Hoera!! Juul Sadée - UN CONDITIONAL by Juul Sadée is geslaagd!
Dankzij 83 donaties die samen € 7.000 opleverden voor Juul Sadée. Superbedankt voor het bijdragen via voordekunst.
UN CONDITIONAL by Juul Sadée
UN CONDITIONAL, kunstwerk met geur en objecten, belicht het Nederlands Indonesisch heden en verleden vanu...
Juul Sadée
beeldend kunstenaar
beelden en objecten, multi media installaties en interdisciplinaire kunstprojecten in binnen uit buitenland
7.000
van € 6.500
4 jaar
geleden
77 donateurs
107%VERLENGING
107% succesvol
Campagne afgelopen
gepauzeerd
107% NIEUW DOEL
€ 7.000
opgehaald
van€ 6.500
nieuw: € 7.500
4
jaar
geleden
77
donateurs
Hoera!
Dit project is helemaal voordekunst. De financiering is geslaagd. Via de updates houdt de projectmaker je op de hoogte van de ontwikkelingen rond dit project.
Een bijzonder Moluks verhaal uit de 19de eeuw was de aanleiding voor het kunstwerk UN CONDITIONAL.
Nieuwsgierig naar dit verhaal?
Als donateur maakt u het mogelijk de productie van objecten en een unieke geurende zeepemulsie voor het kunstwerk te realiseren en ontvangt U een geprint exemplaar van het verhaal tijdens de expositie van het kunstwerk of per post..
Met uw donatie draagt u bij aan een cultureel sociaal maatschappelijk relevant kunstwerk.
Vrouwen van vroeger en nu, uit het Euraziatische continent, krijgen een eerbetoon met de hiervoor speciaal ontworpen, unieke zeepemulsie.
De objecten visualiseren de eeuwenoude intermenselijke en interculturele verhouding tussen de Molukken, Nederland en Indonesië.
Dit wordt op een nieuwe manier onder de aandacht gebracht vanuit het perspectief van de vrouw.
Wees welkom het kunstwerk te bezoeken tussen 25 augustus en 15 september 2019, bij Bradwolff Projects, Oetewalerstraat 73, 1093 MD Amsterdam oost.
-het kunstwerkUN CONDITIONALis een multi media installatie opgebouwd uit objecten in een ruimte gevuld met geur en portretteert een grote groep vrouwen, roept vragen, herinneringen en betekenissen op, zoekt naar antwoorden
schets voor witte keramische dozen met blad en bloem reliëf op deksel voor de zeepemulsie, tussen 20 en 60 cm lang, variërende breedtes, op fragment van 17de eeuwse plattegrond Jakarta op frottage van katoen
ZEEPEMULSIE
Tijdens een happening en gesprekken met Indonesische studentes kwam een belangrijk woord naar voren; UN CONDITIONAL
Doorbordurend op dit woord, en verhalen over geesten, kwam ik uit bij een kruid dat in mijn tuin groeit. Dit kruid verdrijft het kwaad, symboliseert nederigheid en waakt over de gezondheid van vrouwen en kinderen. Ik besloot om een extract van het kruid te trekken dat een bijzondere geur kreeg en dit te materialiseren naar een zeepemulsie.
Gecombineerd met grondstoffen van Banda wordt het een krachtige en elegante zeep.
wekelijkse verzorging van de kruiden- en bloementuin
OBJECTEN
De keuze voor de materialen zoals textiel, hout, gips en klei zijn gebaseerd op de diversiteit van de gesprekspartners, het oorspronkelijke 17 de eeuws koloniale stedenplan van Jakarta, de Eurasiatishe handel in textiel en parels en verhalen over koloniale gebouwen.
schets van detail uit de multi media installatie UN CONDITIONAL
FASCINATIE
Als Hollander, opgegroeid in de Oostelijke Mijnstreek, werd ik geconfronteerd met sociale en culturele verschillen. Als dochter van een ingenieur, wonende in een straat met alleen ingenieursgezinnen, Hollanders in die tijd (jaren 60/70), ervaarde ik de moeizame integratie. Ik sprak het dialect niet en aansluiting vinden was niet makkelijk.
rose marmer met wrong
MOLUKKEN
Het fenomeen kolonisatie en integratie en de effecten van koloniaal denken zijn nog steeds merkbaar. Zo is de Molukse geschiedenis in feite nog steeds actueel en een Mondiaal gegeven. Als 'spiegel' en vanwege dit mondiale gegeven vind ik het belangrijk om dit dmv beeldende kunst te tonen.
In Maastricht, voer ik sinds 2012 regelmatig kunstprojecten uit met leden van de Molukse gemeenschap. Ik herkende de integratieproblematiek, de herkomst hiervan en de invloed op de gemeenschap.
In Arnhem, voor 'SonsbeekTRANSactions 2016' verwerkte ik dit in het kunstwerk 'SO'.
onderdeel kunstwerk 'SO' met portret van een Molukse vrouw, Museum Bronbeek Arnhem
INSPIRATIE
Meer dan honderd gesprekken met Molukse, Indonesische en Indonesisch-Nederlandse vrouwen in Nederland, op Java en de Molukken hebben mij gemotiveerd en geïnspireerd. Persoonlijke geschiedenissen, ervaringen en liederen en mythes werden met mij gedeeld. Gemene deler was de veerkracht, het doorzettingsvermogen van deze vrouwen om tegen de stroom in te streven naar autonomie en andere vrouwen daarin te ondersteunen.
