Maak het boek Aardse Vensters mogelijk door nu alvast een exemplaar te bestellen
Scroll for English text below.
Aardse Vensters, De ervaring van het Europese landschap door de eeuwen heen. In de afgelopen vijf jaar heb ik door heel Europa gefotografeerd, vanuit vier verschillende cultureel-historische-filosofische perspectieven. Deze ongeveer 90 foto's worden nu gebundeld in een heel bijzonder fotoboek, vormgegeven door Peter Jonker. Om elk hoofdstuk
Maak het boek Aardse Vensters mogelijk door nu alvast een exemplaar te bestellen
Scroll for English text below.
Aardse Vensters, De ervaring van het Europese landschap door de eeuwen heen.
In de afgelopen vijf jaar heb ik door heel Europa gefotografeerd, vanuit vier verschillende cultureel-historische-filosofische perspectieven. Deze ongeveer 90 foto's worden nu gebundeld in een heel bijzonder fotoboek, vormgegeven door Peter Jonker. Om elk hoofdstuk goed tot zijn recht te laten komen maken we o.a. gebruik van uitvouwpagina's tot bijna 100cm breed, op verschillende soorten papier, en wordt dit alles in een harmonica-kaft gebonden. Met de donaties uit deze crowdfunding kan ik ervoor zorgen dat deze kostbare bindwijze kan worden uitgevoerd. Help mij met het realiseren van dit boek, en bestel nu uw exemplaar of doneer en ontvang een mooie tegenprestatie! Bekijk de mogelijkheden hiernaast.
Voor meer informatie, lees hieronder rustig verder.
Bedankt voor je steun! Vergeet vooral niet deze pagina te delen met al je vrienden, familie en kennissen.
Volg alles rondom dit werk via: Instagram, Facebook en mijn website


Aardse Vensters, De ervaring van het Europese landschap door de eeuwen heen.
Door de eeuwen heen is de ervaring van het landschap anders geworden. Zie het als het kijken door een glas-in-lood raam, die je ervaring anders kleurt als je door een ander deel van het raam kijkt. Je ervaring wordt bepaald door de tijd waarin je leeft, en je culturele omgeving, maar ook door de snelheid waarmee je door een landschap reist en de reden waarom je op reis gaat. Dit werk bestaat uit vier hoofdstukken, waarbij ik vanuit vier verschillende tijdsgewrichten naar de ervaring van het landschap in Europa heb gekeken. Namelijk de: de Middeleeuwen, de Renaissance, de Industriële Revolutie en de Twintigste eeuw.

Dit boek bindt al deze hoofdstukken letterlijk samen. Vormgegeven door Peter Jonker, waarbij de typografie elk tijdsgewricht benadrukt. Samengebonden door middel van een harmonica kaft. Naast ruim 90 foto's in het boek wordt het geheel aangevuld met een introductie-tekst geschreven door kunsthistoricus Wim Kranendonk, waarvan hier een kort fragment:
Van venster naar venster schakelt Van Vliet dus naar een steeds andere ervaringsmodus, en precies die wisseling maakt zijn werk tot meer dan de willekeurige vertolking van een persoonlijke visie.
[…]
het landschap dat hij laat zien verwijst naar de cultuur van het oude Europa en is historisch,toont zich dus in meer dan één gedaante. Ook in dit opzicht neemt hij met Aardse vensters een bijzondere positie in: de foto's nodigen uit de wereld te beschouwen op meerdere manieren, vanuit verschillende oriëntaties, elke keer met een anders gekleurde blik.

