DANSEND EEN TAAL LEREN?!
BEWEGEND LEREN Door dagelijks meer beweging in het onderwijs te integreren, pikken kinderen aangeboden leerstof beter op. De afwisseling tussen zittend leren en matig tot intensief bewegen in de klas wordt geprezen door internationale wetenschappers. Niet alleen omdat dit de fysieke gesteldheid van kinderen verbeterd, maar meer nog omdat fysieke activiteit onmiddellijk leidt tot activatie van het centraal zenuwstelsel. Met als gevolg dat kinderen met meer
DANSEND EEN TAAL LEREN?!

BEWEGEND LEREN
Door dagelijks meer beweging in het onderwijs te integreren, pikken kinderen aangeboden leerstof beter op. De afwisseling tussen zittend leren en matig tot intensief bewegen in de klas wordt geprezen door internationale wetenschappers. Niet alleen omdat dit de fysieke gesteldheid van kinderen verbeterd, maar meer nog omdat fysieke activiteit onmiddellijk leidt tot activatie van het centraal zenuwstelsel. Met als gevolg dat kinderen met meer aandacht en dus taakgericht aan het werk zijn en hun cognitieve prestaties verbeteren (Best, 2010). Wanneer de leerstof gekoppeld is aan de beweging, neemt de leeropbrengst nog meer toe. Door het aanboren van motorische informatie, naast de visuele en auditieve informatie, beschikken de kinderen over een extra informatiebron die het leren stimuleert (Hartman, e.a. 2015).

DANSEND EEN NIEUWE TAAL LEREN
Bovenstaande moedigt SALLY enorm aan, maar als actief pleitbezorger van meer dans in het onderwijs durven we hardop te stellen dat we de leeropbrengsten kunnen verhogen door verder te gaan dan beweging alleen. Dans is een combinatie van een fysieke actie en een cognitieve actie. Dansen is een complexe bezigheid, die veel hersengebieden tegelijkertijd aanspreekt. Het leren van een nieuwe taal door dans bevordert de taalontwikkeling op een plezierige manier.
Om een echte bijdrage te kunnen leveren aan het onderwijs en de actieve ontwikkelingen op het gebied van bewegend leren, heeft SALLY de afgelopen jaren hard gewerkt aan een nieuwe methode voor het basisonderwijs: Dansje Taal.
Wil je alvast een voorproefje? We staan op 27 maart op deze conferentie https://www.nuffic.nl/agenda/conferentie-internationalisering-op-de-basisschool/

MEER VERDIEPING
Dansje Taal heeft zich in het Engels, Frans en Duits al bewezen en ook in het Nederlands maakt de methode indruk.
https://www.youtube.com/watch?v=OJlCltOj03M
De publieksprijs voor innovatief talenonderwijs die SALLY ontving in 2018 is een mooie erkenning van de methode, maar belangrijker is dat kinderen zelf enthousiast zijn over deze manier van leren: “Zo vind ik leren wel leuk!” aldus een leerling uit groep 4. Maar SALLY wil meer, want voor veel kinderen in Nederland is de Nederlandse taal nog lastig om onder de knie te krijgen. Het vergroten van woordenschat is een stap in de goede richting, maar om de taal echt goed te beheersen dienen we te kijken naar spelling en grammatica.

IDEALEN, MAAR ZONDER BUDGET
We hebben mooie ideeën en onze wensen zijn nagenoeg ideaal, maar hoe doe je dat? Als dansgezelschap met een groot hart voor educatie willen en kunnen we heel veel. Maar onze kennis op het gebied van taalontwikkeling houdt ergens op, net als ons eigen budget voor het creëren van de methode. Na jaren van investeren, hebben we nu hulp van buitenaf nodig en starten we deze crowdfunding.
Het opgehaalde bedrag maakt het mogelijk dat we tijd en kennis kunnen inschakelen van taaldeskundigen en samen de methode uitwerken tot een waardevolle bijdrage voor de verrijking van taalonderwijs in Nederland. Daarmee maken we, voor een diversiteit aan kinderen, de Nederlandse taal leuker, makkelijker en actiever!
Help jij mee?!
https://sallydansgezelschapmaastricht.nl/educatie/dansje-taal/
Nieuwste donaties

Een donateur
24-04-2020 09:22Gedreven en enthousiaste dans docenten die dmv het project kinderen hun zelfvertrouwen en leervermogen doet vergroten!

Nanda Zonjee
23-04-2020 15:22Omdat ik weet hoe belangrijk bewegen bij leren is!

Yolande
20-04-2020 10:05Geweldig om via dans taal te ondersteunen en daardoor meer 'voelbaar' te maken!