MEER VIDEO'S - MORE VIDEOS Ga voor meer video's naar mijn Youtube kanaal: For more videos go to my YouTube channel: https://www.youtube.com/channel/UCFbj67EvFKLgaXtn0luWCPQ
CINEMATOGRAFIE - CINEMATOGRAPHY De wereld is vol filmliefhebbers, maar hoeveel van ons hebben filmopnames meegemaakt? Wat we daarover weten komt van onvolledige documentaires en promotiefilms. Mijn documentaire laat het productie proces zien vanuit het standpunt van de

MEER VIDEO'S - MORE VIDEOS
Ga voor meer video's naar mijn Youtube kanaal:
For more videos go to my YouTube channel:
https://www.youtube.com/channel/UCFbj67EvFKLgaXtn0luWCPQ

CINEMATOGRAFIE - CINEMATOGRAPHY
De wereld is vol filmliefhebbers, maar hoeveel van ons hebben filmopnames meegemaakt? Wat we daarover weten komt van onvolledige documentaires en promotiefilms. Mijn documentaire laat het productie proces zien vanuit het standpunt van de cameraman. De succesvolste Nederlander: Theo van de Sande.
The world is full of film lovers, but how many of us have actually experienced the shooting of a movie? What we know about it comes from promotional films and fragments in documentaries. I will show film production from the viewpoint of the cinematographer. The most successful Dutch cinematographer: Theo van de Sande.

DE INVESTERING
De 15.000 euro die ik via crowdfunding bij elkaar wil krijgen ga ik o.a. besteden aan:
- Een professioneel dossier voor de subsidie aanvraag voor de film van 90 minuten in 4K kwaliteit.
- Een reis naar de VS om collega's en medewerkers te interviewen van de grote films waar hij aan heeft gewerkt.
- Een bezoek aan het Camerimage festival in Polen om collega's en regisseurs uit de hele wereld te interviewen.
- De montage van de opgenomen research interviews tot een film van 50 min.
- Première van deze film in theaters in Culemborg en Amsterdam.
- Het uitbrengen van deze film op dvd en BluRay.

THE INVESTMENT
The 15,000 euro I am looking for will be spent on:
- A professional application for subsidies for the 90 min. documentary in 4K quality.
- A trip to the USA to interview colleagues and other film makers.
- A visit to the Camerimage festival in Poland to interview cinematographers and directors from all over the world.
- The editing of the research interviews into a 50 min. film, which will be projected in cinema's in Culemborg and Amsterdam.
- Publishing this film on dvd and BluRay.

COMITE VAN AANBEVELING.
Voor de crowdfunding van deze film heeft zich een comité van aanbeveling gevormd, bestaande uit de volgende leden:
Frans Weisz, Ben Verbong, Stijn Coninx, Robbe De Hert, Rogier Stoffers, Jean van de Velde, Sherman de Jesus, Norbert ter Hall, Tamar Baruch, Willeke van Ammelrooy, Rob Rombout, Floris Meinardi, Roy H. Wagner en Jimmy Negron.
Enkele quotes:
Frans Weisz: Ik deel mijn leven (en werk) op in twee delen: BC en AC, oftewel Before Charlotte en After Charlotte. En het is geen toeval dat Charlotte door Theo van de Sande is gedraaid.
Sherman de Jesus: Met dit project biedt Rob Crawfurd op een unieke wijze inzicht in de ideeën over film maken van meester cameraman Theo van de Sande en ik de kunst van de cinematografie.
Stijn Coninx: Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger meerdere keren met Rob Crawfurd voor dag en dauw naar een weiland ben gereden om de zonsopkomst te filmen voor zijn eindwerk. Hij is een doorzetter.
Jean van de Velde: Theo is een waanzinnig gedreven cameraman die vanaf de eerste seconde van een productie tot en met de laatste snik vecht voor de film waaraan hij werkt en dat doet met prachtige en intelligente shots, en met een buitengewone positieve instelling.
Ben Verbong: `Belangrijke cameramensen hebben de neiging hun aandeel in films te ontkennen. Theo van de Sande, waarmee ik o.a. HET MEISJE MET HET RODE HAAR draaide, is een van hen. Daarom is het belangrijk dat deze documentaire over Theo, die als DOP internationaal succes heeft, er komt!
Rogier Stoffers: Van Theo heb ik geleerd dat je met je kleurgebruik diepte kunt suggereren.Floris Meinardi: Ze zijn op één hand te tellen. Goed gemaakte en interessante documentaires over de mens achter de camera ofwel de director of photography. Voor een buitenstaander is de cameraman de stille kracht op de aftiteling van de film. Weinigen realiseren zich hoe belangrijk de taak van de DP is voor de film. Stijl, belichting, beweging, beeldtaal en compositie zijn slechts enkele zaken waar een DP over waakt. Een DP neemt letterlijk honderden beslissingen voordat een shot gemaakt wordt. Met de documentaire NO RISK-NO FUTURE gaat Rob Crawfurd op zoek naar het ambacht van een van Nederlands meest vooraanstaande cameramensen. Met zijn achtergrond als cameraman en filmmaker verwacht ik dat Crawfurd een belangrijke en interessante film gaat maken over de fascinerende wereld van de director of photography. Hoe beslist een cameraman over de stijl van de film of hoe verloopt de samenwerking met de regisseur? En natuurlijk de vraag hoe is Theo van de Sande uitgegroeid tot een van Nederlands beste cameramensen en wat heeft van de Sande voor de Nederlandse en Amerikaanse film betekent? Omdat ik veel verwacht van deze film en het vakmanschap van Rob Crawfurd wil ik een oproep doen om de film NO RISK-NO FUTURE te ondersteunen. Ik wens hem veel succes toe met zijn crowdfundactie.
Jimmy Negron: 19 years ago I met Theo van de Sande in New York City, while on the set of the film, "Big Daddy." Theo was an open book of never ending Cinematography knowledge. While on set, during shooting, Theo would never hesitate to answer any of my random questions and fill me in on every shot he was currently executing. His passion and dedication to the craft filled me with so much inspiration that has led me into an amazing career as a freelance Cinematographer and Cinematography instructor. I owe so much to Theo for giving me the jump start of a life time in the camera world.

