CLAY is een zesdelige fotoserie waarmee Dirk Hardy het publiek met andere ogen wil laten kijken naar de taal van ideologie. “Ik wil de kijker laten zien dat de meest solide-ogende ideologieën in feite flinterdunne, ontworpen systemen zijn. CLAY ontrafelt de het patroon van de kunstmatigheid van macht.”
PORTFOLIO DIRK
Neem een kijkje op www.dirkhardy.com
&
CLAY is een zesdelige fotoserie waarmee Dirk Hardy het publiek met andere ogen wil laten kijken naar de taal van ideologie. “Ik wil de kijker laten zien dat de meest solide-ogende ideologieën in feite flinterdunne, ontworpen systemen zijn. CLAY ontrafelt de het patroon van de kunstmatigheid van macht.”
PORTFOLIO DIRK
Neem een kijkje op www.dirkhardy.com
OVER CLAY
Ideologie en beeld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Beeld kan een ideologie katalyseren en voorzien van een vorm, een gezicht, een taal. Mits juist ontworpen zal de kwetsbare burger zich er niet van bewust zijn dat de makers van deze propagandistische “reclamebeelden” bewust inspelen op de psyche van de nietsvermoedende burger.
Om deze bewustwording te bewerkstelligen heb ik een vertaalslag gemaakt naar theater om het patroon aan het licht te brengen. Ik maak hierbij gebruik van de overeenkomsten tussen (en dus de inwisselbaarheid van) elementen in beeldtaal die consequent terugkomen in elk van de onderzochte ideologieën (het Christendom, de Franse Revolutie onder Napoleon, sovjetcommunisme onder Stalin, Nazi Duitsland en bijvoorbeeld de Church of Scientology). Denk hierbij aan de classicistische bouwstijl, de symbolen, de kleding, lichaamstaal, vlaggen, enzovoorts. Ik maak zo gebruik van de elementen die het volk juist moeten overtuigen, op een ontkrachtende manier door de repetitie in de verschillende fotografische beelden.
WERKWIJZE
De manier waarop CLAY tot stand komt is typisch voor mijn methode om tot beeld te komen. Een grondig onderzoek vormt de basis van het werk, in het geval van CLAY heeft dit onderzoek zes maanden geduurd. Met die bagage heb ik gezocht naar een vorm om mijn ontdekkingen te vertalen naar een concreet idee. Dit basisidee heeft geleid tot een uitgebreid plan dat later de naam CLAY heeft gekregen, en nu op volle kracht wordt uitgevoerd.
In een loods wordt in april een enorm theater gebouwd: de fotoset voor CLAY. Een grote groep van acteurs, decorbouwers, haarstylisten, make-up artiesten, een regisseur, een productieleider, een achtergrondschilder, een grafisch ontwerper en een set stylist transformeren deze set tot een scene die helemaal in het teken staat van een specifieke ideologie. Er zullen vier bouwdagen zijn, gevolgd door twee opnamedagen. CLAY wordt in juni 2014 openbaar gemaakt.
OVER DIRK HARDY
Mijn naam is Dirk Hardy en ik ben compleet geobsedeerd door fotografie. Dit jaar studeer ik als fotograaf af op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Als vijfentwintigjarige fotografiestudent ligt mijn passie bij geënsceneerde en gestileerde fotografie. Mijn werk komt voort uit persoonlijke ervaringen, fantasieën en fascinaties, maar ook uit observaties uit het dagelijks leven die ik gebruik om de kijker een spiegel voor te houden of iets te vertellen. Het manipuleren van de relatie tussen vorm en inhoud is daarbij van groot belang.
Mijn manier van werken lijkt erg beïnvloed te zijn door mijn universitaire opleiding architectuur (TU/e), waarvan ik drie jaar geleden afscheid nam om volledig voor mijn passie te gaan: fotografie. Mijn geënsceneerde foto’s zijn vaak zorgvuldig tot in het detail uitgedacht, en ik houd graag alle controle in zowel de voorbereiding als de afwerking. Mijn ontworpen fotografische beelden komen langzaam tot stand, wat mede zorgt voor de verstilde esthetiek die meer overeenkomsten vertoont met realistische schilderkunst dan met reguliere fotografie.
Nieuwste donaties

Iemand
2-04-2014 09:04PROFICIAT ! Ria

Marto Boes
31-03-2014 20:28Dirk Hardy is hot!!!

Iemand
31-03-2014 19:00Ik vind het belangrijk om jonge mensen te steunen in hun passie.