Beste mensen,
Mijn naam is Otto Snoek en sinds 1992 ben ik werkzaam als documentair fotograaf.
Nu drie decennia verder in mijn loopbaan als bepaalt nog altijd de stad Rotterdam mijn onderwerpkeuze. Om het wezen van de stad te doorgronden richtte ik bij voorkeur mijn camera op haar bewoners. En wel op de tijden dat zij ergens groepeerden. Dan fotografeerde ik hen van zeer dichtbij, menende dat ik op deze momenten
Beste mensen,
Mijn naam is Otto Snoek en sinds 1992 ben ik werkzaam als documentair fotograaf.
Nu drie decennia verder in mijn loopbaan als bepaalt nog altijd de stad Rotterdam mijn onderwerpkeuze. Om het wezen van de stad te doorgronden richtte ik bij voorkeur mijn camera op haar bewoners. En wel op de tijden dat zij ergens groepeerden. Dan fotografeerde ik hen van zeer dichtbij, menende dat ik op deze momenten in hun blikken de gesteldheid van de stad kon lezen. Aan deze zienswijze kwam met de pandemie een abrupt einde.
De stad leek vanaf dat moment voor menigeen een vijandige plek gezien haar uitgestorven straten en pleinen. In mijn beleving en praktijk echter trad zij vanaf dag één in haar volle omvang naar voren. Het voelde als een opdringerige uitnodiging die zonder tegenspraak aangenomen diende te worden. Tijdens de eerste weken maakte ik zonder haast en met een onbevangen blik bijna dagelijks ellenlange reizen binnen haar stadsgrenzen. Geen moment heb ik mij in haar publieke ruimte niet thuis gevoeld. Geduldig en noodgedwongen bleef het filmmateriaal weken op de plank wachten op ontwikkeling. Tot dan verzamelde ik in mijn geheugen de nabeelden van ontdekkingen die ik al slenterend opdeed. Zo kwam het dat ik mij begon in te beelden dat de stad zoiets als een gelaat heeft met bijna menselijke trekken.
Toen het normale leven zich hernam hield ik mijn nieuwe liaison nog wat langer vast. Ik had mijn verkenningen nog niet afgerond en haar einde zou zich niet zo abrupt aandienen als haar aanvang.
Uit het beeldmateriaal dat ik in de jaren 2020,2021 en 2022 maakte, hebben grafisch vormgever Willem van Zoetendaal en ik 72 panoramische foto’s geselecteerd voor een fotoboek van het oblong formaat 30,5x 14 cm. De oplage van ‘Detour Rotterdam’ zal slechts 400 stuks groot zijn. Het is door de verfijnde signatuur van Willem van Zoetendaal in vormgeving dat het ook voor de kijker nu een reis zal worden door een stad waarvan ik altijd dacht deze terdege te kennen. Kunstcriticus bij NRC en auteur Sandra Smets schrijft het voorwoord.
Voor de realisatie van het boek hoop ik een deel van de productiekosten middels deze crowdfunding campagne bij het platform Voordekunst te verzamelen.
Het streven is het boek medio mei/juni te publiceren.
Bij deze vraag ik u daarom zich voor een exemplaar van dit boek in te schrijven voor de prijs van € 38 inclusief verzendkosten.
Daarnaast lever ik een speciale editie bestaande uit een boek plus een print op digitaal barietpapier op eenzelfde formaat als het boek: te weten 30,5 x 14 cm, met een keuze uit drie foto’s uit het boek.
Misschien vindt u het interessant een ferme wandeling onder mijn begeleiding door mijn Rotterdam te maken. Graag geef ik hierbij toelichtingen op wat ik als mijn 'points of interest' aanmerk.
Tenslotte bied ik u nog een andere mogelijkheid aan; naast het ontvangen van het boek kunt u mij op een door u aangewezen locatie een panoramische foto te laten maken volgens dezelfde methodiek zoals ik die in dit boek heb toegepast. Na overleg zal ik u de foto op het formaat 30x40 cm toesturen.
Het boek zal in het voorjaar worden gepresenteerd in de Kunstuitleen te Rotterdam.
Voor meer fotomateriaal, bezoek www.ottosnoek.com .
Groeten uit Rotterdam!
Nieuwste donaties
Edward
17-03-2024 09:41Wereldstad en wereldfotograaf: dat wordt natturlijk iets geweldigs
Paul van den Berg
12-03-2024 11:00Voor als ik onverhoopt toch heimwee krijg naar R'knor...
TuurlijkWijnen
8-03-2024 10:14Hee erg bedankt Otto!