onbeschrijvelijke pathos in de partituur en het is zeer vocaal geschreven, heerlijk om te zingen.
Wat brengt je in deze productie?
Samen met Adva en Mirsa delen we al jaren de liefde voor muziek die we met dezelfde passie voelen, zo lijkt het erg vaak. We koesteren ook een warme vriendschap, houden van heerlijke gerechten….Nu dat we nog drie fantastische collega zangers erbij hebben, verheug ik me om als Troubadour in hun midden te zijn.
Aan Salvatore Cammarano (librettist van Il Trovatore)
Busseto, 9 april 1851
Beste Cammarano,
Ik heb uw synopsis gelezen, en u, man van een zo superieur talent en karakter, zult het mij niet kwalijk nemen als ik, miserabele, de vrijheid neem u te zeggen dat als dit onderwerp bij ons op het toneel niet behandeld kan worden met alle nieuwheid en grilligheid van het Spaanse drama, het beter is ervan af te zien.
Het komt mij voor, als ik me niet vergis, dat verscheidene situaties niet meer de kracht en de originaliteit van eerst hebben en dat vooral Azucena haar vreemde en ongewone karakter is kwijtgeraakt; het komt me voor dat de twee grote hartstochten van deze vrouw, kinderliefde en moederliefde, aan kracht hebben ingeboet. Ik zou bijvoorbeeld niet graag zien dat de troubadour in het duel gewond raakte. Deze arme troubadour heeft toch al zo weinig; als we hem zijn dapperheid afnemen, wat rest hem dan? Hoe zou hij de belangstelling kunnen wekken van Leonora, die zo hoog is in rang? Het zou me niet aanstaan dat Azucena haar verhaal tot de zigeuners richt; en tenslotte zou ik haar aan het einde niet gek willen hebben. (…) Terneergeslagen door de vermoeidheid, de smart, de angst, het gebrek aan slaap, is ze niet in staat een samenhangend betoog te houden. Haar zinnen zijn overweldigend, maar ze is niet gek. De twee grote hartstochten van deze vrouw moeten tot het einde toe in het oog worden gehouden: de liefde voor Manrique en de woeste dorst om haar moeder te wreken. Als Manrique dood is, wordt het wraakgevoel gigantisch, en geëxalteerd zegt ze: “Ja…hij was jouw broer!...Dwaas!...Je bent gewroken, o moeder!”
Giuseppe Verdi, Autobiografie in brieven
Uitgeverij: privé-domein
In 1968 hield regisseur Peter Brook een serie lezingen over theater die hij bundelde in een boek: “De lege ruimte”. Samen vormen ze een pleidooi voor een hartstochtelijke manier van theater maken. Iedere voorstelling moet letterlijk een levende, unieke gebeurtenis zijn.
In zijn boek noemt Brook de opera “het klassieke schoolvoorbeeld van ad absurdum gevoerd doods theater.” Hij hekelt de opgeblazen gedrochten die met hun holle pathos moeizaam over het toneel wankelen en zoekt naar de mens van vlees en bloed die je met zang en spel ontroert. Net als de woorden van Claude Debussy: "Vergeet dat u zanger bent. Alles moet natuurlijk zijn en stromen zoals in het leven."
Evenals Brook zoekt Opera Armida naar theater dat is teruggebracht tot de kern, de pure essentie. Zo bezien is de keuze voor één piano als begeleiding niet meer dan logisch. De piano is niet een mindere versie van een orkest, maar een van de stemmen in een sextet.
Wij zijn er van overtuigd dat de kracht en emotionele waarde van dit theatrale meesterwerk in combinatie met “minimaal theater” een unieke opera beleving bij het publiek te weeg zal brengen.
In navolging van Peter Brook’s toverformule: Suggestie door eenvoud.
Beste allen,
De link werk helaas nog niet…
U kunt het muziekfragment beluisteren door de onderstaande tekst te kopieren en te plakken in het zoekvenster van youtube.
Beste donateurs en allen die ons project met hart en ziel steunen,
We zijn u zeer dankbaar voor uw bijdrage tot nu toe 35%!!! We gaan door voor de mooi kostuums.
Hier iets moois, neemt u de tijd om het te beluisteren… aan het einde is de glanzende cabaletta.
Aria van Leonore " Tacea la notte placida" gezongen door Adva Tas, piano Mirsa Adami
'Verstild was de nacht in de serene hemel en de zilvere maan liet haar fraaie gelaat zien…
...Ik hoorde hem, hem, de troubadour! In mijn hart veranderde de aarde in een hemel!'
Vrijdag 17 april was onze aftrap van de crowdfundingsactie in de Buiksloterkerk. Hier een kleine impressie van de avond.
Iemand
4-06-2015 21:33
omdat ik de muziek van Verdi prachtig vindt!
Iemand
4-06-2015 18:57
mooi initiatief!
Iemand
4-06-2015 18:28
Kingston en culture mag Niet verloren gaan
Gerda Mulder
4-06-2015 15:57
Omdat ik van kostuums houd, bijzonder herinneringen aan een opvoering van Il Trovatore heb en Mirsa Adami een hele goede pianiste vind!
Een donateur
3-06-2015 19:37
O wij ons via Bas betrokken voelen.
Ineke Geleijns
3-06-2015 09:30
Goeie zangers, fijne pianiste. En ik ben dol op mooie kostuums !!
Iemand
31-05-2015 18:58
Opera , intiem gebracht is hartveroveredn!
Annemarie Lütjens
31-05-2015 11:49
Heb grote bewondering voor Mirsa Adami en har projecten
Willem en Trille
29-05-2015 09:27
Het lijkt me een heel leuk projekt met enthousiaste en getalenteerde mensen. Veel succes!
Iemand
28-05-2015 08:44
Omdat ik aantal zangers en de pianiste ken en erg waardeer. En omdat ik deze manier van geld inzamelen heel direct en sympathiek vind.
Een donateur
20-05-2015 21:20
Jullie verdienen de steun vanwege het enorme doorzettingsvermogen om uiteindelijk als volwaardig operagezelschap op de planken te staan.
Iemand
17-05-2015 20:51
omdat we de zangers willen steunen om een mooi kunstwerk op het podium te kunnen zetten
Een donateur
17-05-2015 12:43
prachtige uitvoering in de Buiksloterkerk
Iemand
12-05-2015 07:18
Een klassieke opera in een nieuw jasje! Daar horen natuurlijk prachtige kostuums bij en een mooi decor!
Iemand
12-05-2015 07:15
Het klinkt als een uniek concept, en wij steunen graag twee jonge talentvolle ontwerpers!!!
en 90 andere donaties zonder motivatie.
Hoera!
Dit project is helemaal voordekunst. De financiering is geslaagd. Via de updates houdt de projectmaker je op de hoogte van de ontwikkelingen rond dit project.