Ik ben een Hiphop-head!
Maar je ziet mij niet in een clip vol met auto's en goud terwijl ik teksten rap die worden weggebliept.
Dat komt omdat de Hiphop cultuur zo veel meer is dan dat kleine stukje wat we overmatig in de media zien. Ik vind dat jammer, want ik heb zelf alleen maar positieve ervaringen opgedaan door het participeren aan Hiphop en het luisteren naar Hiphop muziek. Onder
Ik ben een Hiphop-head!
Maar je ziet mij niet in een clip vol met auto's en goud terwijl ik teksten rap die worden weggebliept.
Dat komt omdat de Hiphop cultuur zo veel meer is dan dat kleine stukje wat we overmatig in de media zien. Ik vind dat jammer, want ik heb zelf alleen maar positieve ervaringen opgedaan door het participeren aan Hiphop en het luisteren naar Hiphop muziek. Onder andere op het gebied van zelfexpressie en zelfontwikkeling.
Dat er veel meer achter Hiphop schuilt vond ik ook in het kader van mijn studie CMV interessant en ik wilde meer weten over de methode achter het inzetten van Hiphop als middel in sociale projecten.
Maar zoals er zoveel is geschreven en onderzocht over de traditionele cultuureducatie middelen zoals theater, schilderkunst en ballet, zo was die info er over Hiphop nauwelijks
Maar ik zou geen Hiphopper zijn als ik niet de lijn van de 'selfmade culture' zou volgen, dus ben ik dit zelf gaan onderzoeken en heb ik hierover een scriptie geschreven. Naar aanleiding van de rijke lijst met positieve bevindingen vond ik het belangrijk dat Hiphop veel meer als middel in sociale situaties werd ingezet.
Zo werd "The Social Jam" geboren, een unieke Hiphop cursus voor kinderen en jonge tieners waarbij het zelfvertrouwen, de zelfkennis, de zelfexpressie en de creativiteit wordt aangesproken door middel van rap, breakdance, graffiti en dj.
Het verschil tussen The Social Jam en bestaande hiphop lessen is, dat ik in deze procesgerichte cursus als agoog bewust stuur op zelfontplooiing en sociale vaardigheden. Ik creëer een veilige omgeving waarin de deelnemers zich kunnen uiten, hun menig kunnen geven én deze leren te beargumenteren.
De opdrachten, lessen en de begeleiding zijn zo ingericht dat er ruimte wordt geschept om samen te werken, anderen te helpen, respect voor anderen op te brengen, en het belang van diversiteit in te zien.
Deze cursus ga ik in het schooljaar 2014/2015 aanbieden aan basisscholen (bovenbouw), middelbare scholen (ckv klassen) en bso's in Noord-Holland.
Hiphop is een laagdrempelig middel, je kunt al enkel door je lichaam te gebruiken dansen of beatboxen. Toch heb ik om dit project uit te voeren wel materialen nodig. Bijvoorbeeld een microfoon met een versterker of spuitbussen. Het meeste geld wordt daar voor gebruikt.
Daarnaast moet de doelgroep ook weten dat The Social Jam bestaat. Hiervoor zal ik dus promotie moeten maken, bijvoorbeeld via de website, flyers en door te netwerken. Ook dat kost geld.
Meer weten kan op www.facebook.com/selfmade.empowerment
Nieuwste donaties

Joke de Man
31-07-2014 19:16Hiphop is een inspirerende kunstvorm voor kinderen. Ze kunnen er zo veel creativiteit in kwijt en het is ook nog eens sociaal. Goed dat Melissa dit oppakt!

Iemand
31-07-2014 17:37Om zowel Melissa als de kinderen vooruit te helpen. Succes!

Iemand
31-07-2014 16:20Je staat er zo voor! Wat een energie en enthousiasme! Top voor de kids.