Stap 9 - Champagne!

Hoera, je hebt het gehaald!
borrel

Heel erg goed gedaan! Vergeet niet het slagen met je donateurs te vieren.

Zo! Nu eerst champagne en confetti. Jouw project kan doorgang vinden en de donateurs hebben dit mogelijk gemaakt.

Nadat je van het succes hebt genoten is het tijd om de tegenprestaties te gaan voldoen. Dit kan heel veel werk zijn, zorg dus voor een goede organisatie en planning, dit maakt het proces eenvoudiger en een stuk leuker!  

We maken het je een stuk makkelijker: aan de achterkant van je project vind je een lijst met alle donateurs en de gekozen tegenprestaties. In dit document vind je ook de namen, indien verstrekt, en de e-mail adressen van alle donateurs. Bij tegenprestaties waarbij om een adres wordt gevraagd zal je ook deze gegevens vinden. Leuk om te zien wie er heeft gedoneerd en welke tegenprestaties er zijn gekozen! 

Communicatie, communicatie, communicatie

Houd je donateurs op de hoogte van de status.

Het voldoen van de tegenprestaties is niet het meest sexy deel van je crowdfundingactie. Het is echter wel de stap waarin jij iets terugdoet voor de donateurs. Hier wat tips hoe je het slagen van je campagne ook voor je donateurs een onvergetelijke overwinning maakt!

 

  • Superbelangrijk: communiceer over deze laatste stap. Laat de donateurs zien hoe jij het aanpakt met de tegenprestaties.
  • Maak foto’s en filmpjes en plaats deze als updates. Maak ook van de laatste stap een spannend verhaal.
  • Controleer of de tegenprestaties op de plaats van bestemming arriveren en stuur ook de mensen die geen tegenprestatie hebben geselecteerd een bedankje via e-mail.
  • Bewaar de contactgegevens van je donateurs voor een eventuele volgende keer.
  • Loop je wat vertraging op? Geen probleem, maar laat het zo snel mogelijk weten weten! Dit kan via updates maar ook via e-mail, zo krijgen je donateurs die geen updates wensen te ontvangen je bericht alsnog.
Martijn van de Griendt
Foto: Martijn van de Griendt

Inspiratie nodig?

Fotograaf Martijn van de Griendt hield ook na de crowdfundingactie voor zijn fotografieboek 'Ik ben zeventien' nog trouw zijn updates bij. Zo hield hij de donateurs op de hoogte over hoe het ging met de productie, maar ook wanneer ze het boek konden komen ophalen. 

Bekijk hier alle updates van Martijn van de Griendt om te zien hoe je goed met je donateurs kunt communiceren na het slagen van je project!

Foto: Martijn van de Griendt
© 2019