*English below*
Elke week krijgen 300 Nederlanders een hartstilstand. Een omstander kan de overlevingskans van een slachtoffer verdubbelen door te reanimeren. Toch weet 75% van de Nederlanders niet hoe dit moet... Hier moet verandering in komen!
De Serious Game die wij willen ontwikkelen maakt reanimatieonderwijs op school toegankelijk zodat meer scholieren op een leuke manier vertrouwd kunnen raken met reanimatie. Hoe gaaf zou het zijn als iedere scholier op school
*English below*

Elke week krijgen 300 Nederlanders een hartstilstand. Een omstander kan de overlevingskans van een slachtoffer verdubbelen door te reanimeren. Toch weet 75% van de Nederlanders niet hoe dit moet... Hier moet verandering in komen!
De Serious Game die wij willen ontwikkelen maakt reanimatieonderwijs op school toegankelijk zodat meer scholieren op een leuke manier vertrouwd kunnen raken met reanimatie. Hoe gaaf zou het zijn als iedere scholier op school leert reanimeren? Om deze game te realiseren hebben we jullie hulp nodig!

20% van de middelbare scholen biedt gelukkig al reanimatieonderwijs aan. De overige scholen blijven achter. Voor een cursus voor één klas zijn al gauw vijf instructeurs nodig. Zo een cursus kan tot wel vier lesuren in beslag nemen. Dit kost veel tijd en geld. Wij willen alle scholen in staat stellen om één of zelfs meerdere jaarlagen te leren reanimeren.
Onze game maakt reanimatieonderwijs toegankelijk
Om dit mogelijk te maken ontwikkelen wij een lespakket waarmee scholieren worden uitgedaagd om zelfstandig de reanimatie vaardigheden te leren. Scholieren leren niet alleen reanimeren, maar krijgen ook de boodschap om zorg te dragen voor elkaar.

Het lespakket bestaat uit een reanimatiepop en een iPad met onze game erop. Nadat de theorie achter reanimatie samen met de leerkrachten is verzorgd, kunnen de leerlingen aan de slag met de game. De game begeleidt het leerproces en laat scholieren binnen 15 minuten spelenderwijs vertrouwd raken met reanimeren.
Hoe werkt de game?
Een duo neemt rondom de pop plaats. De challenge is on! De game laat spelers oefenen met de stappen van een reanimatie zoals beademen, borstcompressies geven en de AED aansluiten. Tijdens het oefenen geeft de app feedback zodat spelers hun vaardigheden kunnen verbeteren. De sensoren in de pop, die zijn verbonden met de iPad, meten namelijk wat spelers doen waardoor deze feedback ook daadwerkelijk is gebaseerd op de acties van de spelers.

Als de spelers er klaar voor zijn, kunnen ze de uitdaging aangaan om de hoogste score te halen. Met deze score komen spelers op het digitale scorebord en strijden ze tegen klasgenoten of zelfs tegen andere scholen! Afhankelijk van de hoe de school het programma wil implementeren krijgt de school een of meerdere van deze installaties.
Help jij onze game werkelijkheid te maken?
Het concept van de game is getest en kritisch bekeken door ambulancepersoneel, poppen fabrikanten en reanimatie experts. De volgende stap is om het concept uit te werken tot een app met professionele app ontwikkelaars. In onderstaande taartdiagram zie je precies waar jouw donatie aan besteed zal worden.

Zodra de app is ontwikkeld kunnen wij de app testen met scholieren, verspreid over vijf middelbare scholen. Met de resultaten kan de app geperfectioneerd worden en kunnen we een strak voorstel maken in de hoop dat partijen zoals het Rode Kruis enthousiast raken. Samen met zulke partners kunnen we ervoor zorgen dat het programma op grote schaal wordt ingezet en iedere scholier leert reanimeren.

Tegenprestaties
Om het extra aantrekkelijk te maken om ons te steunen hebben we leuke tegenprestaties bedacht waarmee jij nog meer betrokken kan raken bij ons initiatief. Ook lichten we elke week een speciale actie uit.
Kortom...
Als dit project slaagt kan de overlevingskans van slachtoffers van een hartstilstand worden vergroot. Jij kan hier aan bijdragen!