Ik realiseerde mij de urgentie om de schoonheid, de ernst, het drama, het bizarre en het plezier van hun verhalen door middel van beeldende kunst te delen met anderen.
Literatuuronderzoek verschafte mij het juiste kader om vanuit het perspectief van de vrouw een nieuwe context te formuleren om hun ervaringen, kennis en visies om te zetten naar een kunstwerk.
- is een tentoonstellingsruimte, in het voormalige Burgerziekenhuis in Amsterdam Oost - presenteert kunstwerken met een maatschappelijke relevantie - bevordert de dialoog tussen kunstenaar en publiek door middel van happenings, gesprekken en diners.
Dit voormalig ziekenhuis is gesitueerd aan de rand van de Indische buurt in Amsterdam. Deze buurt wordt veel betrokken bij de kunstprojecten van Bradwolff en sluit naadloos aan bij het thema van het kunstwerk.
De historie van de locatie heeft een prachtige link met het concept achter de unieke zeepemulsie.
Het ambachtelijke zeepproduct wordt ontwikkeld samen met Olfactory designer en consultant Tanja Schell.
U wordt intrinsiek onderdeel van een vervolgproject op Banda de komende jaren.
Dit vervolg project wordt onderdeel van het duurzaamheids project “Consolidating the nutmeg growers’ economic position on the Banda Islands” van de Stichting TitanE uit Houten. Onder hun vleugels zal het kunstproject leiden tot de realisatie van een microcredit voor vrouwen op Banda.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw belangstelling en bijdrage. Aarzel niet mij te benaderen bij vragen of tips.
uit de serie 'Java', collage op papier, 30x42 cm, acryl, potlood, Spaanse brokaat, garenuit de serie 'Java', collage op papier, 30x42 cm, acryl, potlood, behangpapier, garen
CROWDFUNDING
Een bijzonder Moluks verhaal uit de 19de eeuw was de aanleiding voor het kunstwerk UN CONDITIONAL.
Nieuwsgierig naar dit verhaal?
Als donateur maakt u het mogelijk de productie van objecten en een unieke geurende zeepemulsie voor het kunstwerk te realiseren en ontvangt U een geprint exemplaar van het verhaal tijdens de expositie van het kunstwerk of per post..
meer info over mij op www.
CROWDFUNDING
Een bijzonder Moluks verhaal uit de 19de eeuw was de aanleiding voor het kunstwerk UN CONDITIONAL.
Nieuwsgierig naar dit verhaal?
Als donateur maakt u het mogelijk de productie van objecten en een unieke geurende zeepemulsie voor het kunstwerk te realiseren en ontvangt U een geprint exemplaar van het verhaal tijdens de expositie van het kunstwerk of per post..
Met uw donatie draagt u bij aan een cultureel sociaal maatschappelijk relevant kunstwerk.
Vrouwen van vroeger en nu, uit het Euraziatische continent, krijgen een eerbetoon met de hiervoor speciaal ontworpen, unieke zeepemulsie.
De objecten visualiseren de eeuwenoude intermenselijke en interculturele verhouding tussen de Molukken, Nederland en Indonesië.
Dit wordt op een nieuwe manier onder de aandacht gebracht vanuit het perspectief van de vrouw.
Wees welkom het kunstwerk te bezoeken tussen 25 augustus en 15 september 2019, bij Bradwolff Projects, Oetewalerstraat 73, 1093 MD Amsterdam oost.
-het kunstwerkUN CONDITIONALis een multi media installatie opgebouwd uit objecten in een ruimte gevuld met geur en portretteert een grote groep vrouwen, roept vragen, herinneringen en betekenissen op, zoekt naar antwoorden
schets voor witte keramische dozen met blad en bloem reliëf op deksel voor de zeepemulsie, tussen 20 en 60 cm lang, variërende breedtes, op fragment van 17de eeuwse plattegrond Jakarta op frottage van katoen
ZEEPEMULSIE
Tijdens een happening en gesprekken met Indonesische studentes kwam een belangrijk woord naar voren; UN CONDITIONAL
Doorbordurend op dit woord, en verhalen over geesten, kwam ik uit bij een kruid dat in mijn tuin groeit. Dit kruid verdrijft het kwaad, symboliseert nederigheid en waakt over de gezondheid van vrouwen en kinderen. Ik besloot om een extract van het kruid te trekken dat een bijzondere geur kreeg en dit te materialiseren naar een zeepemulsie.
Gecombineerd met grondstoffen van Banda wordt het een krachtige en elegante zeep.
wekelijkse verzorging van de kruiden- en bloementuin
OBJECTEN
De keuze voor de materialen zoals textiel, hout, gips en klei zijn gebaseerd op de diversiteit van de gesprekspartners, het oorspronkelijke 17 de eeuws koloniale stedenplan van Jakarta, de Eurasiatishe handel in textiel en parels en verhalen over koloniale gebouwen.
schets van detail uit de multi media installatie UN CONDITIONAL
FASCINATIE
Als Hollander, opgegroeid in de Oostelijke Mijnstreek, werd ik geconfronteerd met sociale en culturele verschillen. Als dochter van een ingenieur, wonende in een straat met alleen ingenieursgezinnen, Hollanders in die tijd (jaren 60/70), ervaarde ik de moeizame integratie. Ik sprak het dialect niet en aansluiting vinden was niet makkelijk.
rose marmer met wrong
MOLUKKEN
Het fenomeen kolonisatie en integratie en de effecten van koloniaal denken zijn nog steeds merkbaar. Zo is de Molukse geschiedenis in feite nog steeds actueel en een Mondiaal gegeven. Als 'spiegel' en vanwege dit mondiale gegeven vind ik het belangrijk om dit dmv beeldende kunst te tonen.
