Zie het artikel in de Volkskrant van zaterdag 25 mei 2019: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/geef-vervuilende-oldtimers-een-elektrische-motor~bc5f6098/
Het voorgestelde project betreft de ombouw van een Citroën 2cv, beter bekend als de Lelijke Eend, tot Zero Emission Vehicle, kortweg ZEV, dat wil zeggen, een Voertuig Zonder Uitstoot. Dat kan door de bestaande verbrandingsmotor te vervangen door een elektrische motor met bijbehorend accupakket.
This project concerns converting a Citro&
Zie het artikel in de Volkskrant van zaterdag 25 mei 2019: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/geef-vervuilende-oldtimers-een-elektrische-motor~bc5f6098/
Het voorgestelde project betreft de ombouw van een Citroën 2cv, beter bekend als de Lelijke Eend, tot Zero Emission Vehicle, kortweg ZEV, dat wil zeggen, een Voertuig Zonder Uitstoot. Dat kan door de bestaande verbrandingsmotor te vervangen door een elektrische motor met bijbehorend accupakket.
This project concerns converting a Citroën 2cv into a Zero Emission Vehicle. The fuel engine will be replaced by an electric engine. A pack of batteries will be the power source.

Er zijn twee belangrijke redenen om dit project te starten. In de eerste plaats omdat we met z'n allen naar 100% emissievrij rijden moeten omwille van het klimaat. 100% elektrisch rijden is de snelste manier om de uitstoot terug te brengen. De tweede reden is dat ik het belangrijk vindt dat we ook met oldtimers als deze, ons cultureel erfgoed, emissievrij kunnen blijven rijden! Zie ook de facebookpagina van het project.
I am undertaking this project because I think it is essential that we change to non-fossil fuel. Converting cars is the fastest way to achieve good results. In the second place, I think it is important that we keep on driving oldtimers, our cultural heritage, but then with zero emissions! See also the facebook page of the project.
Waarom een 2cv?/Why a 2cv?
De Citroën 2cv is een iconische auto die een belangrijk deel van de (Westerse) wereld heeft gemobiliseerd, die automobiliteit mogelijk heeft gemaakt voor grote delen van de maatschappij. Hij was daarin niet uniek, maar wel speciaal. Speciaal omdat hij o.a. voor de boer en zijn vrouw bedoeld was, weinig onderhoud nodig had, licht was en daarom weinig energie vergde om te rijden. Daarnaast was de 2cv eind 60’er, begin 70’er jaren het symbool bij uitstek van een groep mensen die toen al het beste met elkaar, de wereld en het milieu voor hadden, ook al realiseerden ze zich toen nog niet wat we nu allemaal weten.
The Citroën 2cv is an iconic car that has mobilised an important part of the (Western) world. In this sense, it was not unique, but it was special. Not only because it was meant for the farmer and his wife, and needed little maintenance, but also because for many years it has been the symbol for a group of people that had the best intentions for each other, the world and the environment, even though they did not realise what we know now.
De 2cv is dus bij uitstek geschikt om het uithangbord voor de energietransitie te zijn. Maar daarnaast maakt zijn eenvoudige techniek de ombouw naar elektrisch relatief simpel en vormt hij dus een mogelijkheid tot het opdoen van ervaring bij het toepassen van de ombouw naar 100% elektrisch rijden.
Therefore, the 2cv is the best symbol for the energy transition. And what is more, its technique makes the conversion to 100% electric relatively easy.

Waarom crowdfunding?/Why crowdfunding?
In de eerste plaats wil ik zo veel mogelijk mensen betrekken bij dit project zodat ik kan laten zien dat veel meer mensen dit belangrijk vinden dan nu lijkt. Deelname aan dit project betekent dat het jou ook wat kan schelen hoe we de planeet voor de volgende generaties achterlaten, maar ook dat we ons cultureel erfgoed rijdend houden zonder schadelijke emissies.
In the first place, I want to commit as many persons to this project as possible. Participation in this project means that you also care about how we are leaving this planet for future generations, but also to keep our cultural heritage alive and driving without damaging emissions.
In de tweede plaats natuurlijk omdat er een flinke som geld mee gemoeid is. In de doelbedragen kun je zien dat het om niet geringe bedragen gaat, maar nog altijd veel minder dan nieuwe 100% elektrische auto’s nu kosten. Door dit soort projecten te stimuleren wordt het steeds gewoner en interessanter voor fabrikanten om de productie op te voeren, waardoor de prijzen zullen zakken. Jullie steun is voor mij niet alleen een financiële hulp, maar vooral ook een stimulans om dit project te volbrengen. Dat het mogelijk is weten we al, want er rijdt een beperkt aantal elektrische klassiekers rond, waaronder een enkele eend, maar als deze klaar is zal hij actief worden ingezet voor promotionele activiteiten, bijvoorbeeld bij klassieker-events en (groene) energiebedrijven die ik hoop te interesseren.
In the second place, because it involves a lot of money. The target shows how much money is involved in the parts alone, but this is still a lot less than the price of a new ZEV. Stimulating this kind of projects hopefully has the effect of enhancing the production of these parts, making them therefore more accessible. Your support is not only financial, but also a stimulation for me to finish this project. It is possible, we know that by experience, but when this car is ready, I intend to use it for promotional activities, for example with hobby car events and (green) energy companies that I hope to interest in this project.
Huidige stand van zaken/Actual state of affairs
Op dit moment is er al gestart met de demontage van de onderdelen die met de fossiele aandrijving te maken hebben. Op de laatste foto zien we dat de 2cv gereed is om ecv te worden: de elektromotor kan geplaatst worden. Zo ver zijn we nu. Zie ook de foto's op de facebookpagina.
At this very moment, I have started taking out all parts related to the fossil propulsion. In the last picture you see the 2cv, ready to receive the electric engine. This is where we are now. See also the photos on the facebook page.

Nieuwste donaties

Niek
6-06-2019 10:00Mooi initiatief. Zo kunnen oldtimers toch nog jaren blijven rijden.

Jan Taco te Gussinklo
27-05-2019 04:21Wat een geweldig idee. Disrupting! Ik zal het goede nieuws verspreiden via social media!

Iemand
24-05-2019 08:19Ik ben een voorstander van elektrisch rijden en heb goede herinneringen aan de 2CV
Deze campagne maakt gebruik van tussendoelen
Doel 1: € 15.000
Verwijdering benzinegerelateerde onderdelen en montage emissievrije electromotor./Taking out the fossil fuel related parts and placing the electric engine.
In de eerste fase wordt de elektromotor in de ECV gemonteerd en aangesloten aan de module die de motor aanstuurt. Het benodigde bedrag is voor de aanschaf van de onderdelen voor deze tussenfase./In the first stage, I will place the electric engine and management for it to be free of emissions.
Doel 2: € 10.000
De ECV rijklaar maken en geodgekeurd krijgen/Getting the EVC to drive and licensed for use on the road.
In de laatste fase wordt het accupakket aangeschaft en gemonteerd, evenals de laadmodules en kachel, waarna de ecv bij RDW gekeurd kan worden.