Met een beetje Googelen kan een hacker er al snel met jouw identiteit vandoor gaan en jou in allerlei vervelende situaties brengen. Naar schatting wordt ongeveer 1 op de 12 mensen slachtoffer van identiteitsdiefstal. Je krijgt ineens hoge rekeningen van producten die je niet hebt gekocht of je wordt beschuldigd van allerlei strafbare feiten. En naar wie leidt het spoor? Precies, naar jou! Leg dat maar eens uit aan de politie.
Als slachtoffers eenmaal &
Met een beetje Googelen kan een hacker er al snel met jouw identiteit vandoor gaan en jou in allerlei vervelende situaties brengen. Naar schatting wordt ongeveer 1 op de 12 mensen slachtoffer van identiteitsdiefstal. Je krijgt ineens hoge rekeningen van producten die je niet hebt gekocht of je wordt beschuldigd van allerlei strafbare feiten. En naar wie leidt het spoor? Precies, naar jou! Leg dat maar eens uit aan de politie.
Als slachtoffers eenmaal “gehackt” zijn komen zij daar moeilijk weer uit. Het fenomeen is alleen goed op te lossen door het te voorkomen en bewust om te gaan met persoonlijke data.
Wil jij onbezorgd sociale media kunnen blijven gebruiken zonder dat je bang hoeft te zijn dat je identiteit wordt gestolen? De theatervoorstelling De Hacker laat je zien én ervaren hoe jij het een hacker onmogelijk kan maken. Je gaat ervaren hoe makkelijk je als hacker kunt stoeien met de identiteit van iemand anders. Door te kijken door zijn bril leren we je kritisch te kijken naar het gebruik van jouw persoonlijke informatie.
De Hacker wordt gemaakt met de modernste technische middelen waaronder een virtueel decor. Want een voorstelling over zo’n onderwerp mag ook wel een beetje spectaculair zijn! We werken hiervoor samen met een groot media- en gamingbedrijf.
Om de voorstelling zo mooi en virtueel mogelijk te maken om zo de meeste impact te hebben op een zo groot mogelijke doelgroep, vragen we een bijdrage voor het maken van het virtuele decor.
Makers zijn o.a. Theo Smedes (regie en vormgeving) en Marie-José Bonthuis (dramaturg en IT-Jurist). Het project wordt omarmd door het NCSC en heeft inmiddels bijdragen ontvangen van het Prins Bernard Cultuurfonds en de Provincie Fryslan.
Het concrete doel van de voorstelling is dat met de combinatie van theater, gaming en ICT een aansprekend middel is gevonden om de doelgroep op een activerende manier bewust te maken van hun handelen in de digitale wereld. De effecten van het delen van persoonlijke informatie middels sociale media heeft op internet een onomkeerbaar effect en dit moet in een zo vroeg mogelijk stadium aandacht krijgen. Het gedrag van -met name jongeren- is essentieel voor hun toekomst, waarbij online en offline elkaar goed moeten aanvullen.
De voorstelling zal in principe landelijk aangeboden worden, maar vooral in de drie noordelijke provincies (Friesland, Drenthe en Groningen) spelen aangezien daar de subsidie gedeeltelijk voor is verleend.
Nieuwste donaties

Iemand
13-03-2013 14:48Ik vind het belangrijk dat iedereen op een goede manier in de digitale wereld kan leven. Net als IRL moet je ook leren wat grenzen in de digitale wereld zijn. De combi kunst&digitaal vind ik erg mooi, ik hoop dat dit project slaagt!