In Maastricht, voer ik sinds 2012 regelmatig kunstprojecten uit met leden van de Molukse gemeenschap. Ik herkende de integratieproblematiek, de herkomst hiervan en de invloed op de gemeenschap.
In Arnhem, voor 'SonsbeekTRANSactions 2016' verwerkte ik dit in het kunstwerk 'SO'.
onderdeel kunstwerk 'SO' met portret van een Molukse vrouw, Museum Bronbeek Arnhem
INSPIRATIE
Meer dan honderd gesprekken met Molukse, Indonesische en Indonesisch-Nederlandse vrouwen in Nederland, op Java en de Molukken hebben mij gemotiveerd en geïnspireerd. Persoonlijke geschiedenissen, ervaringen en liederen en mythes werden met mij gedeeld. Gemene deler was de veerkracht, het doorzettingsvermogen van deze vrouwen om tegen de stroom in te streven naar autonomie en andere vrouwen daarin te ondersteunen.
Ik realiseerde mij de urgentie om de schoonheid, de ernst, het drama, het bizarre en het plezier van hun verhalen door middel van beeldende kunst te delen met anderen.
Literatuuronderzoek verschafte mij het juiste kader om vanuit het perspectief van de vrouw een nieuwe context te formuleren om hun ervaringen, kennis en visies om te zetten naar een kunstwerk.
- is een tentoonstellingsruimte, in het voormalige Burgerziekenhuis in Amsterdam Oost - presenteert kunstwerken met een maatschappelijke relevantie - bevordert de dialoog tussen kunstenaar en publiek door middel van happenings, gesprekken en diners.
Dit voormalig ziekenhuis is gesitueerd aan de rand van de Indische buurt in Amsterdam. Deze buurt wordt veel betrokken bij de kunstprojecten van Bradwolff en sluit naadloos aan bij het thema van het kunstwerk.
De historie van de locatie heeft een prachtige link met het concept achter de unieke zeepemulsie.
Het ambachtelijke zeepproduct wordt ontwikkeld samen met Olfactory designer en consultant Tanja Schell.
U wordt intrinsiek onderdeel van een vervolgproject op Banda de komende jaren.
Dit vervolg project wordt onderdeel van het duurzaamheids project “Consolidating the nutmeg growers’ economic position on the Banda Islands” van de Stichting TitanE uit Houten. Onder hun vleugels zal het kunstproject leiden tot de realisatie van een microcredit voor vrouwen op Banda.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw belangstelling en bijdrage. Aarzel niet mij te benaderen bij vragen of tips.
uit de serie 'Java', collage op papier, 30x42 cm, acryl, potlood, Spaanse brokaat, garenuit de serie 'Java', collage op papier, 30x42 cm, acryl, potlood, behangpapier, garen
Nieuwste donaties
Een donateur
6-03-2019 12:35
goed project
Een donateur
6-03-2019 12:31
goed project
Anthoni Bloemendaal
5-03-2019 17:53
ik ken Juul al vanaf 1993 en ik ben teken - en handvaardigheidsleraar geweest, dat zegt genoeg.
Eindelijk weer een update!
Jullie zijn hartelijk uitgenodigd om de tentoonstelling VOICES THAT MATTER te komen bezoeken in Amsterdam. Hier toon ik een multimedia sculptuur die de uitkomst is van mijn samenwerking met vijf jonge vrouwen en Muhammad Farid, rector van de Universiteit van Banda. Tevens presenteer ik de video ‘Isle des Femmes’, opgenomen in Banda.
En.......de launch van de nieuwe zeep UN CONDITIONAL 02 vindt plaats. Na jaren testen heb ik een biologische en ecologisch verantwoorde zeep ontwikkeld met de kruiden uit mijn tuin zonder gebruik te maken van de dure, energie en grondstof verslindende etherische oliën.
ontwerp 'The Absent Present' no 03
PLEIN THEATER AMSTERDAM
Side Event of the exhibition ‘Voices That Matter’ at Bradwolff Projects, 1st untill – 23rd ofDecember
Publieksprogramma Plein Theater rondom de tentoonstelling Voices That Matter
In het kader van de tentoonstelling 'Voices that Matter' bij Bradwolff Projects (Oetewalerstraat 73, Amsterdam Oost) is er op 2 december van 14.00 tot 18.00 uur eenprogramma in het Plein Theater met onder meer gesprekken en Power Point-presentaties met videofilms van de drie kunstenaars Juul Sadée (Ned), Antonie Frank Grahamsdaughter (Se/Ca) en Dea Widya (Ind).