FAQ
Wie zit er in het team? Sam Steltman is de initiatiefnemer van het project en heeft sociaal ondernemer David Hup gevraagd om dit project te helpen realiseren. Op de teampagina van onze website vind je meer informatie over ons.
Hoe gaat reanimatieonderwijs nu? Per 6 cursisten is één instructeur nodig die een cursus verzorgt die tot 4 uur kan duren. Conventioneel reanimatieonderwijs heeft daardoor een stoffig imago en duurt vaak te lang. Theorie en praktijk worden gecombineerd, mede omdat het zonder deze combinatie voor instructeurs niet de moeite waard is om op locatie een cursus te verzorgen. Wij verzorgen deze theorie liever in samenwerkingen met de leerkracht. Voor de praktijk komt ons lespakket van pas.
Met welke scholen werken jullie samen? De vijf pilotscholen zijn: Barlaeus Gymnasium, Kiem Montessori, Mavo aan Zee, Pascal College en het Don Bosco College. Interesse in een samenwerking? Neem dan contact op met c[email protected], dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Hoe wordt het lespakket geïmplementeerd? Op dit moment ligt onze focus op het ontwikkelen van de game. Zodra de game er is, gaan we met de pilotscholen kijken wat de gewenste implementatie is. Zo heeft een school aangegeven reanimatielessen te willen verwerken in hun sportdag, terwijl een andere school de scholieren per klas wil leren reanimeren.
Is de game wetenschappelijk verantwoord? Zeker! We hebben de game gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek dat zich richt op het zo effectief mogelijk aanleren van de reanimatievaardigheden. Ook staan we in contact met verschillende instanties die expert zijn op het gebied van reanimatie zoals de Nederlandse Reanimatie Raad en de Taskforce QRS.
Is het ook mogelijk om als organisatie bij te dragen aan de campagne? In de campagne is er ook een sponsormogelijkheid voor organisaties opgenomen. Deze mogelijkheid is zeer geschikt voor bedrijven die op een concrete manier invulling willen geven aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Mochten er vragen/opmerkingen zijn, aarzel dan niet om contact op te nemen. Dit kan door te mailen naar [email protected] of te bellen naar +316 14 75 07 06.
Waarom hebben jullie gekozen voor voordekunst.nl? Het crowdfunding-platform voordekunst.nl is bedoeld voor projecten binnen de creatieve industrie, waaronder media en serious games. Hoewel onze game een medisch thema heeft, valt de ontwikkeling hiervan binnen de creatieve industrie.
Waar vind ik meer info? Je kan ons volgen op Facebook, Instagram en kijken op onze website.
English text

Every week 300 people get a cardiac arrest in the Netherlands. A bystander can double a victim's chance of survival by providing cardiopulmonary resuscitation (CPR). Yet 75% of the Dutch do not know how to do this. Our goal is to ensure that everyone learns how to perform CPR.
How cool would it be if every student can add CPR to his or her skills? Teaching students this skill gives them the important message to take care of each other at a young age.
The Serious Game that we want to develop makes CPR education accessible for schools so that future generations become familiar with resuscitation from an early age. To make this game a reality we need your help!
Our game makes resuscitation education accessible
20% of secondary schools offer some form of CPR education. The rest of the schools lag behind, because providing resuscitation education is costly. For a course for one class, five instructors are needed. Such a course can take up to four hours.
We want to enable all schools to teach CPR at a large scale. To make this possible, we want to develop a program that challenges students to learn how to perform CPR. The materials needed consist of a resuscitation manikin and an iPad with our game. The game on the iPad allows students to become familiar with CPR within 15 minutes.

How does the game work?
Two players take place around the manikin. The challenge is on! The game allows players to practice with the steps of CPR such as providing rescue breaths, giving chest compressions and connecting the AED. While players practice, the app gives feedback so that players can improve their skills. The sensors in the manikin, which are connected to the iPad, measure what players do so that this feedback is actually based on the actions of the players. When the players feel ready, they can take on the challenge to get the highest score. With this score players put themselves on the digital scoreboard and compete against classmates or even against students from other schools!
Want to help make our game a reality?
The concept has been tested and critically reviewed by resuscitation experts. The next step is to develop the game. We will work together with professional app developers. As soon as the app has been developed, we can test it with students, spread out over five secondary schools, during our pilot. With these results the app can be perfected and we can put forward a strong proposal to organizations such as the Red Cross. Together we can ensure that the program is used on a large scale and the game is played by as many students as possible.
In short ...
If this project succeeds, the chances of survival of cardiac arrest victims can be increased. You can contribute to this!
Nieuwste donaties

Iemand
20-01-2019 12:24Daniel Van der Kolk

Ellen en Sjouke
10-01-2019 19:42Dit ziet eruit als een educatief project voor leerlingen dat enorm goed aanslut bij de maatschappij. Een must voor elke school, dus! Succes!

Joris en Margreet Lensink
8-01-2019 20:13Omdat wij Sam graag steunen.