Hoera! ‘Een os op het dak’ kan naar de drukker. Geweldig, in drie weken tijd is het dankzij jullie gelukt de drukkosten voor Een os op het dak bijeen te krijgen. Fijn te weten dat zovelen de moderne muziek van na 1900 een warm hart toedragen.
En nu door naar mijn tweede doel! Guus Glass stelde gratis zijn etsen beschikbaar bij wijze van immaterië
Hoera! ‘Een os op het dak’ kan naar de drukker.
Geweldig, in drie weken tijd is het dankzij jullie gelukt de drukkosten voor Een os op het dak bijeen te krijgen. Fijn te weten dat zovelen de moderne muziek van na 1900 een warm hart toedragen.
En nu door naar mijn tweede doel!
Guus Glass stelde gratis zijn etsen beschikbaar bij wijze van immateriële sponsoring. Hij maakte zelfs speciaal een nieuwe tekening om mijn verhaal te illustreren! Ook de vormgever en de eindredacteur deden hun werk om niet, omdat ze het belangrijk vinden dat deze publicatie er komt.
Nu de drukkosten zijn gedekt lijkt het me geweldig hen een financiële tegemoetkoming te kunnen geven voor hun prachtige werk en onvermoeibare toewijding aan mijn project. Daarom is het streefbedrag verhoogd met € 1500,-
Help je me ook dit tweede bedrag te realiseren? Doneren kan al vanaf € 10,-,maar zie vooral ook de tegenprestaties.

Waarom dit boek?
Ik schreef Een os op het dak op verzoek van deelnemers aan mijn cursussen over moderne muziek in o.a. het Concertgebouw en Muziekgebouw aan 't IJ. Zij hadden behoefte aan een toegankelijk geschreven introductie op de belangrijkste stromingen in de muziek van de 20e en 21e eeuw.
Net als in mijn lessen en concertinleidingen neem ik je mee op een enerverende verkenningstocht langs nieuwe klankwerelden. Ik vermijd gewichtig jargon en vertaal musicologische begrippen naar gewone-mensen-taal. Onderweg geef ik inzichtelijke handvatten om de muziek van de 20e en 21e eeuw te begrijpen én waarderen.
Een os op het dak heb ik met veel plezier geschreven. Met deze publicatie hoop ik mijn enthousiasme voor moderne muziek over te dragen op de lezer. Er is immers geen mooier avontuur dan klankspectra te ontdekken die je nog niet kende!
Introductie voor de leek, vademecum voor de kenner
De reis begint bij de atonaliteit van Arnold Schönberg, het impressionisme van Debussy en het neoclassicisme van Stravinsky, en voert via het minimalisme van Steve Reich en het neospiritualisme van Arvo Pärt naar het multimediale werk van Michel van der Aa.
Een os op het dak is een welkome introductie voor de geïnteresseerde leek en vormt tegelijkertijd een beknopt vademecum voor de kenner. Kortom: een must-have voor jong en oud met interesse in eigentijdse muziek!

Wie ben ik?
Ik ben muziekpublicist, gespecialiseerd in moderne muziek. In 2014 publiceerde ik de succesvolle biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie, over dé moderne-muziekspecialist van Nederland.
Als kind raakte ik gefascineerd door de geluiden die mijn hoorn maakte als ik met de kleppen ratelde of mijn adem gierend door de buizen blies. Die Spielerei bleken moderne componisten gewoon als muziek te beschouwen. Wat een feest!
Tijdens mijn studie musicologie leerde ik het adagium van Charles Ives waarderen: 'Leg je oren niet lui in een leunstoel maar zet ze wijd open om ongehoorde klanken op te vangen.'
Die nieuwsgierigheid naar nieuwe muziek deel ik graag met anderen, in artikelen, op de radio en tijdens openbare gesprekken met musici en componisten.
Thea Derks op social media:
Twitter
Facebook
Linkedin
Blogs:
Contemporary Classical
Cultuurpers
Theaterkrant
Waarvoor zijn die € 3500,-?
Het gevraagde bedrag heb ik nodig om Een os op het dak te laten drukken.
Waarvoor zijn de extra € 1500?
Die gaan naar de kunstenaar, vormgever en eindredacteur, die hun bijdrage deden als immateriële vorm van sponsoring.
Nieuwste donaties

Jarko Aikens
25-06-2018 09:59Nieuwsgierigheid

Olivier Keegel
25-06-2018 09:43recensentensolidariteit

Ingrid Metz
24-06-2018 15:29Uit interesse.