Moderator Yvonne Twisk leidt het gesprek met de kunstenaars, publiek en online gasten.Twisk is adviseur met een achtergrond in klassieke talen en kunstgeschiedenis aan deUniversiteit van Amsterdam. Ze heeft leidinggevende functies vervuld, o.a. bij Atria, AllardPierson Museum en Stedelijk Museum Amsterdam.
Openings performance door Aiiia Adji uit Bandung (Ind)
De voertaal is Engels
Locatie: Sajetplein 39, 1091 DB Amsterdam
Vrij entree inclusief 1 kop koffie/thee of frisdrank met Molukse versnaperingGraag reserveren bij het Plein Theater, we plaatsen je op de gastenlijst.
Voorafgaand aan het Plein Theater programma is het mogelijk de expositie bij Bradwolff Projects te bezoeken vanaf 12 uur. (tussenliggende loopafstand 15 minuten)
Frank Grahamsdaughter presenteert THE VOICE OF INDIGENOUS WOMEN AND ACTIVISM, over Shizue Ukaji en het Ainu-volk in Hokkaido.
Ze zal spreken over de Ainu-cultuur en toont de interviews met de 90-jarige Shizue Ukaij, ceremonies, muziek en onder meer de inheemse bevolking RYUKYU op Okinawa en hun protesten.Deze presentatie is tevens een samenvatting van het verhaal van de inheemse bevolking uit Japan.
Sadée presenteert HONOR BHOI KHERANG, het verhaal van een onbekende vrijheidsstrijder uit het begin van de 17e eeuw die werd vermoord door Jan Pieterszoon Coen. Ze zal spreken over haar historisch onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met rector MuhammadFarid van de Universiteit Banda Naira. Dit heeft geleid tot kunstwerken en Arte Útil op Banda. De videoclip ‘Isles des Femmes’ toont een ceremonie, uitgevoerd op de Kramat (heilige plaats) van het moederleger, onder leiding van Bhoi Kherang.
Widya en Ayudya presenteren ANIMA LOCUS, THE SPIRIT OF BAYU over toe-eigening van sporen en herinnering in inheemse architectuur. Hun presentatie gaat over het verkennen van de inheems huiselijke ruimte vanuit het perspectief van de vrouw, en hoe moderne architectuur met koloniale invloeden de huiselijke ruimte en de veranderende rol van vrouwen en hun sociale ruimte in de samenleving beïnvloedt. Bijgeloof, mythe, folklore en sociale orde zijn belangrijke aspecten geworden bij het waarnemen van de dagelijkse realiteit in huiselijke omgevingen.
Het onderzoek
In de afgelopen 3 jaar hebben Muhammad Farid en ik twee essays geschreven als verslag van ons onderzoek naar de rol van vrouwen en hun plek binnen de gemeenschap op Banda. Het eerste essay; “WHO IS BHOI KHERANG?”, perspectives on a special (hi)story of Bhoi Kherang komt binnenkort uit bij Camebridge publishers. Dit essay vertelt het verhaal over een vrijwel onbekende vrouwelijk strijdster op Banda die begin 17de eeuw door Jan Pieterszoon Coen werd gedood. De link met online versie wordt spoedig toegevoegd aan deze update.
Het tweede essay; MAMA LIMA, The Significance of Women’s Role in Protecting Nature, Nurture and Culture In the Banda Islands is gepubliceerd bij Wacana publishers. Verschillende kampongs op Banda hebben een groepje van vijf of negen vrouwen die de adat (cultuur) beschermen en doorgeven naar de volgende generaties. Het belang van de Mama Lima en Mama Sembilan en hoe dit functioneert wordt in dit essay beschreven. https://scholarhub.ui.ac.id/wacana/vol24/iss2/5/
Reizen naar Banda
Na 2 jaar ‘corona-like’ online samengewerkt te hebben arriveerde ik half oktober 2022 op Banda, om daar 6 weken deel uit te maken van het leven op deze eilanden groep, op de universiteit en met de vijf ‘Nona Banda’, jonge vrouwen van Banda. We hielden het niet droog toen we elkaar voor het eerst in levende lijve op de pier onderaan de Gunung Api (vulkaan) bij guesthouse Vita ontmoetten.
Twee en een halve maand later, februari 2023, keerde ik terug om samen met Dianthy, Soraya, Hanatia, Megawati en Ade Tasia de zeepkeuken, ‘Sabun Nona Banda’, te realiseren in het hotel Maulana van Mita Alwi.
De Keuken
Sabun Nona Banda heeft drie zepen ontwikkeld. Sabun Bhoi Kherang, Sabun Boi Ijan, Sabun Harmoni. De zepen representeren drie verhalen, het verhaal over vrijheid strijdster en haar leger van moeders, Bhoi Kherang, het verhaal over de vrouwelijke vulkaan Boi Ijan, en het verhaal over de geesten in het koloniaal gebouw Istana Harmoni. De zepen zijn verkrijgbaar bij Hotel Maulana, en bij de makers van Sabun Nona Banda. Sabun Boi Ijan en Sabun Harmoni liggen ook als hotelzeep in de kamers van Hotel Maulana op Banda Naira.
hotelzeep Boi Ijan
Is dit het einde van het project UN CONDITIONAL?
Nee, nog niet, ons doel is de keuken verder te professionaliseren en onafhankelijk te maken en de productie te verhogen zodat de zepen echt in een substantieel deel van het inkomen voor de maaksters gaan voorzien.