INTERNATIONAAL - INTERNATIONAL
Theo van de Sande is onbekend bij het grote publiek. Als men al een naam kan noemen, dan is dat Jan de Bont, of misschien Hoyte van Hoytema. Maar van de Sande heeft een belangrijke rol gespeeld bij de professionalisering van de Nederlandse film in de 70er en 80er jaren. Hij streefde altijd internationale kwaliteit na.
The general audience doesn't know Theo van de Sande yet. If they can name a Dutch cinematographer at all, it will be Jan de Bont or perhaps Hoyte van Hoytema. But van de Sande played an important part in professionalizing Dutch cinema during the 70's and 80's. He always strove for international quality.

EMOTIES - EMOTIONS
Actie of dialoog kan op veel verschillende manieren in beeld worden gebracht, waarbij de kijker meer of juist minder betrokken wordt bij de emoties van de personages. In storyboards is dit nooit volledig te vangen. Maar van de Sande doet dit beter dan de meeste anderen. Zijn intuïtie is feilloos.
Action or dialogue scenes can be shot in many different ways. Resulting in less or more involvement in the emotions of the characters. This can never be completely caught in a storyboard. And van de Sande does this better than most. His intuition is flawless.

PIONIEREN - PIONEERING
Van de Sande is een pionier die graag als eerste met nieuwe camera's en technieken werkt. Hij werkte als eerste met de Varicam 35 op 5000 iso en onderzoekt nu hoe je verhalen vertelt in 360 graden Virtual Reality.
Van de Sande is a pioneer who likes to be the first to use new technology. He was the first to use the Varicam 35 at 5000 iso and now investigates how to tell a story in 360 degrees Virtual Reality.

MIJN CAMERAMAN - MY CINEMATOGRAPHER
Theo van de Sande was mijn favoriete cameraman nog voor hij zijn eerste lange speelfilm maakte. Ik kon aan de filmbeelden zien dat hij ze gemaakt had. Ik vond hem de beste van zijn generatie. Vanaf 1974 heb ik zijn carrière gevolgd en vanaf 2011 ben ik bezig met de voorbereiding van deze documentaire. Ik heb dan ook veel mensen in Nederland geïnterviewd. In die periode heb ik enkele 10.000-den euro's in deze film geïnvesteerd.
Theo van de Sande was my favorite Dutch cinematographer even before he made his first feature film. By looking at a film clip I could tell whether he had shot it. He was the best of his generation. I followed his career from 1974 onwards and have been working on this film since 2011. I interviewed many film makers in The Netherlands since then and invested several 10,000's in this documentary.

