Brazilië groeit! Brazilië bloeit! Strand, Carnaval, Voetbal en Samba. Olympische spelen in 2016, de voetbal World Cup in 2014!
Met de muziektheatervoorstelling 'A Voz Humana' belicht theater groep Odara een andere kant van de Braziliaanse macho maatschappij; de positie van vrouwen in Brazilië.
Judite is een doorsnee zwarte Braziliaanse vrouw. Zij is slecht behandeld door haar minnaar, die
Brazilië groeit! Brazilië bloeit! Strand, Carnaval, Voetbal en Samba. Olympische spelen in 2016, de voetbal World Cup in 2014!
Met de muziektheatervoorstelling 'A Voz Humana' belicht theater groep Odara een andere kant van de Braziliaanse macho maatschappij; de positie van vrouwen in Brazilië.
Judite is een doorsnee zwarte Braziliaanse vrouw. Zij is slecht behandeld door haar minnaar, die haar kort geleden verlaten heeft. Ze komt niet meer buiten en wil niemand meer zien. Ze kan slecht slapen en heeft (te veel?) slaappillen ingenomen. Nog één maal wil ze haar minnaar spreken. In flarden voert ze haar laatste telefoongesprek met haar hem. De waarheid begint langzaam tot haar door te dringen; het doet pijn. Wat zal er gebeuren met Judite, na haar laatste woorden 'te amo'? Pleegt zij zelfmoord of probeert zij een andere draai aan haar leven te geven?
Judite staat symbool voor de positie van de vrouw in de braziliaanse maatschappij waar de macho de boventoon voert. Vrouwen worden nog steeds veelal gezien als tweederangs burgers. Te vaak hebben Brazilaanse mannen een buitenvrouw en naast het beschouwen van de vrouw als lustobject is er ook veelvuldig sprake van fysieke en psychische mishandeling. Odara tg. wil met deze voorstelling met voorafgaand een debat hiervoor aandacht vragen.
De voorstelling is vrij gebaseerd op 'La Voix Humaine' van Francis Poulenc en is, naast de mezzosopraan, bewerkt door Felipe Ignacio Noriega naar een ensemble van trompet, contrabas, accordeon en live elektronica en wordt in het Portugees gezongen. De voorstelling beleefde zijn première in 2011 in Salvador, Brazilië, en zal in maart 2013 te zien zijn in de De Balie en Podium Mozaïek (KunstENhuis) te Amsterdam. Het debat wordt in samenwerking met De Balie georganiseerd.
Doe mee en zorg ervoor dat ook door jou deze productie op de planken komt. Wordt beloond met een toegangskaartje, Portugese les, zangles, Braziliaans eten, een woonkamerconcert of zelfs je eigen compositie!
Tania Prates-Rein (Brazilië), zangeres, heeft in Rome (Arts Academy), Brazilië (Escola de Música e Belas Artes do Paraná) en in Duitsland (Musikhochschule) zangles en zangpedagogie gestudeerd. Tijdens het zangconcours in Belém do Pará in Brazilië werd zij de onderschijden als “Voz Revelação”. Zij heeft o.a. de Heks in “Hänsel en Gretel” van Humperdink, Marcelline uit “Figaro” van Mozart, de Derde Dame in de "Zauberflöte"van Mozart en de Mercédès uit “Carmen” van Bizet, gezongen.
Felipe Ignacio Noriega(Mexico), componist, studeerde onder Willem Jeths en Jorrit Tamminga bij het Conservatorium Amsterdam. In 2010 werd hem de Eerste Prijs toegekend in de compositiewedstrijd van het “Tromp Percussion Festival” in Eindhoven met zijn percussie kwartet “InRed: Two views”, en in 2012 de Publieksprijs van de 2scoreMusicTheater wedstrijd in Enschede voor zijn eerste opera “LAKE”.
Marcos Rabello(Brazilië), theatermaker en regisseur, heeft de toneelschool in Brazilië gedaan en in Nederland 'Beeld en Geluid' aan de Koninklijke Academie voor de Beeldende Kunsten. Hij heeft o.a. de opera’s Blauwbaards Burcht (Béla Bartók), La Princesse Jaune (Camille Saint-Saens), Pimpinone (Georg Telemann), El Omblico (Felipe Ignacio Noriega) en voorstelling “WOEST!” geregiseerd.
Zie ook:
www.facebook.com/pages/Amsterdam-Chamber-Opera
Nieuwste donaties

Iemand
28-02-2013 21:24cultuur steunen!

wilbert willems
26-02-2013 10:48leuk !

wilbert willems
26-02-2013 10:38leuk !