Draag bij aan dit muzikale filmportret en stap in de bijzondere wereld van Edith Casteleyn die black American gospel heeft geïntroduceerd in Nederland.
HOE IK IN CONTACT KWAM MET EDITH CASTELEYN In 2005 vroeg mijn zus mij mee te gaan naar een workshop Black American Gospel. Ik kende ‘Oh, happy day,’ maar verder reikte mijn kennis van de gospel niet. Ik twijfelde dan
Draag bij aan dit muzikale filmportret en stap in de bijzondere wereld van Edith Casteleyn die black American gospel heeft geïntroduceerd in Nederland.
HOE IK IN CONTACT KWAM MET EDITH CASTELEYN
In 2005 vroeg mijn zus mij mee te gaan naar een workshop Black American Gospel. Ik kende ‘Oh, happy day,’ maar verder reikte mijn kennis van de gospel niet. Ik twijfelde dan ook om met mijn zus mee te gaan. Maar die avond gebeurde er iets bijzonders. Al vanaf de eerste klanken was ik verkocht. De opzwepende muziek raakte mij tot in mijn ziel en ook was ik erg geraakt door de bezieling die ik zag en voelde bij Edith Casteleyn. Haar unieke manier om deze muziekvorm over te brengen, inspireerde mij meteen. Dezelfde avond nog besloot ik een film over deze bijzondere vrouw te gaan maken. En ook gaf ik me meteen op bij één van haar koren.
EDITH CASTELEYN
Edith Casteleyn is een begrip in de gospelwereld. Toen de Nederlandse, klassiek geschoolde pianiste Edith in de jaren tachtig per toeval in contact kwam met black American gospel werd ze diep geraakt.
Als enige witte vrouw kreeg ze het voor elkaar jarenlang in de Amerikaanse zwarte gemeenschappen gospelmuziek te doorgronden en te spelen. Ze werkte uiteindelijk met gospelgrootheden als Richard Smallwood en John P. Kee.
Edith dirigeerde daarna jarenlang meerdere gospel koren in Nederland, deed met hen internationale concerttours - ook in Amerika - en geeft nog steeds wekelijks leiding aan drie Nederlandse black American gospelkoren.
Reden voor de Amerikaanse musicoloog professor Portia Maultsby zich jarenlang te richten op Edith’s bijzondere carrière. Edith werd onlangs zelfs opgenomen in de vaste tentoonstelling van het National Museum of African American Music in Nashville.
Haar inbreng in de Nederlandse muziekwereld is dus erg groot. Maar door haar bescheidenheid - Edith’s focus ligt altijd op de muziek - is ze niet bekend bij het grote publiek.
Geloof mij: Edith is uniek en bijzonder, wars van conventies, gaat dwars tegen gevestigde ordes in en blijft altijd trouw aan oorsprong en traditie. Haar letterlijk, kleurrijke verschijning staat symbool voor haar persoonlijkheid; Edith Casteleyn is een ware paradijsvogel. Daarom sta ik te popelen om dit filmportret zo snel mogelijk af te maken en daarmee ook het verhaal van de black American gospelmuziek in Nederland te vertellen.
WIL JE MIJ HELPEN?
Om al het, door mij in twintig jaar tijd gefilmde materiaal geschikt te maken voor de montage en de postproductie, doe ik een vurige oproep: wil je mij alsjeblieft financieel ondersteunen in de technische kosten zodat ik dit project kan gaan realiseren?
Nieuwste donaties
Jerry Bloem
2-05-2024 11:56You can do this Carmen! Het materiaal verdiend het om gemonteerd te worden tot een prachtig document.
Antoinette
26-04-2024 11:27Ooit lid geweest van black gospelkoor Baarn
Een donateur
25-04-2024 20:52Als je je hart volgt kan je nooit verdwalen! Veel succes