De Middeleeuwen
Om de besloten ruimte van de Middeleeuwen te verbeelden heb ik de oudste pelgrimsroute, de Camino Primitivo, naar Santiago de Compostella gelopen.
De Renaissance
In navolging van de Italiaanse dichter Petrarca beklom ik de Mont Ventoux. Petrarca zou de eerste zijn geweest die een hoge berg beklom alleen maar om van het uitzicht te genieten.
De Industriële Revolutie
De mens is de aarde gaan omwoelen op zoek naar grondstoffen, en is zo het landschap gaan zien als iets dat ‘gebruikt’ kon worden. Voor dit hoofdstuk fotografeerde ik in en om het Engelse Lake District verschillende soorten mijnen in het landschap.
De Twintigste Eeuw
Met het rijden op de snelweg ontstaat een middelpuntvliedende ruimte-ervaring. De uitzichten vanaf de auto zijn niet gemaakt om een blijvende visuele herinnering te scheppen. Wat overblijft zijn indrukken die zich als opeengestapelde beelden aan je opdringen.

De Verbeelding
Een foto, wanneer hij rechtstreeks uit de camera komt, doet vaak geen recht aan dat wat zich voor de camera bevindt. De reden hiervoor is dat de fotocamera als manco heeft dat deze is gebonden aan één enkel moment, één enkel perspectief en één onbeweeglijk oog. Terwijl je in werkelijkheid door tijd en ruimte beweegt.
In dit project ben ik dan ook zorgvuldige beeldmontages gaan toepassen, om het beeld meer in overeenstemming te brengen met de werkelijkheid, en dus met de ervaring van het landschap.
Juist door het lineair perspectief te doorbreken toon ik een andere manier van kijken. In de schilderkunst is dit veel gebruikelijker, om af te wijken van het lineair perspectief om tot een meer waarheidsgetrouw beeld te komen. Echter de camera geeft veel meer de suggestie van dat het de werkelijkheid reproduceert, de camera kan niet uit zichzelf dit perspectief doorbreken ten behoeve van de werkelijkheidservaring.

Donatie
Door te doneren help je mij om de bindkosten van het boek te dekken. Hoewel ik voor elk hoofdstuk een andere visuele benadering heb gekozen, en elk hoofdstuk op zichzelf gezien kan worden, gaat het mij omdat wat de werken met elkaar verbindt. En dat is de manier van kijken naar het landschap met een cultuur-historische-filosofische blik. Het samenbrengen van alle verschillende formaten, door middel van uitvouw-pagina's, verschillende soorten papier en een harmonica kaft, is een kostbare aangelegenheid. Met name om dat daar veel handwerk-handelingen bij komen kijken. En specifiek daar draagt jouw donatie aan bij.
Gegevens van het boek
- Titel: Aardse Vensters
- Taal: Nederlands- en Engelstalig
- Formaat: 17x24 centimeter.
- Pagina’s: 200 pagina’s.
- Oplage: 400 exemplaren
- Grafischvormgever: Peter Jonker
- Schrijver: Wim Kranendonk
- Vertaler: Thomas Belyea
- Lithografie: Colour and books
- Drukwerk: Wilco-Art, Amersfoort
- Boekbinder: Patist BV, Den Dolder.
Tentoonstelling
Vanaf begin januari tot eind maart zal dit gehele project te zien zijn als solo-tentoonstelling in Kasteel Groeneveld in Baarn. Dat wordt ook het moment om dit boek te lanceren. Ik hoop je bij de tentoonstelling te mogen verwelkomen, en dit werk met je te delen.

English Translation
Earthly Windows, Experiencing the European Landscape throughout the Ages
Over the past five years I’ve photographed through Europe, from four different cultural-historical-philisophical viewpoints. These roughly 90 photographs are now coming together in an extraordinary photobook, designed by Peter Jonker. To make sure that every ‘chapter’ gets the best possible design we will use fold-out pages up to a width of 100cm, the book will be printed on different types of paper, and all of this will be bound together in a harmonic-cover.
With the donations of this Crowdfunding campaign I can execute this expensive handcrafted way of binding. Help me realise this book, and pre-order your copy now, or donate for another compensation. Look at the possibilities on the right side.
Please read on to learn everything about the project.
Thanks for your support! And please don’t forget to share this page with all your friends, family and acquaintances.