DE VOLLEDIGE FILM - THE FULL DOCUMENTARY
Deze crowdfunding is de aanzet tot een subsidie aanvraag van ca. 200.000 euro voor een bioscoop en TV productie van 90 min. of meer met volop dure filmfragmenten in 4K, ook van zijn grote Amerikaanse films.
Mocht dat bedrag er uiteindelijk niet komen, dan komt er toch een film met de 15.000 van deze crowdfunding. Mijn interviews zijn immers ook een vorm van geschiedschrijving.
You can't produce a 90 min. documentary with many clips in 4K from mayor American studios for 15,000 euro. This crowdfunding will result in an application for a grant of about 200,000 euro for a big film for TV and cinema release which will include many clips. But even with 15,000 I can produce a shorter film based on my interviews.

DE OORSPRONG
Mijn eindwerk voor de filmacademie was een film: "Dag en Nacht denk ik aan u", waarvoor ik camera, belichting en decoupage deed en een onderzoek naar de taakverdeling tussen cameraman en regisseur, "De Taak van de Chef-Cameraman", waarvoor ik 7 grote cameramensen van dat moment interviewde: Theo van de Sande, Walther Vanden Ende, Eddy van der Ende, Marc Felperlaan, Mat van Hensbergen, Albert van der Wildt en Walter Smets.

THE ORIGIN
My thesis for film academy was a film: "Day and Night I think of you", for which I was cinematographer and wrote the shotlist, and an investigation into the division in tasks between the director and the cinematographer: "The job of the cinematographer", for which I interviewed 7 major cinematographers of that time: Theo van de Sande, Walther Vanden Ende, Eddy van der Ende, Marc Felperlaan, Mat van Hensbergen, Albert van der Wildt and Walter Smets.

MIJN FILM
De film die ik wil maken is veel tegelijk: een biografie, een blik achter de schermen van de opnameperiode, een stuk geschiedschrijving van cinematografie en vooral een poging inzicht te geven in hoe camerawerk helpt in het vertellen van het verhaal van de film. Wat is cinematografie nu echt?

MY FILM
The film I want to make is a lot at the same time: a biography, a close-up view of the shooting period, a bit of history of cinematography and an attempt to show the role of cinematography in telling the story in a feature film. What is cinematography really?

NAMEN NOEMEN
Wie Theo van de Sande niet kent, kent wel zijn films: De Aanslag, Wit Licht, Het Meisje met het Rode Haar, Van de Koele Meren des Doods, De Illusionist, Charlotte, De Wisselwachter, Schatjes, Mama is Boos, De IJssalon, Soleil des Hyenes, Het Bittere Kruid, Giovanni, Golven, Het Debuut, De Witte van Sichem, Mijn Vriend, etc.
En de acteurs voor zijn camera: Jeroen Krabbe, Monique van de Ven, Renee Soutendijk, Willeke van Ammelrooy, Kees Brusse, Rijk de Gooyer, Peter Faber, Geert de Jong, John Kraaykamp Thom Hoffman, Kitty Courbois, Esther Spitz, Tamar Baruch, Erik van 't Wout, Truus te Selle, Edwin de Vries, Jim van der Woude, Marina de Graaf, Gerard Cox, Freek de Jonge, Gerard Thoolen, Huub Stapel, Pierre Bokma, Chris Lomme, Johan Leysen e.v.a.

NAME DROPPING
You may not know Theo van de Sande, but you know his films: Blade, Volcano, Wayne's World, Miracle Mile, Grown Ups, Out of Time, Homefront, Cruel Intentions, The Hole, Big Daddy, Love and Honor, Silent Army, High Crimes, Rooftops, Once Around, Magic Camp, etc.
And you know the actors: Denzel Washington, Wesley Snipes, Adam Sandler, Jennifer Aniston, Kris Kristofferson, Sarah Michelle Gellar, Reese Witherspoon, Tommy Lee Jones, Anne Heche, Richard Dreyfuss, Holly Hunter, Jason Statham, James Franco and many more.

MEER VIDEO'S - MORE VIDEOS
Ga voor meer video's naar mijn Youtube kanaal:
For more videos go to my YouTube channel:
Nieuwste donaties

AnkeV Koks
3-10-2017 21:28Omdat ik afga op het oordeel van Theo Bierkens

Cinematographe Lumiere
2-10-2017 06:09Support this movie !

Edwin
24-09-2017 11:50Ik ken de passie van Rob voor het werk en de persoon Theo van de Sande. Ik hoop dat Rob zijn film kan maken.