Hey! Welkom op de crowdfund pagina voor mijn afstudeerfilm ‘De Knuppel’.
Stijn Meijer - De regisseur
Ik hield altijd al van film. Tijdens jaren van rondzwerven op filmsets in verschillende functies werd de drang om zelf te regisseren groter en groter. Er kwam een daad: verschillende video’s voor onder andere Gotu Jim en Lowlands volgden. Maar een fictieve kortfilm was altijd de stip op
Hey! Welkom op de crowdfund pagina voor mijn afstudeerfilm ‘De Knuppel’.
Stijn Meijer - De regisseur
Ik hield altijd al van film. Tijdens jaren van rondzwerven op filmsets in verschillende functies werd de drang om zelf te regisseren groter en groter. Er kwam een daad: verschillende video’s voor onder andere Gotu Jim en Lowlands volgden. Maar een fictieve kortfilm was altijd de stip op de horizon.
Toen ik mij daadwerkelijk aan fictie waagde, liep ik tegen de complexiteit aan. Het is een medium opgebouwd uit zoveel componenten. Beeld, licht, geluid, decor, kostuum. Het schrijven van een script. Acteurs. Dramaturgie. Het schrijven met beeld en geluid door montage… Verdieping door studie begon te kietelen. Het KASK in Gent de passende opleiding.
Nu - zevenentwintig jaren oud en vier jaar later - sta ik voor u. Nederig met mijn hand omhoog. De film staat al aardig op poten met gevestigde acteurs als Roeland Fernhout en Marie-Mae van Zuilen, maar er is nog geld nodig om het geheel te laten lukken. Knaken. Poen. Helaas is er geen financiële hulp vanuit de opleiding dus ligt het lot van mijn film in uw handen. Mijn dank zal eeuwig zijn.
Synopsis
De film gaat over een gevestigde regisseur met daddy issues genaamd Johan. Op zijn 26ste won hij zijn eerste kalf. Op zijn 50ste maakte hij zijn eerste flop. Nu, op zijn achtenvijftigste, is hij hard bezig met een comeback. Voor zijn comeback gaat hij een film maken over een jonge vrouw die zich vrijvecht uit een ‘achterstandswijk’.
Gedurende de film komt Johan er achter dat hij zichzelf schaakmat heeft gezet. Hij staat niet in contact met het onderwerp en hij staat niet in contact met de jonge crew die hij om zich heen heeft verzameld.
Why o why?
Ik herken mij in de worstelingen van Johan. Johan kan alleen door prestaties een gevoel van eigenwaarde krijgen. Onder andere door een roerige jeugd kan hij moeilijk rust vinden bij zichzelf. Zijn gevoel van bestaansrecht hangt samen met een bepaald toekomstbeeld. Met succesvol zijn. Een 'iemand'. Elke stap tijdens zijn comeback als tijdelijk rustpunt. Dit is echter een soort fata morgana. Als de stip op de horizon bereikt is, verdwijnt het gevoel van eigenwaarde weer.
Deze existentiële relatie tot presteren gaat ook over maken. De motivatie voor keuzes binnen het maakproces. Een vaak onbewuste tweestrijd door onzekerheid: Kies ik een stijl of onderwerp omdat het al eerder gewerkt heeft? Omdat er sneller een fonds mee te krijgen is? Of zijn het keuzes waarmee een persoonlijke verbinding is? Waar een kwetsbaarheid in zit? En hierdoor een risico? Moet dit überhaupt?
Dit komt ook aan bod op een universelere manier: We leven in een tijd waarin het maken van foto's en dit delen een nieuw normaal is. In hoeverre is er contact met het beeld dat ik van mezelf schep? Is dit beeld hoog te houden? Een publiek persoon zoals Johan en zijn worsteling met het hooghouden van een imago is een uitvergroting van dit eigentijdse dilemma dat mijn gehele generatie tekent.
Cast
Johan zal gespeeld worden door Roeland Fernhout. De andere hoofdpersonages door Marie-Mae van Zuilen en Rosa Stil. Daarbij zijn onder andere opkomende Belgische talenten Malique Fye en Spencer Bogaert onderdeel van de cast.
Stijl
De insteek is satire en licht absurdistisch. Kleine uitvergrotingen realistisch gespeeld. Denk bij toon qua spel, tempo en eclectiek aan Magnolia van Paul Thomas Anderson.
De film vliegt door verschillende beeldvormen. Een deel speelt zich af op de set van Johan, waarbij geswitcht wordt tussen ''behind the scenes'' en de beelden van de film die Johan aan het maken is. Ook wordt er heen en weer gesneden tussen Johan die te gast is in een Amerikaans achtige TV show, en hij die hier thuis naar kijkt.
Referentie Magnolia: https://www.youtube.com/watch?v=px2peQrLCsk&t=49s
Crew
Bart Hoveijn als cameraman en Robin Boissevain als co-scenarist / dramaturg zijn twee zeer stabiele en talentvolle steunpilaren.
Uitgaven
- Het decor en de opnames van de TV show.
- Het huren van een extra camera en materiaal: Bij het filmen op een filmset zullen we de set moeten dubbelen.
- Het decor en special effects voor de scene waarin Johan oog in oog staat met een herinnering.
- Catering van een grote cast en crew 5 dagen.
- Transport van al het materiaal, de cast en de crew: huur auto's en benzine.
Nieuwste donaties
Y&L
29-04-2024 20:02🔥🔥🔥
Jari Vinkenoog
24-04-2024 19:53Lekker brada
Meisse
24-04-2024 19:45Heee grote vriend. Van harte met je niet verjaardag maar wel veel succes. Ik gun je de wereld. En nog meer.