Oude ambachten en technieken mogen niet verdwijnen
Old crafts and techniques should not disappear
Ik vind het erg jammer dat oude ambachten en technieken uit vorige eeuwen uit ons collectief geheugen dreigen te verdwijnen. De vindingrijkheid van destijds gecombineerd met pure eenvoud en buitengewoon vakmanschap leidden tot onwaarschijnlijke schoonheid. Hier kunnen we vandaag de dag nog veel van leren.
I find it very unfortunate that old crafts and techniques from previous centuries are threatening to disappear from our collective memory. The ingenuity of the time combined with pure simplicity and extraordinary craftsmanship led to unlikely beauty. We can still learn a lot of it today.
Wat wil ik gaan doen?
What do I want to do?
Om de ambachten en technieken van weleer levend te houden en zelfs te moderniseren, wil ik deze verwerken in een reeks porseleinen gebruiksvoorwerpen voor alledaags gebruik. Denk hierbij aan koffie- en theekopjes, schalen, borden en vazen zodat mensen elke dag weer letterlijk de waarde en schoonheid van deze oude technieken kunnen ervaren. De technieken kunnen afkomstig zijn uit meerdere disciplines, waaronder houtbewerking, glasblazen, edelsmederij, etc.
In order to keep the crafts and techniques of yesteryear alive and even to modernize them, I want to incorporate them into a series of porcelain utensils for everyday use. Think of coffee and tea cups, bowls, plates and vases so that people can literally experience the value and beauty of these old techniques every day. The techniques can come from multiple disciplines, including woodworking, glassblowing, goldsmiths, etc.
Waarom crowdfunding?
Why crowdfunding?
Hier kan ik kort over zijn. Zelf beschik ik over onvoldoende financiële middelen om deze historisch unieke collectie het levenslicht te laten zien. Vandaar dat ik voor het historisch en materiaalonderzoek alsmede het daadwerkelijk produceren van de collectie via deze crowdfundingscampagne hoop dat ik dit alsnog kan realiseren.
Uiteraard staan hier mooie [porseleinen] tegenprestaties tegenover. Ik vermeld sowieso iedereen als founding father/mother van deze collectie op mijn site www.jhaporcelain.com
I can be brief about this. I myself do not have enough financial resources to show this historically unique collection the light of day. That is why I hope that I can realize this for the historical and material research as well as the actual production of the collection through this crowdfund campaign.
Of course, there are beautiful [porcelain] counterparts here and I will mention anybody as the founding father/mother of this collection on my site www.jhaporcelain.com
Waarom porselein?
Why porcelain?
Een hoger eerbetoon dan in porselein bestaat haast niet. Porselein werd namelijk al heel vroeger gebruikt in het kader van voorouderverering. Ook is porselein de diva onder de klei aangezien het allesbehalve vergevingsgezind is tijdens het productieproces. Er is veel geduld, kennis en ervaring voor vereist.
A higher tribute than in porcelain hardly exists. Porcelain was in fact used a long time ago in the context of ancestor worship. Also porcelain is the diva under the clay since it is anything but forgiving during the production process. There is a lot of patience, knowledge and experience required.
Over mezelf
About myself
Mijn enthousiasme en passie voor keramiek en voor porselein in het bijzonder heb ik ontwikkeld tijdens opleidingen In Italië, Nederland en Spanje (o.a. de Escuela de Ceramica di Moncloa in Madrid.
Ik ben gefascineerd door complexe, arbeidsintensieve technieken die in de loop der jaren in de vergetelheid zijn geraakt. Deze wil ik graag onderzoeken en in een modern jasje gieten of draaien in porselein.
Mijn porselein is niet bestemd om alleen naar te kijken. Ik vraag altijd aan mensen om het porselein aan te raken en dagelijks te gebruiken omdat dan de sensorische ervaring begint. Juist door de buitenkant van de gebruiksvoorwerpen niet te glazuren, behoud je de puurheid van het materiaal en voelt het heerlijk aan
My enthusiasm and passion for ceramics and for porcelain in particular, I developed during training in Italy, the Netherlands and Spain (including the Escuela de Ceramica di Moncloa in Madrid.I am fascinated by complex, labor-intensive techniques that have fallen into oblivion over the years. I would like to examine these and cast them in a modern way in porcelain.My porcelain is not intended to look at it alone. I always ask people to touch the porcelain and use it daily because then the sensory experience begins. Precisely by not glazing the exterior of the utensils, you retain the purity of the material and feel wonderful