For English - go here
Drie maanden onderzoek naar keramiek en micro-organismen
Begin 2018 ben ik - Rosalie Bak - uitgenodigd om bij het het EKWC (Europees Keramisch Werkcentrum) 12 weken lang onderzoek te doen naar de toepassing van keramiek en micro-organismen binnen de beeldende kunst en vormgeving. En daar kan ik jouw steun bij
For English - go here
Drie maanden onderzoek naar keramiek en micro-organismen
Begin 2018 ben ik - Rosalie Bak - uitgenodigd om bij het het EKWC (Europees Keramisch Werkcentrum) 12 weken lang onderzoek te doen naar de toepassing van keramiek en micro-organismen binnen de beeldende kunst en vormgeving.
En daar kan ik jouw steun bij gebruiken!

Persoonlijke motivatie
Dat het met onze leefomgeving de verkeerde kant op gaat is duidelijk. We verdrinken in plastic en verslinden onze bodems en bossen. Voor een transitie naar een duurzame samenleving is verandering nodig. Het belang van natuurlijke en hernieuwbare (levende!) grondstoffen is daarbij evident.
Maar wat betekent het voor ons als makers als we overstappen naar bio-based materialen? Wat komt er kijken bij een ontwerppraktijk die gebruik maakt van levend materiaal? En hoe verhoudt bio-technologie zich tot eeuwenoude ambachten?
De weg hiernaar toe
De afgelopen twee jaar onderzocht ik samen met Marieke Broertjes (Studio-broed) de potentie van mycelium als alternatief voor planeetbezwarende materialen.
Mycelium kan je zien als het wortelstelsel van de paddestoel. Een groot netwerk van witte schimmeldraden wat onder grond groeit en daar o.a. zorgt voor de afbraak van dode vegetatie. Dit micro-organisme heeft veel potentie voor de kunst, architectuur en vormgeving. Bio-materialen op basis van mycelium kunnen in een lab gekweekt worden en zijn volledig door de natuur afbreekbaar.
Sindsdien hebben we veel geëxperimenteerd en bouwden een oude eriba caravan om tot mobiel laboratorium. Tijdens een van onze veldwerk trips in Limoges (FR) maakten we de eerste variant van myco-paste; een combinatie tussen klei en schimmels.

Schimmels en klei
Je zou het wellicht niet verwachten maar klei en schimmels vertonen in hun verwerking aardig wat overeenkomsten. Zo kan je beide vormen met een mal, kennen ze een grote mate van krimp en moet je ze afbakken voor gebruik. Zelfs de werkomgeving van de keramist en microbioloog lijken op elkaar! Logboek, ovens, chemicaliën, droogkamer, schort/labjas...
Toch zijn er ook belangrijke verschillen aan te wijzen. Met name op het gebied van duurzaamheid en tijd.
Afgebakken keramiek gaat lang mee, (en is dus wel duurzaam), maar vergaat langzaam tot niet. Dit in tegenstelling tot mycelium, wat al binnen enkele weken composteert. Ook in de productie van beide grondstoffen zit een langdurig verschil; mycelium groeit vlot en kan op locatie gekweekt worden, terwijl het heel erg lang duurt voordat rotsen eroderen en kleideeltjes zich uiteindelijk afzetten in een rivierbedding.
Onderzoek
Ik vraag me af wat ik als bio-designer kan leren van de praktijk van de keramist. Hoe kunnen klei en micro-organismen elkaar aanvullen? Is het mogelijk sculpturen te kweken? Kan je klei maken met schimmels? En is het mogelijk vanuit dode klei en levende organismen een nieuw (bio)materiaal te scheppen?
Met dit project wil ik in kaart brengen of het mogelijk is om een nieuw gebruiks- en kunstenaarsmateriaal te produceren met gecombineerde eigenschappen van beide materialen.

EKWC
Begin 2018 heeft het EKWC mij uitgenodigd om twaalf weken lang onderzoek te doen naar de toepassing van keramiek en micro-organismen binnen de beeldende kunst en vormgeving. Deze gespecialiseerde kunstenaarswerkplaats in Oisterwijk is de uitgelezen plek om dit materiaal- en vormonderzoek verder te brengen. Ze voorzien in werk- en woonplek, er een gespecialiseerde keramiek, metaal-, hout- en 3d-print werkplaats en zijn er deskundigen aanwezig. Ook kan ik daar ons mobiele laboratorium daar stallen, waardoor het onderzoek naar beide materialen gelijktijdig plaats kan vinden.
Support
De werkperiode bij het EKWC is een gedroomde kans. Maar ook één met een prijskaartje en daar kan ik alle hulp bij gebruiken. Jouw donatie komt volledig ten goede aan de verplichte eigen bijdrage van de residency (€ 4000), het vervoer en de installatie van het laboratorium (€ 600), materiaal en presentatie kosten (€ 600) en eeuwige dank en glitters (gratis!)
Wens
Het is mijn wens dit materiaal- en vorm onderzoek te kunnen voortzetten en toe te werken naar een eerste serie objecten. De resultaten van dit traject zijn t.z.t. niet alleen bij het EKWC te zien zijn, maar zullen in de zomer van 2018 ook in Amsterdam gepresenteerd worden (expo + lezing).
Tegenprestaties
Natuurlijk doe ik daar graag wat voor terug :-) Misschien wil je graag een dag komen meelopen, kweekadvies krijgen, of kom je met je lief naar de speciale preview en presentatie in Amsterdam? Heb je zelf een voorstel? Laat gerust van je horen.

Vragen?
Wil je meer weten, of heb je een idee voor een waardevolle samenwerking? Mailen en bellen kan altijd:
[email protected] / +31 643026999
www.rosaliebak.com / www.studio-broed.com
Dank
Zonder de support, kennis en ondersteuning van de Universiteit van Utrecht - afdeling micro-biologie, Mediamatic, Officina Corpuscoli, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Julien Marsalay hadden Marieke en ik nooit zo ver kunnen komen.
Nieuwste donaties

Sasker | Manenwolf's rokerij & foodlab
28-09-2017 20:52Toffe innovatieexpermenten - Go Rosalie!

Iemand
28-09-2017 18:45Go girl, Het is gelukt! Maak er een succes van.

Een donateur
28-09-2017 13:13Omdat ik vind dat dit project een kans van slagen moet hebben.