Earthly Windows, Experiencing the European Landscape throughout the Ages
Throughout the ages, the experience of landscape has been subject to change. Like looking through a stained-glass window, your experience has a different colour if you move your eye to a different glass fragment of the window. Your experience is determined both by the era in which you live and your cultural surroundings, but also by the speed with which you travel through a landscape and your motivation for embarking on your journey.
This body of work consists of four chapters, in which I’ve looked at the experience of the European landscape from four different eras. The Medieval Period, the Renaissance, the Industrial Revolution and the Twentieth century.
This book will literally binds all these chapters together. Designed by Peter Jonker, in which the typography emphasizes every era. Bound with an harmonic cover. Besides roughly 90 photographs in the book, it will also contain an introduction text by art-historian Wim Kranendonk. Hereby a short fragment, he writes:
From window to window, Van Vliet therefore switches from one mode of experience to another. It is precisely this switch that elevates his work beyond the random interpretation of a personal vision.
[…]
The landscape he presents refers to the culture of old Europe. Because it is historical, it reveals itself in more than one form. With Earthly Windows, Van Vliet also takes a unique stance in this regard: his photos invite one to observe the world in multiple ways and from varying orientations– each time with an alternatively coloured view.
The Medieval Period
To capture the enclosed space of the Middle Ages, I walked the oldest pilgrim's route – the Camino Primitivo: literally, the Original Way – to Santiago de Compostela.
The Renaissance
Following in the footsteps of Petrarch, I climbed the Mont Ventoux in France. Petrarch is believed to be the first person to have climbed a mountain for the sole purpose of enjoying the view.
The Industrial Revolution
Humanity began to wander the earth in search of natural resources, and in doing so, came to see the landscape as something to be ‘utilised’. For this chapter, I photographed various types of mines in the landscape in and around the Lake District.
The Twentieth Century
When driving down these highways, a centrifugal experience of space arises. The road merely connects two points, linking one city to the other, with the intervening space no more than an obstacle, to be traversed in the least amount of time.
Small-scale views encountered along the Autobahn were never meant to create a lasting visual recollection. They are impressions forced upon the driver on the highway: layer upon layer, they merge as a composite of virtually simultaneous images.

The Depiction
A photographic image often does little justice to what is actually in front of the camera. This is because the camera has one fundamental flaw: it has a single, stationary eye. It can capture only a single moment, a single perspective. This is nothing like the experience of reality, in which you are always moving through space and time.
In this project I’ve applied carefully constructed photographic collages, to make the image more aligned with reality, and therefor the experience of the landscape.
By breaking with the lineair perspective I show a different way of seeing. In painting this is common, to deviate from lineair perspective to get to a more truthful image. However the camera gives more a suggestion of reproducing reality, the camera itself cannot overcome the fundamental flaw of lineair perspective in purpose of the experience of reality.
Donation
By donating you help me cover the binding costs of this book. Eventhough I’ve chosen a different visual approach for every chapter, andeach chapter can be viewed by itself, for me it is about what all these works connect. And that is the way of looking at the landscape with a cultural-historical-philisophical view in mind. To bring all the different formats together, through the use of fold-out pages, different types of paper, and a harmonic cover. This is a costly, handcrafted and therefor time-consuming matter. Specifically your donation helps cover these costs.
Specifications of the book
- Title: Earthly Windows
- Language: Dutch and English
- Size: 17x24 centimeter.
- Pages: 200 pagina’s.
- Edition: 400 exemplaren
- Designer: Peter Jonker
- Writer: Wim Kranendonk
- Translations: Thomas Belyea
- Lithography: Colour and books
- Printing: Wilco-Art, Amersfoort
- Binding: Patist BV, Den Dolder.
Exhibition
From January until March 2020, this work will be on show in Kasteel Groeneveld, Baarn, The Netherlands. I hope to welcome you there
Nieuwste donaties

Sandra
4-12-2019 15:03Omdat ik veel waardering heb voor de wijze van kijken én vastleggen zoals alleen Loek dat kan.

Een donateur
3-12-2019 12:01Het project Aardse Vensters wijst je erop dat wat je ziet niet is wat is, maar hoe je het als kijker interpreteert.

Een donateur
2-12-2019 20:23Lijkt mij een erg waardevol boek over de natuur juist in deze tijd