UPDATE NIEUW DOEL = 2 extra/bonus super unieke stickers uitsluitend beschikbaar voor de donateurs via Voordekunst bij bestelling van het Chinees-Indisch Restaurant stickeralbum!
Sinds eergisteren zijn wij de 100% gepasseerd! Onwijs veel dank voor voor alle lieve berichtjes en donaties, echt ontroerend om het draagvlak voor het project van jullie te voelen!
Inmiddels hebben wij het doelbedrag iets omhoog gegooid waarmee wij iets speciaals willen doen. Als het nieuw doelbedrag (a 22.000 euro) gehaald wordt, gaan wij 2 unieke extra/bonus stickers produceren die los en uitsluitend meegeleverd worden bij het stickeralbum en alleen voor de donateurs via Voordekunst. Dus heb je het stickeralbum al besteld? Dan krijg je 2 extra unieke stickers los meegeleverd die straks niet in de zakjes zitten!
Dit geldt natuurlijk ook voor iedereen die nog het stickeralbum besteld via Voordekunst❤️
Help mee om het Chinees-Indisch Restaurant Stickeralbum te realiseren!
Benjamin Li’s eerbetoon aan de Chinees-Indische restaurants
(scroll down for English)
In het kort: Wat wordt het?
- Stickeralbum over het Chinees-Indisch restaurant
- Bijna 100 unieke stickers van Chinees-Indische gerechten (deels meegeleverd, de rest sparen en ruilen!)
- Essay over mijn reis en de positie en geschiedenis van het Chinees-Indisch restaurant
- Archief foto's van de restaurants van mijn familie
- Anekdotes over mijn restaurantbezoeken
- Tweetalig (Nederlands & Chinees)
- Drietalig als je voor de Engelse versie van het stickeralbum kiest. De Engelse teksten worden dan meegeleverd in de vorm van een menukaart
- Speciale website waar je dubbele stickers met andere verzamelaars kan ruilen
- We geven het boek in eigen beheer uit (self-published)!
Specifieke vragen? Stuur dan een mail naar: [email protected]
Any specific questions? Please send an e-mail!
Achtergrondinformatie:
Kunstenaar Benjamin Li maakte een reis langs bijna alle Chinees-Indische restaurants van Nederland. Hij was daarbij op zoek naar de geschiedenis en de positie van het Chinees-Indische restaurant in het culinaire landschap van Nederland en werd gemotiveerd door de centrale rol die het restaurant speelde in zijn familie. In 10 jaar tijd reisde Benjamin met de trein en vouwfiets het land door om de afhaalmenukaarten van deze restaurants te verzamelen en de unieke Chinees-Indische gerechten te fotograferen.
Het Chinees-Indisch restaurant werd halverwege de 20ste eeuw razend populair en verspreidde zich snel naar alle uithoeken van het land. Decennia domineerden zij het culinaire landschap. Generaties Nederlanders maakten via het Chinees-Indisch restaurant kennis met 'nieuwe smaken' en met ‘uit eten gaan’. Op hun hoogtepunt in het jaar 2000 telde Nederland ruim 2300 Chinees-Indische restaurants. Dat het Chinees-Indisch restaurant zeer belangrijk is geweest voor de ontwikkeling van de eetcultuur in Nederland werd in 2021 bevestigd toen het dankzij de inzet van Stichting Meer Dan Babi Pangang werd toegevoegd aan de lijst met Nederlands immaterieel erfgoed.
In het Chinees-Indisch Restaurant Stickeralbum combineert Benjamin uniek beeldmateriaal uit het rijke restaurantleven van zijn familie met stickers van Chinees-Indische gerechten en persoonlijke anekdotes over zijn restaurantbezoeken. Het Chinees-Indisch Restaurant Stickeralbum is daarmee Benjamin’s eerbetoon aan de Chinees-Indische restaurants, de hardwerkende Chinese gemeenschap en iedereen die hen een warm hart toedraagt. Verzamel, ruil, plak en proef dit unieke inkijkje in de wereld van Chinees-Indische restaurants. Eet smakelijk!
www.chinees-indisch-restaurant-stickeralbum.nl
Er wordt een speciale website ontwikkelend om dubbele stickers onderling te ruilen met andere verzamelaars, Een soort online platform voor stickerverzamelaars dus! In totaal zijn bijna 100 stickers van gerechten te verzamelen. Daarnaast is het via de website mogelijk om extra pakjes stickers te kopen. Zo maak je je verzameling compleet!
