*Scroll down for the text in English + click "English" on the top right of the page.
Door het maken van de eerste participatieve documentaire over verslaving met een positieve en speelse aanpak, richten wij ons op het doorbreken van het stigma dat voorkomt dat verslaafden hulp zoeken.
Om een goede film te maken en een groot publiek te bereiken met onze boodschap, hebben
*Scroll down for the text in English + click "English" on the top right of the page.
Door het maken van de eerste participatieve documentaire over verslaving met een positieve en speelse aanpak, richten wij ons op het doorbreken van het stigma dat voorkomt dat verslaafden hulp zoeken.
Om een goede film te maken en een groot publiek te bereiken met onze boodschap, hebben wij jullie hulp nodig.
Ons verhaal
Recente studies tonen aan dat 20% van de Nederlandse bevolking ten minste één keer in hun leven worstelen met een drugs- of alcoholverslaving. Maar 85% van de verslaafden wordt nooit behandeld. Dit komt door het sociale stigma: een stel negatieve aannames die wij, als samenleving, op verslaafden drukken.
Niemand kiest ervoor om verstrikt te raken in de spiraal van verslaving. Deze ziekte raakt alle facetten van de samenleving, met tabak, alcohol, drugs, medicijnen, seks, gamen, gokken of een mix daarvan. Maar of we het beseffen of niet, we voeden allemaal het stigma waardoor verslaafden zich schamen en hun verslaving stilhouden. Waarmee we verhinderen dat zij de hulp inschakelen van hun geliefden, professionele hulp en hun uiteindelijke herstel.
This is BOUW en Novadic Kentron bundelen hun krachten om een documentaire te maken om bewustwording te creëren over verslaving en de stigma’s die wij daaraan verbinden. Deze film, “20%” genaamd, is de eerste stap van een lange samenwerking voor een andere aanpak van een van de grootste problemen van onze maatschappij.

Wie zijn wij?
This is BOUW is een designstudio gespecialiseerd in sociale innovatie. Cum laude afgestudeerd in 2014 aan de Design Academy Eindhoven, heeft het design-duo sindsdien projecten ontwikkeld met een directe invloed op de samenleving. Zij werkten 2 jaar lang in Nederlandse gevangenissen om multi-recidivisten terug te plaatsen, hebben een incubator voor jonge ontwerpers in Rotterdam gecreëerd en creëerden nieuwe oplossingen voor uitdagingen van hun stad.
Novadic Kentron is een instelling die zorg verleent aan verslaafde burgers in Noord-Brabant. Het toegewijde team helpt iedereen wie wil herstellen van een verslaving gelinkt aan alcohol, drugs, medicatie, gokken, seks of gamen. Jong of oud, ernstig verslaafd of helemaal niet: iedereen is welkom om Novadic Kentron te bellen of te bezoeken voor informatie en hulp. Deze instelling zet haar expertise in voor een gezonder, veiliger en socialer Brabant.
Samen in dit project is ons motto #ik geloof in nieuwe kansen.

Wat gaan wij maken?
Met een rijke ervaring in het maken van workshops over complexe onderwerpen en het filmen ervan, heeft This is BOUW een script en een filmset bedacht om 20%, de eerste participatieve documentaire over verslaving, te maken.
De documentaire wordt gefilmd vanuit drie invalshoeken: data, interview en workshop. De ontwerpers hebben de interviews met (ex)verslaafden, zorgverleners en data onderzoekers al gefilmd. Maar een stigma wordt door ons allemaal gevoed, dus This is BOUW heeft een sociaal-creatieve workshop bedacht voor mensen zonder duidelijke connecties met verslaving. Geïnspireerd door experimenten zoals de Deense campagne “All that we share”, zullen de ontwerpers vragen stellen over het leven, taboes en verslaving aan verschillende groepen die in het midden van de set staan. Aan de hand van hun antwoorden zullen de deelnemers zich verplaatsen om een live-onderzoek te doen naar hun collectieve mening over verslaving. En wat is een betere manier om creativiteit en collectiviteit te verzamelen dan op culturele plaatsen? De workshops van 20% worden opgenomen in inspirerende ruimtes zoals bioscopen en musea.
De ontwerpers zijn nu bezig met het ontwerpen van de workshop-set met behulp van een socioloog. Als deze campagne een succes wordt, zal de documentaire worden gemaakt en vertoond op dezelfde culturele plaatsen waar het onderzoek heeft plaatsgevonden.