Wordt dus vervolgd, ook met foto's van de zepen in verpakking etc.
Graag zie ik jullie op 30 november en of 2 december, selamat tinggal
By the way; ik ben jullie eeuwig dankbaar dat jullie de start van deze 'sociale sculptuur' mogelijk gemaakt hebben.
Van Ambon naar Banda, 12 uur op de boot eindelijk de Gunung Api (vuurberg) in zichten zooo blij, met wat bijbetalen konden ook de 2 grote foto's uit de expositie bij Riwanua mee met vliegtuig en bootyeah...., de eerste zeep experimenten met 2 van mn 5 deelneemsters2 verschillende recepten, zero waste, natuurlijk en met het hergebruik van materialen
6-10-2022 op weg naar Banda, tussenstop bij Riwanua in Makassar
Er is veel gebeurd sinds 2019. Covid gooide roet in het eten. Mijn plannen om met UN CONDITIONAL naar Banda te gaan vielen in het water......echter, leve 'zoom'.
2 jaar heb ik met 5 jonge vrouwen uit Banda en hun Rector en docent Sociale Culturele geschiedenis gewerkt aan het onderzoeken van Banda's DNA vanuit het vrouwelijk perspectief.
Het resultaat werd een expositie bij Riwanua, een sociaal, cultureel, artistiek onderzoeks collectief, februari/maart 2022
'Lady Admiral', multimedia installatie met vulkanisch zand, foto, bamboe, textiel
voor de multimedia installatie hebben we een bijzonder lied over deze vrouwelijke strijder uit begin 17de eeuw geschreven, zij streed met haar leger van moeders tegen Jan Pieterszoon Coen
nieuwsgierig, kijk dan op www.ceritanonabanda.com
'talking stick', gemaakt door 8 vrouwen uit Makassar
Deze update is alleen zichtbaar voor donateurs.
Log in om deze update te bekijken.
Fort Belgica, Banda Neira
Door middel van whatsapp begeleiding is Dhianty Abidin tot een prachtige fotosequentie van 4 foto's gekomen, geïnspireerd op het theme 'jonge vrouw zijn op een klein voormalig gekoloniseerd eiland, culturele identiteit en heritage'
Door de onmogelijkheid om naar Banda te kunnen reizen heb ik het project online voortgezet.
www.ceritanonabanda.com is een website/blog waarmee ik met studentes van STKIP hogeschool op Banda en hun rector Muhammad Farid informatie uitwissel en tools aanreik om kleine kunstprojecten te ontwikkelen. Dhianty's fotosequentie is er één van.
Momenteel werken we aan een lied over een bijzondere historische vrouw van Banda.
Speciaal voor jullie, donateurs kan ik op verzoek de onderdelen van de website die alleen met een password te bereiken zijn publiek maken.
Bijvoorbeeld onder blog is te zien wat voor een activiteiten de studentes ondernemen (geeft heel mooie indruk van Banda) en hoe het project zich ook via zoom ontwikkeld.
Stuur mij gerust een email als je interesse hebt om het blog te bekijken.
Geniet van de heerlijk zomerse dagen, hartelijke en warme groet Juul
Lieve donateurs,
Voordat ik een terug- en vooruit blik geef wil ik eerst jullie en je dierbaren een goede gezondheid wensen. Hopelijk komen jullie deze vreemde en bijzondere tijd goed door.
bamboe palen uitzoeken voor een nieuw werk in opdracht van het Bonnefanten Museum Maastricht
Graag informeer ik jullie over het vervolg van UN CONDITIONAL.
Door Corona was en is het nog niet mogelijk om naar Banda te reizen. Ook de geplande komende november reis kan helaas nog niet doorgaan, het zal februari 2021 worden.
de bamboe constructie voor 'Building the Bate'
Toch heb ik niet stil gezeten;
afspraken op Banda gemaakt en geconsolideerd, contacten onderhouden met de organisaties die belangrijk zijn voor het slagen van UN CONDITIONAL, mijn kruidentuin uitgebreid, nieuwe combinaties van kruiden/specerijen-geuren ontwikkeld, eigen tonics en zeepsoorten voor nieuwe kunstwerken ontwikkeld en uitgevoerd, mogelijke recepten voor Banda onderzocht
de tijdelijke werk-constructie in aanbouw voor het bamboe objectklaar voor gebruik
'Building the Bate' is een werk van bamboe, textiel en kruiden/specerijen geuren. Samen met mijn Molukse vriendinnen geven we de komende zaterdagen vorm aan dit ceremoniële object.
De 'Bate' wordt bij de Toraja op Sulawesi gebruikt als inwijding ceremonie bij het in gebruik nemen van een huis. In een andere vorm, komen we soortgelijke ceremonies tegen op de gehele Indische Archipel.
Afgeleiden hiervan zijn ook in Nederland terug te vinden in de Moluks/Nederlands samenleving.
de eerste dag aan het werk in de trappenhal van het Bonnefanten Museum
Java batik, Indiasche/Nederlandse sitze, Japanse ikat, Parijse katoen, Indonesische sarongs, Molukse Kebaya stof, Belgische kant, Nederlandse wax print en nog veel meer verwerken we in het object. Alle stoffen dragen een verhaal en geschiedenis met zich mee.
