Via deze crowdfunding vragen wij - fotograaf Joost Hoving en journalist Rianne van der Molen – jullie hulp om ‘Goeie Zaak’ te realiseren; een fotoboek vol bijzondere portretten van winkeliers in woord en beeld.
De afgelopen jaren trokken wij voor de rubriek 'Goeie Zaak' (wekelijks geplaatst in het AD Magazine, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, BN/De Stem, Tubantia, De Gelderlander, PZC en De Stentor) door Nederland langs kleine ondernemers. De
Via deze crowdfunding vragen wij - fotograaf Joost Hoving en journalist Rianne van der Molen – jullie hulp om ‘Goeie Zaak’ te realiseren; een fotoboek vol bijzondere portretten van winkeliers in woord en beeld.

De afgelopen jaren trokken wij voor de rubriek 'Goeie Zaak' (wekelijks geplaatst in het AD Magazine, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, BN/De Stem, Tubantia, De Gelderlander, PZC en De Stentor) door Nederland langs kleine ondernemers. De gedetailleerde foto’s en kleine portretjes schetsen samen een beeld van de middenstand in Nederland, die door de groei van ketens en de komst van internetshops steeds meer onder druk staat. Omdat de krant van vandaag morgen bij het oud papier ligt, willen we deze serie vereeuwigen in een boek. Zodat deze bijzondere winkels nooit worden vergeten.


Over het boek
De middenstand in Nederland heeft het zwaar. De winkelstraten worden overgenomen door ketens, de financiële crisis hakte erin en met de vele internetshops valt bijna niet te concurreren. Wij portretteerden kleine winkeliers die kleur geven aan dorpen en steden in hun zaak en bevroegen hen over de liefde voor het vak, de geschiedenis van hun bedrijf, de keuze voor een eigen zaak en hoe zij de toekomst zien. Joost maakt van zijn portretten van winkeliers technisch uitgebalanceerde zoekplaatjes vol details. De beelden schetsen de sfeer in een winkel, met de eigenaar (of eigenaren) als trotse middelpunt.
De toonaangevende Uitgeverij Komma wil het boek gaan uitgeven en met deze crowdfunding willen we de kosten voor vormgeving, ontwerp en drukkerij dekken. Wil jij ons daarbij helpen?
Titel: Goeie Zaak
Uitgeverij: Uitgeverij Komma
Fotografie: Joost Hoving
Tekst: Rianne van der Molen
Taal: Nederlands
Formaat: 170 X 230 mm
Aantal pagina’s: +/- 160 (80 foto's + 80 teksten)


Over de makers
Joost Hoving (1983) is sinds 2005 fotograaf voor het AD en AD magazine. Ook kom je zijn werk tegen in de VIVA en in diverse vakbladen. Hij houdt er van om mensen te fotograferen in hun eigen omgeving, precies zoals ze zijn, wel voegt hij daar graag zijn eigen belichting aan toe.
Rianne van der Molen (1980) trekt sinds 2005 als freelance journalist vanuit Utrecht het land door. Ze schrijft graag over persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke thema’s voor onder meer voor AD Magazine, Psychologie Magazine en de Utrechtse Uitagenda.
Alvast bedankt!
Wil je graag tussentijds op de hoogte blijven? Op de website en Instagram van Joost kun je ons boekproject 'Goeie Zaak' de komende tijd volgen.

Nieuwste donaties

Een donateur
17-11-2020 09:45Omdat het prachtig is dat deze zaken aandacht krijgen. Er verdwijnt al genoeg!

Zuurmond sfeermakers
16-11-2020 17:03Waarom niet?!

Henk Marseille
16-11-2020 15:15Mooi initiatief toont waaier aan ondernemende Nederlanders