STEUN ONS EN DONEER!
Het Chinees-Indisch Restaurant Stickeralbum wordt in eigen beheer uitgegeven. In totaal zullen er bijna 100 stickers van gerechten te verzamelen zijn. Op dit moment zijn we druk bezig met het eerste ontwerp. We hopen het Stickeralbum in maart 2024 uit te brengen*. Het enige wat we nog nodig hebben is geld. Met de opbrengst van de crowdfunding hopen wij de productiekosten van het stickeralbum, de stickers en de kosten voor website te kunnen financieren.
*de campagnevideo noemt dit jaar als releasedatum, deze is verplaatst naar volgend jaar
Team
Benjamin Li
Ka-Tjun Hau
Renske Vos (redactie & vertaling Engels)
Kexin Hao (boekontwerp)
Xiaoyuan Gao (webdesign)
Marie Madonna (webdesign)
Zeonho Xiang (ondersteuning)
Tyler Chan (ondersteuning)
Meer info
Instagram ----> mijn persoonlijke pagina 10000bl_, ook voor updates!
www.chinees-indisch-restaurant-stickeralbum.nl
www.benjaminli.nl
English text
===============================================================================================
Help us to make the Chinees-Indisch Restaurant Stickeralbum possible!
Benjamin Li's tribute to the Chinees-Indische Restaurant.
In short: What will it be?
- Sticker album about the Chinees-Indisch restaurant
- Nearly 100 unique stickers of Chinees-Indisch food (partly included, the rest can be collected through trading)
- Essay about my journey and the position and history of the Chinees-Indische restaurant
- Archive photos of my family's restaurants
- Anecdotes about my restaurant visits
- Bilingual (Dutch & Chinese)
- Trilingual if you choose the English version of the sticker album. The English texts are then included in the form of a menu
- Special website where you can exchange duplicate stickers with other collectors
Specific questions? Please send an email to: [email protected]
Background information:
Artist Benjamin Li made a journey through almost all Chinees-Indische restaurants in the Netherlands. In doing so, he was looking for the history and position of the Chinees-Indisch restaurant in the culinary landscape of the Netherlands and was motivated by the central role the restaurant played in his family. For over 10 years, Benjamin traveled the country by train and folding bike to collect the takeout menus of these restaurants and photograph the unique Chinees-Indische dishes.
The Chinees-Indisch restaurant became wildly popular in the mid-20th century and quickly spread to every corner of the country. For decades, they dominated the culinary landscape. Generations of Dutch people were introduced to "new tastes" and to "eating out" through the Chinees-Indisch restaurant. At their peak in the year 2000, the Netherlands had more than 2,300 Chinees-Indisch restaurants. That the Chinese-Indische restaurant has been very important to the development of food culture in the Netherlands was official acknowledged when it was added to the list of Dutch Heritage in 2021, thanks to the efforts by Meer Dan Babi Pangang.
In the Chinese-Indische Restaurant Sticker Album, Benjamin combines unique footage from his family's rich restaurant life with stickers of Chinees-Indische dishes and personal anecdotes about his restaurant visits. The Chinees-Indische Restaurant Stickeralbum is Benjamin's tribute to Chinees-Indische restaurants and the hard-working Chinese community . Collect, exchange, sticker and have a taste of this unique insight into the world of Chinees-Indische restaurants. Enjoy your meal!
www.chinees-indisch-restaurant-stickeralbum.nl
A special website is being developed to exchange duplicate stickers with other collectors, a kind of online platform for sticker collectors! In total, there are almost 100 stickers of dishes that can be collected. In addition, it is possible to buy extra packs of stickers through the website. This way you make your collection complete!
SUPPORT US AND DONATE!
The Chinese-Indische Restaurant Sticker Album will be self-published. In total, there will be almost 100 stickers of dishes to collect. At the moment we are working on the first design. We hope to release the Stickeralbum in March 2024*. All we still need is money. With the crowdfunding proceeds, we hope to fund the production costs of the sticker album, stickers and website costs.
*the campaign video mentions this year as the release date, it has been moved to next year