Een publicatie, een tastbaar spoor.....
Een nieuw doel! Ver binnen de tijd heb ik, dankzij jullie, mijn doel gehaald! Voordekunst biedt me de kans een nieuw doel te kiezen. Dolgraag maak ik een mooie publicatie voor 1200€ van deze installatie. Passend bij mijn serie projecten waarin ik de onschuldige en soms ook beladen natuur uit Polen en Noorwegen in de hoofdrol plaats. Elk project heeft een
Een publicatie, een tastbaar spoor.....

Een nieuw doel! Ver binnen de tijd heb ik, dankzij jullie, mijn doel gehaald! Voordekunst biedt me de kans een nieuw doel te kiezen. Dolgraag maak ik een mooie publicatie voor 1200€ van deze installatie. Passend bij mijn serie projecten waarin ik de onschuldige en soms ook beladen natuur uit Polen en Noorwegen in de hoofdrol plaats. Elk project heeft een gevouwen brochure, een poster met aan de achterkant informatie over plek en achtergrondverhalen. Samen vormen ze een boek en een routekaart. Ik hecht hier aan omdat dit een tastbaar spoor is van mijn site-specific werk dat na de expositie verdwijnt. Stel je hebt al gedoneerd, wil je dan bekendheid geven aan dit bericht? Die moeite loont, want de verlenging is tot 18 juni.

Mijn monumentale installatie voor de tentoonstelling Maalstroom in Arti te Amsterdam heeft jouw hulp nodig!
Waarom? Exposeren kost geld; voor deze site-specific installatie schafte ik speciaal een partij oude grenen vloerdelen aan uit een pand aan het Rokin. Heb ik duur mdf nodig om mee te bouwen, kocht allerlei benodigdheden en last but not least, gebruik meters en meters papier.
Mijn kunstwerk bestaat straks uit een ruimte-vullende installatie van een driedimensionale frottage tekening opgebouwd uit vele grote vellen bewerkt papier die elkaar deels overlappen. Het vlonder, leidt je naar deze drie dimensionale tekening, waar je als het ware 'een landschap' in gezogen wordt.
Het wordt een groot project, waarin vele verhaallijnen zijn terug te lezen. Daarom wil ik jullie enthousiast maken om mee te doen met deze crowdfunding en hoop ik dat je komt kijken in juni.
site specific
De Noorse wortels van deze installatie

“Het geluid van de waterval was mijn kompas terwijl ik mijn pad baande door een dichtbegroeid bos in Noorwegen. Ineens stuitte ik op die plek en met verwondering keek ik naar de half vergane balken, langzaam kreeg het betekenis: een ingestorte watermolen. Het waterrad als baken van een vergane houtzagerij. Deze houtzagerij vormt de eerst 'jaarring' van mijn kunstwerk. Deze verwijst naar de Noorse eik die het bouwmateriaal was lang, heel lang geleden voor de snel groeiende handelsstad Amsterdam.”
Jaarringen

Mijn installatie voor ‘Maalstroom’ is opgebouwd in lagen, de houtzagerij en de relatie met Amsterdam is de eerste jaarring. Arti et Amicitiae is onderdeel van dit verleden.
Een andere jaarring is een partij oude grenen vloerdelen, afkomstig uit een pand op het Rokin. Dit vormt letterlijk de bodem onder het kunstwerk. Hierop wordt papier ritmisch bekrast met grafiet. Frottage heet deze techniek waar ik als kind al door gegrepen werd als ik een tekening zag opdoemen, gewoon door te krassen met mijn potlood. Deze verwondering bekruipt me ook tijdens het urenlange wrijven met grafiet over de papieren mal en het hout. Het laat een afdruk achter van de vervallen houtzagerij. Het resultaat is een installatie, een roerloos, bijna gestold landschap.
Toeval en verbondenheid vormen de nerven in deze installatie. De houthandel met het snelgroeiende Amsterdam tekende het Noorse landschap: de gekapte eikenbossen veranderden in dennenbossen. Ook in de taal is sprake van wederzijdse beïnvloeding. De oorsprong van het woord maalstroom staat voor de sterke getijdenstroom gelegen voor het Noorse Lofoten. Het toeval wil dat in de omgeving van de maalstroom, grafiet wordt gedolven, een materiaal waar ik mee werk.
Expositie juni in Arti

Deze expositie gaat over de aarde, aarden op een plek en transformatieprocessen. De tentoonstelling is meer dan deze installatie. Zo is er de performance ' van Jolanda Jansen tijdens de opening. De 'ruïne' van deze twee uur durende performance is ook onderdeel van de tentoonstelling. Samen pogen wij de tijdgeest te vangen in de maalstroom van gebeurtenissen. We kozen voor de volgende gastkunstenaars; Jeroen Toirkens in samenwerking met Jelle Brandt Corstius. Hun meerjarige multimediaproject BOREALIS gaat over menselijke invloeden op de bossen in de poolcirkel. En Marilyn Arsem geeft de ‘durational’performance ‘WATER MOVING’ , waarin zij met minimale ingrepen de tijd verbeeld.
Het thema dat ons bindt is de beleving van een plek en impact van ingrepen in de natuur door de mens. De concentratie van het moment en het begrip tijd.
over Anna J van Stuijvenberg

Ik ben afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en werk als beeldend kunstenaar sinds 1993. Ik exposeerde nationaal en internationaal o.a. bij Central Museum of the Textile Industry Lodz, Polen, SOFT galerie, Oslo, Norway, A.P.T. Gallery Londen, Teekengenootschap Pictura Dordtrecht, Genootschap Kunstliefde, Utrecht, Museum Rijswijk, Museum Swaensteyn Voorburg, Raw Expo Art Fair Fenixloods Rotterdam, Festival N.A.T.U.R, Bochum, Germany, bij Residency SIM Reykjavik IJsland, Nordisk Kunstnarsenter Dale, Norway. Kreeg in 2012 Premium Stroom, Den Haag en won 2016 Bronze medal 15th International Triennial of Tapestry Lodz, Polen.
www.annajvanstuijvenberg.nl
Nieuwste donaties

Nelly Lieffering
20-05-2019 07:02Ik heb Anna's monumentale tekeningen gezien in het museum in Rijswijk en was echt even in een andere wereld. Daarom deze donatie!

Een donateur
18-05-2019 20:43Vanwege de enthousiaste verhalen van mijn vriendin Maaike

Jeroen Toirkens
18-05-2019 16:15Anna en Jolanda maken geweldig werk. Bijzonder om met Borealis deel te mogen nemen aan de expositie!