Waarom hebben wij u nodig?
Verslavingszorg is een onpopulaire en non-profit gedreven industrie. Op dit moment is het niet eenvoudig om een documentaire te financieren. Daarom doen wij een beroep op uw steun. Wij hebben uw hulp nodig om Nederland en daarbuiten te laten zien dat verslaving geworteld is in onze moderne samenleving en dat in hoge mate te danken is aan de passieve rol die wij spelen in het verspreiden van een sociaal stigma.
Wanneer feesten in het weekend niet genoeg is, wanneer af en toe gamen noodzakelijk wordt of wanneer persoonlijke problemen de behoefte aan een emotionele ‘opluchting’ teweegbrengt, is niemand immuun voor verslaving.
Door dit project te steunen, helpt u ons de juiste informatie te verspreiden. Maar het belangrijkste is dat u helpt om ons publiek nooit meer hetzelfde naar een verslaafde te kijken en te weten wat te doen wanneer iemand aan deze ziekte lijdt.
Wat doen wij met uw bijdrage?
Deze crowdfunding financiert de workshops, het maken, de afwerking en het tonen van de documentaire. Wij hebben uw hulp nodig om de filmset te bouwen voor de sociaal-creatieve workshops, extra materiaal voor kwaliteitsopnames aanschaffen en ruimtes en materiaal voor de promotie financieren. Niet alleen de vele uren nabewerking zullen mogelijk worden gemaakt, maar ook de organisatie van plaatsen om de film op te nemen en te vertonen.
Tot slot is het belangrijk te vermelden dat zowel This is BOUW als Novadic Kentron een langdurige samenwerking aangaan, waarbij deze film het begin vormt voor het vinden van partners voor een toekomstig ontwerp (product of dienst) dat gericht tegen het stigma in Nederland strijdt.
Financiën
Wanneer wij €20 000,- inzamelen, kunnen wij binnen vier maanden na de campagne de film afmaken en de première organiseren. Elke extra euro die wij ontvangen, gaat naar de film. Hoe meer budget wij hebben, hoe beter de film eruit zal zien, des te meer vertoningen van de film en hoe groter het publiek dat wij zullen bereiken.

Partner
Crowdfunding Dutch Design (Dutch Design Foundation)
Nieuws
- Wilt u tijdens Dutch Design Week 2018 kennismaken met This is BOUW of Novadic Kentron en direct een linnen promotie tasontvangen voor uw bijdrage? Kom dan tussen 20 en 28 oktober naar de 20% stand in het Klokgebouw (Eindhoven).
- Wilt u als bedrijf of groep doneren? Grote donaties worden beloond met deelname aan de workshop en vertoning in de film, een unieke teambuilding en bewustwordingservaring voor uw medewerkers. - Wilt u op een andere manier bijdragen aan de realisatie van de film? Email This is BOUW op [email protected].

Ga naar www.thisisbouw.com/20percent voor meer informatie.
*English version
By creating the first participatory documentary on addiction with a positive and playful approach, we aim at breaking the stigma which prevents addicts to get help.
To make a great movie and reach the largest crowd with our message, we need your help.
Our story
Recent studies show that 20% of the Dutch population struggle with drug or alcohol addiction at least once in a lifetime, but 85% of addicts never receive treatment. This is due to social stigma: a set of negative assumptions we, as a society, stamp on addicts.
No one chooses to be caught up in the spiral of addiction. This disease touches every sphere of society with tobacco, alcohol, drugs, medicine, sex, gaming, gambling, or a mix of them. But whether we realise it or not, we all feed the stigma shaming addicts into silence. Preventing them to reach out for the help of their loved ones, from professional care, from recovery.
This is BOUW and Novadic Kentron join forces to create a unique documentary bringing awareness on addiction and the stigmas we associate to it. Called “20%”, this movie is the first step of a long collaboration for a different approach to one of our society’s biggest problem.