'Building the Bate' is samen met met mijn video 'Istanamini', het object 'Pulau Wanita' en de installatie 'UN CONDITIONAL' te zien in de tentoonstelling 'Say it Loud' van het Bonnefantenmuseum.
Mixed media object uit de installatie UN CONDITIONAL
1,80 x 1,55 x 1,60 mtr. hoog.
vuren- en teakhout, vilt, kaasdoek, jute, gips, keramiek en Indiase speksteen, gecombineerd met de geur van de voor dit project ontwikkelde unieke duurzame en ecologisch verantwoorde artisanale zeep
Pulau Wanita, jute en kruid
postcard
Inmiddels hebben bijna alle donateurs de postcard ontvangen die gekoppeld was aan hun donatie.
Afbeeldingen van de zeep hou ik nog even als verrassing voor de donateurs die daar recht op hebben.
Ze worden per post verzonden en persoonlijk overhandigd tijdens de expositie en finissage.
Zeep en kaarten zijn een limited edition, er kan nog steeds voor een aantal postcards en stukken zeep gedoneerd worden direct via mij, [email protected]
Bradwolff Projects, Oetewalerstraat 73 Amsterdam Oost,
25 augustus t/m 15 september, donderdag t/m zaterdag 13 tot 17 uur
Bradwolff Projects heeft Juul Sadée uitgenodigd haar nieuwe multimedia-installatie UN CONDITIONALte tonen: een bijzonder project dat verwijst naar de lange, gedeelde Nederlandse-Indonesische-Molukse-geschiedenis. Het interdisciplinaire project UN CONDITIONAL bestaat uit verschillende delen: het eerste deel wordt bij Bradwolff Projects getoond; het tweede deel zal een sociale sculptuur zijn in Jakarta en op Banda (2019, Indonesië); het derde deel zal een Arte Útil project op Banda zijn (2020, Molukken, Indonesië)
Juul Sadée werkt al een lange tijd samen met leden van de Molukse gemeenschap in Nederlanden in Indonesië. Haar werk draait om concepten als ‘identiteit’, ‘integratie’ en ‘womenempowerment’. Samen met Molukse, Indonesische en Nederlandse vrouwen onderzoekt ze de gedeelde geschiedenis van de VOC (de Nederlandse Verenigde Oost-Indische compagnie)en koloniale bezetting en de daaruit voortvloeiende persoonlijke ervaringen en verhalen. Door de veelheid van perspectieven ontstaat een ander cultuurhistorisch perspectief, m.n. over de positie van vrouwen.
Het project UN CONDITIONAL begint bij de in Amsterdam geboren Eva Ment (1606-1652) vrouw en weduwe van Jan Pieterszoon Coen. Aan de hand van haar geschiedenis maakt Juul Sadée verhalen zichtbaar van bekende/onbekende vrouwen langs de handelsroutes van textiel en parels vanaf de 12e eeuw. Het zijn deze historisch onzichtbare Indonesische, Molukse en Nederlandse vrouwen, die in de context van handel en kolonisatie, belangrijke sociaal, maatschappelijke en economische factoren zijn geweest.
In de multimedia-installatie van Sadée draait het om deze zichtbare/onzichtbare posities van vrouwen in een spel van verhullen en onthullen. Deze site-specific installatie bestaat uit een geheel van objecten, video en geuren, en het prikkelen van de zintuigen van de bezoekers om een web van ervaringen, associaties en betekenissen te creëren en te delen. De installatie vormt tevens de context van de randprogrammering bij deze tentoonstelling. Zie voor de aankondigingen de website van Bradwolff Projects.
Juul Sadée heeft haar werk o.a. ‘The Gardener’s Last Song’ in cooperation with Your-space in het Van Abbe museum studio gepresenteerd. Ze heeft eerder tentoongesteld bij Sonsbeek 2016en werkt sindsdien samen met de curatoren- en kunstenaarsgroep ‘ruangrupa’ uit Jakarta.In oktober/november 2019 neemt ze deel op Ambon en Banda als spreker, performer enkunstenaar aan The World Literary and Cultural Fiesta, getiteld ‘Local Color and Wisdom, FacingGlobalization’, georganiseerd door The Asian Writers Organisation. Naast haar beeldende praktijk is ze Lecturer visual arts bij iArts, Faculty of interdisciplinairy arts, Hogeschool Zuyd Maastricht.
Bradwolff Projects dankt alle betrokkenen voor hun bijdragen aan de tentoonstelling en de vervolg tentoonstellingen en met name alle donateurs via Stichting Voordekunst, ProvincieLimburg, Amsterdams Fonds voor Kunst, Winfried Kramer, Stichting TitanE, Stichting MoetiaraMaloekoe, De Taalexperts, Vahsen Constructies, de vrijwilligers.
oetewalerstraat 73 | 1093 md | amsterdam
open tijdens exposities donderdag t/m zaterdag van 13.00 - 17.00 uur en op afspraak
contact +31[0]6.51399954 | [email protected]
detail uit de multi media installatie UN CONDITIONAL
Met grote vreugde vond ik op mijn verjaardag een grote enveloppe, afzender AFK, Amsterdams Fonds voor de Kunst, waarin het heugelijke nieuws dat mijn subsidie aanvraag was gehonoreerd, op basis van de artistieke kwaliteit van het project, vakmanschap, zeggingskracht, oorspronkelijkheid en urgentie.
