Sinds mensenheugenis zijn er grenzen en verdedigingslinies en als trotse Brabander voelt het als mijn taak om mijn mede Brabanders en onze Brabantse geschiedenis te beschermen door een 19e eeuws kanon te restaureren en terug te plaatsen op een originele locatie ! DE ZUIDERWATERLINIE De Zuiderwaterlinie (zie link voor de geschiedenis hiervan) is de oudste en meest benutte waterlinie in Nederland,maar helaas ook de meest onbekende. Daar wil ik verandering
Sinds mensenheugenis zijn er grenzen en verdedigingslinies en als trotse Brabander voelt het als mijn taak om mijn mede Brabanders en onze Brabantse geschiedenis te beschermen door een 19e eeuws kanon te restaureren en terug te plaatsen op een originele locatie !
DE ZUIDERWATERLINIE
De Zuiderwaterlinie (zie link voor de geschiedenis hiervan) is de oudste en meest benutte waterlinie in Nederland,maar helaas ook de meest onbekende. Daar wil ik verandering in brengen door het vestingwerk in Lithoijen weer leven in te 'schieten'. In het filmpje is Hans Goedkoop getuige van een gerestaureerd kanon, het vormt het voorbeeld en drijfveer voor de restauratie van mijn kanon !
HET INITIATIEF ?
In het dorp Lithoijen, gelegen aan de Maas heeft eind 19e eeuw een fort gestaan (fort Luttereind), dit was bewapend met geschut en soldaten. De soldaten brengen we niet meer terug, het kanon wel. Na een jarenlange zoektocht, smachtend naar de wens om een authentieke kanonsloop te bemachtigen, is het me gelukt. Ik heb moeten bedelen, smeken, onderhandelen, maar de aanhouder wint !!
Inmiddels is de kanonsloop in mijn eigendom, de locatie is voor ogen en de gemeente Oss wil planologisch meewerken aan plaatsing van het kanon op het laatste stukje overgebleven originele verdedigingswal (vergunningstechnisch is dit namelijk een bouwwerk en dient er een ontheffing te worden afgegeven). Kortom, mijn initiatief om een kanon terug te plaatsen wordt omarmd, alleen dient het gerestaureerd te worden en er dient een rolpaard voor geconstrueerd te worden.

WAT DIENT ER BEKOSTIGD TE WORDEN?
De kanonsloop heeft gediend voor zijn vaderland en is helaas in het begin van de 19e eeuw (na de uitvinding van de granaat) achterhaald. Om er destijds toch een functie aan te geven is hij op zijn kop ingegraven langs een kanaal en eeuwenlang gebruikt als afmeerpaal voor de binnenvaart. Mijn wens (lees; missie) is om het zijn trots terug geven welke het verdient. Hiervoor dienen de volgende werkzaamheden uitgevoerd en bekostigd te worden;
- Ontdoen van verontreinigingen op en in het gietijzer (ook de ingedrongen verontreinigingen zoals dooizouten etc.);
- Het uitvoeren van voorbehandelingen om de nieuwe conserveringslaag te laten 'houden';
- Het opnieuw conserveren (primer en diverse conserveringslagen);
- Inmeten van de kanonsloop om een uitvoeringstekening op te stellen t.b.v. de fabricage van een houten rolpaard (kanon onderstel);
- Aanschaf van de benodigde materialen om een rolpaard te fabriceren;
- Fabricage van het rolpaard;
- Samenstellen van kanonsloop;

Bovenstaande lijkt wel mee te vallen, maar als je bedenkt dat voor elke handeling het kanon gelicht en gedraaid moet worden kun je bedenken dat dit niet eenvoudig is, hij weegt namelijk 2450 kg......
Ik hoop u net zo enthousiast te hebben kunnen maken als ik al ben. Ik kan niet wachten om met eigen handen de Brabantse geschiedenis te doen herleven ! Ik hoop dat u hier aan bij wilt dragen !
Alvast bedankt vanuit het Brabantse land !!
"HOUDOE"
Nieuwste donaties

Een donateur
24-09-2017 16:12met een verleden een beter zich op de toekomst - begin bij de jeugd

Smederij Oldenhave BV Vorden
21-09-2017 13:36Wij waren betrokken bij de restauratie van de kanonnen te Groenlo (Slag om Grolle)

tiggerhans
12-09-2017 20:04goede erfgoedprojecten hebben mijn steun.