Who are we?
This is BOUW is a design studio specialised in social innovation. Graduated with honours in 2014 from the Design Academy Eindhoven, the design-duo has since developed projects with a direct impact on society. They worked 2 years in the Dutch prisons to reinsert multi-recidivist inmates, created an incubator for young designers in Rotterdam, and develop new solutions to their city’s challenges. Directly tested on the field, their projects always show the crucial need for new ideas and creative processes to shape our society’s future.
Novadic Kentron is the institution providing care for addicted citizens in Noord-Brabant. Its dedicated team helps anyone who wants to recover from addictions linked to alcohol, drugs, medication, gambling, sex or gaming. Young or old, seriously addicted or not at all: everyone is welcome to call or visit Novadic Kentron for information and care. This institution uses its expertise for a healthier, safer and social-er Brabant.
Together in this project, our motto is #i believe in new chances.

What are we going to make?
With a rich experience in making workshops about complex issues and filming them, This is BOUW has imagined a script and a movie-set to make 20% the first participatory documentary on addiction.
The documentary will be filmed from 3 points of view: data, interview and workshop.
The designers already recorded interviews of (ex)addicts, care professionals and data researchers. But a stigma is nurtured by all of us, so This is BOUW imagined a socio-creative workshop for people with no apparent connections to addiction. Inspired by experiments like the danish campaign “All that we share”, the designers will ask questions about life, taboos and addiction to several groups of people standing in the middle of the set. According to their answers, the participants will move in space to draw a live-survey of their collective opinion on addiction. And what better way to gather creativity and collectivity than cultural places? 20%’s workshops will be shot in inspiring spaces like movie theatres and museums.
The designers are now busy designing the workshop-set with the help of a sociologist. If this campaign is a success, the documentary will be made and projected in the same cultural places which took part in the experiment.

Why do we need you?
Addiction care is an unpopular and a non-profit-driven industry. At this time, it is also not easy to finance a documentary. That is why we appeal to your support. We need your help to show The Netherlands and beyond that the rooting of addiction in our modern society is highly due to the passive role we play in spreading a social stigma.
When partying in the weekend isn’t enough, when occasional gaming becomes necessary, or when personal problems trigger the need for an emotional “relief”, no one is immune to addiction.
By supporting this project, you will help us spread the right information. Most importantly, you will help our audience to never look at an addict the same way and know what to do when someone suffers from this disease.
What will we do with your contribution?
This crowdfunding will finance the workshops, the making, finishing and screening of the documentary. We need to build the movie-set for the socio-creative workshops, acquire additional material for quality recordings, and finance spaces and material for the promotion. Not only the filming and the post-editing many hours will be made possible, but also the organisation of places to shoot and screen the movie.
Finally, it is important to mention that both This is BOUW and Novadic Kentron are in for a long term collaboration, with this movie being the seed to find partners for a future design (product or service) concretely fighting the stigma in The Netherlands.
Finance
If we collect 20 000€, we can finish the movie and organise its release within four months after the campaign. Every extra euro that comes in goes directly into the film. The more resources we get, the better the film will look, the more screens we will project it on, and the larger the audience we will reach.

Partner
Crowdfunding Dutch Design (Dutch Design Foundation)
News
- Would you like to meet This is BOUW or Novadic Kentron during Dutch Design Week 2018, and directly receive a messenger bag for your contribution? Come to the 20% stand at Klokgebouw (Eindhoven) between the 20th and 28th of October.
- Do you want to donate as a company or a group? Feature in the movie as participants by pledging our biggest rewards, and offering a unique team-building and awareness experience to your staff. - Do you want to contribute in a different way to the realisation of the film? Email This is BOUW at [email protected].

Go to www.thisisbouw.com/20percent/for more information.
Thank you for your interest and support in this project,
The 20% team.
Nieuwste donaties

Gert-Jan Bulten
23-10-2018 19:49Doorbreek het taboe! Novadic-Kentron > Nieuwe Kansen!

Leon van de Wijdeven
19-10-2018 17:28Hoog tijd voor verdere destigmatisering van 20% van onze burgers in Nederland

Onbewust-Bewust
19-10-2018 17:15Dit soort projecten is hard nodig om mensen bij te staan bij deze vaak diepgewortelde problemen.