ontwerpschets voor een onderdeel van de multi media installatie
op dit moment werk ik deze tekening uit tot een ruimtelijke constructie van hout
ontwerpschets voor kunstwerk
de ontwikkeling van de multi media installatie bevindt zich nu in de spannendste fase; om iets om te zetten van tekening naar ruimtelijk kunstwerk, waarbij het uitgangspunt 'verhullen onthullen' vraagt om een balans tussen wat laat ik zien en welke ruimte geef ik de toeschouwer ter interpretatie en verbeeldingskracht
Het AFK investeert in kunst die het leven in de stad verrijkt. Het AFK stelt zich ten doel om een kwalitatief en levendig kunstaanbod in Amsterdam mogelijk te maken voor een breed publiek. Het fonds is er voor kunstenaars en culturele organisaties, ondersteunt zowel het experiment als bewezen kwaliteit- binnen alle disciplines, in alle stadsdelen, www.afk.nl
druk op het atelier met het uitvoeren van onderdelen voor de multi media installatiemijn specialiteit is het combineren van diverse materialen zoals textiel, klei, gips, hout
Het werken aan de objecten gaat door, zowel in hout, textiel als in klei.
Na 3 weken drogen waren de 7 keramische schalen en hun deksels klaar om te bakken. Met 3x in- en uitladen paste alles erin, knop op aan en in 9 uur de hitte opvoeren.
uiteindelijke maximale temperatuur was 960 Cº
veel geduld om alles langzaam te laten afkoelen, na een dag heb ik voorzichtig heel snel door een kiertje van de deur gekeken, het ziet er naar uit dat alles heel is gebleven en niet vervormd, het wachten is tot de temperatuur beneden de 40 Cº is gezakt
compositie met zeep uit drogisterij op Banda Neira, parels en klei deksel
curator Christine van den Bergh van Bradwolff projects in Amsterdam komt een dezer dagen op atelier bezoek om de presentatie en het publieks programma door te spreken
duim met me mee, hoop dat de subsidieaanvraag voor dit programma door Amsterdams Fonds voor de Kunsten wordt gehonoreerd........
het wordt een mooi programma met sprekers, performers en ontmoetingen
Winfried aan de vlakbank om prachtig hout klaar te maken voor de kistjes
Winfried en ik zijn vaak samen in het atelier. Hij heeft er een fantastische houtwerkplaats waar hij van alles kan maken. Hij is mijn assistent op allerlei technisch gebied, zoals nu voor de zeepproductie en de multimedia installatie UN CONDITIONAL bij Bradwolff Projects in augustus/september.
keramische schaal met katoen, deksel op vilt
Ikzelf ben druk aan de slag met boetseerklei, katoen en het vervilten van schapenwol tot een mooie warme doek.
Samen met de kistjes worden ze onderdeel van de multi media installatie
kistjes, vilten warmte doek en keramische zeepmal
Vorige week zijn de eerste 2 keramische mallen met hun op maat gemaakte kistjes gerealiseerd. Deze week de start met de eerste testfase van verschillende geursamenstellingen en gietingen. Daarna de fase van ruiken en beoordelen of de geur past binnen het concept dat ik voor ogen heb. Namelijk de representatie van bijzondere, bekende en onbekende vrouwen uit de geschiedenis en van nu, uit landen langs de Eurasiatische zeeroute.
Deze vrouwen delen allen bijzondere, mooie en/of heftige ervaringen als gevolg van de tijd waarin zij leefden of leven. Met hun innerlijke kracht en overtuiging hebben zij zich ingezet en zetten zij zich in voor een sociale, liefdevolle en vredige maatschappij waarmee zij vaak op bijna onzichtbare wijze van invloed zijn op de wereldgeschiedenis.
Heel spannend, komende week in het teken van de juiste geur te vinden!
wordt vervolgd....................met een warme groet Juul
Deze update is alleen zichtbaar voor donateurs.
Log in om deze update te bekijken.
Deze update is alleen zichtbaar voor donateurs.
Log in om deze update te bekijken.
Mijn liefde voor land- en zeekaarten leidde mij naar een zeekaart van de Bandazee uit de 17 de eeuw. Tot mijn grote verassing vond ik daar een bijzonder eiland. Het kan niet anders dat dit van belang is bij de verdere ontwikkeling van UN CONDITIONAL
Pulau Sjahrir, Pulau Pisang
Voor de kust van het Bandanese eiland Pulau Sjahrir ligt een parelkwekerij. Een stijle trap naar boven brengt mij op het eiland dat een bijzondere rol speelde in de VOC tijd. Een zekere Rudy vertelt mij in gebrekkig Nederlands en Engels een deel van de geschiedenis van dit eiland, echter het blijft gissen, en of mijn conclusies kloppen ga ik in de aanloop naar de uitvoering van UN CONDITIONAL uitzoeken.
alles gaat hier heel relaxed
Dit eiland dat voorheen ook de naam pulau Pisang droeg wordt bewoond door plus minus 100 mensen. Tot ongeveer helft vorige eeuw groeiden er voornamelijk bananenbomen en cocospalmen.
kopi tubruk bij Rudy met zicht vanaf zijn hut
Sjahrir, bananen; een eiland met een bijzonder verleden en mooie grondstoffen dat van invloed zal zijn op de keuze van materialen en vormen en de receptuur van de zeepemulsie.
Het verheugt me om op deze manier het kunstwerk meer gelaagdheid te geven.
Hoe? Dat zal op 25 augustus publiek gemaakt worden.
Voel je vrij om deze updates te delen met anderen, en hen uit te nodigen deelgenoot te worden door middel van een donatie.
Het streefbedrag is in zicht! Zo fijn.
Ad hoc kunstwerk met 2 docenten en hun vriend van de hogeschool op Banda
Banda, vrijdag 15 februari, locatie voormalige residentie van de VOC gouverneurs
Inspirerend om het kunstwerk UN CONDITIONAL te 'fine tunen'. De Bandanezen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam naar mij en het is fantastisch om met elkaar bijzondere informatie en verhalen uit te wisselen.
De 7 minuten durende videofilm wordt in 2020 in Stockhom getoond tijdens een symposium over kolonisatie
Mijn drie Bandanese compagnons
UN CONDITIONAL heeft nu 52 donateurs en met 86% van het benodigde bedrag komt definitieve realisatie in zicht. Heel hartelijk dank.
Ook volgers hartelijk dank om mee te kijken naar de ontwikkelingen en laat u inspireren om ook een financieel 'steentje' bij te dragen.
Op mijn facebook pagina is nog meer te vinden.
Sampai Jumpa....tot ziens, tot een vervolg
een 'art actie' van knippen en scheuren en leggen en heffen, vallen en bedekken, alles op video gedocumenteerd
Veel dank voor de waardering van U C. Dank aan de donateurs. Nog 28%, we gaan er voor!
Up to date info van mijn huidig verblijf inJakarta, Ambon en Banda is te vinden via facebook.
Bij een donatie van 1000,- € of boven de 1500,- kan je een mooi, handgemaakt object in marmer uitzoeken. Ook bij deze objecten is textiel het uitgangspunt.
sampai jumpa ......tot ziens
handgemaakt object in marmer, +_ 17x12x7cm (1500,- €)handgemaakt object in marmer, +_10x7x4 cm (1000,- €)
Een fantastische waardering voor de kwaliteit van UN CONDITIONAL met een flinke financiele bijdrage door de provincie Limburg.
Toon ook je waardering en doneer, maak UN CONDITIONAL mogelijk en zeg t voort, DANK
Uniek collectersitem: artistiek geurkunstwerk Un Conditional.
Een prachtige met de hand geproduceerde keramische schaal gevuld met geur in een oplage van 2.
Wees de eerste die dit unieke geurobjekt verwerft en met uw gift de huidige 27% omhoog brengt naar meer dan 30% van het totaal benodigde bedrag op weg naar 100% donatie om UN CONDITIONAL uiteindelijk realiteit te laten worden!
Alle giften zijn welkom, al vanaf 10 euro steunt u dit bijzondere projekt, doe het voor het goede doel, te lezen op de campagne pagina.
Witte keramische schaal met plantenmotief in reliëf op het deksel, bekleed met katoen en gevuld met een unieke zeepemulsie.
Een donateur
6-03-2019 12:35
goed project
Een donateur
6-03-2019 12:31
goed project
Anthoni Bloemendaal
5-03-2019 17:53
ik ken Juul al vanaf 1993 en ik ben teken - en handvaardigheidsleraar geweest, dat zegt genoeg.
Ton Slits
28-02-2019 18:06
persoonlijke redenen
Een donateur
28-02-2019 09:33
De gunfactor en altijd mooi om een creatief project te steunen
ILauraemand
25-02-2019 09:21
Ik vind het een prachtig project door een geweldige lieve vrouw
Iskander Woonstoffen
25-02-2019 04:19
Financiële onafhankelijk voor vrouwen is een lofelijk streven. Ik draag de projecten van Juul ern warm hart toe. Veel succes.
Een donateur
24-02-2019 12:34
Ik vind het een mooi project en wil Juul Sadee daar graag in ondersteunen !
Hub en Merle
18-02-2019 08:21
Juul heeft met haar ideeen en doorzettings vermogen al veel voor elkaar gekregen. Dit project is de volgende stap.
Petronella Kluck-Rongen
15-02-2019 08:31
Geweldig om middels de kunst de vrouwen van Banda te steunen.
Veel succes.
Een donateur
12-02-2019 13:41
Omdat Juul het vraagt, ik haar werk waardeer en ik haar in de gelegenheid wil (en kan) stellen om haar werk te maken.
Joos Hamer
Een donateur
8-02-2019 16:59
Eerbetoon Euraziatische vrouwen, relatie Nederland - oudkolonie, ondersteuning vrouwen op Banda, esthetisch, wonderschoon
Marian Balke
8-02-2019 12:51
Ik vind het mooi als iemand zich m.b.v. een kunstproject inzet om andere mensen te helpen.
Nina Willems
7-02-2019 10:40
Juul maakt prachtig, betrokken en bevlogen werk!
Een donateur
7-02-2019 08:48
Juul is een kunstenaar die in haar werk liefde karakter en ziel legt. Het gaat werkelijk over iets dat mensen raakt.
en 46 andere donaties zonder motivatie.
Hoera!
Dit project is helemaal voordekunst. De financiering is geslaagd. Via de updates houdt de projectmaker je op de hoogte van de ontwikkelingen rond dit project.