Olé! In maart vertrek ik naar Mexico, om daar op uitnodiging van de Arquetopia Foundation vier weken als artist-in-residence te verblijven en nieuw werk te maken! Dit is voor mij een bijzondere kans om me intensief, een hele maand lang zonder afleiding door andere verplichtingen, te richten op mijn eigen werk. Een maand lang maken, alleen maar maken!
Nu zijn bijzondere kansen zelden gratis. In ieder geval deze niet.
Olé!
In maart vertrek ik naar Mexico, om daar op uitnodiging van de Arquetopia Foundation vier weken als artist-in-residence te verblijven en nieuw werk te maken! Dit is voor mij een bijzondere kans om me intensief, een hele maand lang zonder afleiding door andere verplichtingen, te richten op mijn eigen werk. Een maand lang maken, alleen maar maken!
Nu zijn bijzondere kansen zelden gratis. In ieder geval deze niet. Een groot deel van de kosten voor mijn verblijf, reis, materiaal en een maand aan gederfde inkomsten heb ik al bijeen. Ik heb een gulle bijdrage gekregen van het Niemeijer Fonds en natuurlijk heb ik zelf ingelegd. Voor het vullen van het gat in mijn begroting dat nog resteert, heb ik jullie nodig. Niet zomaar, natuurlijk: ik heb een reeks mooie tegenprestaties te bieden.
De residency
Arquetopia is een platform voor kunst en culturele uitwisseling in het zuiden van Mexico, een onafhankelijke organisatie met een social geëngageerde inslag. Zij bieden ateliers, individuele artistieke begeleiding, werkplaatsen, seminars en cursussen aan, in een mooi gebouw in het historische centrum, waar 12 deelnemers tegelijk verblijven. De deelnemers werken aan hun eigen projecten, maar komen samen voor lezingen, rondleidingen, atelier- en museumbezoeken en om te eten.
Plaatselijke kennis en cultureel erfgoed zijn de uitgangspunten voor bredere maatschappelijke en artistieke ontwikkeling. How Strange, Her Voice is de werktitel van mijn project, dat begint bij de cursus natuurlijke pigmenten maken. Ik maak in mijn werk vaak gebruik van pure kleurpigmenten, meestal op een vrij conceptuele manier. In Arquetopia krijg ik de kans ze zelf te winnen, en om niet alleen de pigmenten maar ook het winnen zelf te documenteren.
Puebla heeft een rijke culturele geschiedenis, het historische centrum heeft zelfs een plaats op de Werelderfgoedlijst. Ook niet onbelangrijk: het schijnt Mexico’s de culinaire hoofdstad te zijn.

Het Project
Momenteel werk ik aan het eerste deel van dit project: een door mij bewerkte versie van Roland Barthes’ Jounal de Deuil, het dagboek dat hij begon op de dag nadat zijn moeder overleed. Barthes, die als semioticus zo scherp was in het lokaliseren van betekenis in tekst en beeld, lijkt in dit boek alle grip op taal en haar uitdrukkingsvermogen te verliezen. Hij geeft zich over aan sentiment en banaliteiten, hij lijkt niet anders te kunnen. Een bepaalde kleur, een soort bruingrijs paars, duikt steeds op in relatie tot dat onvermogen.
In Puebla zal ik me volledig richten op dit paars. De residency staat in het teken van natuurlijke pigmenten: van lokale ambachtslieden leren deelnemers uit welke grondstoffen ze gewonnen worden, hoe ze bewerkt dienen te worden, wat voor processen en recepten daarmee gemoeid zijn. Dezelfde grondstoffen worden gebruikt voor de altaren die men inricht voor de Dag van de Doden. Hoewel het ritueel rond de Dag van de Doden plaatsvindt van eind oktober tot begin november zijn mensen het hele jaar door bezig materiaal te verzamelen voor deze altaren. De geschiedenis van pigmentwinning en het Dag van de Dodenritueel zullen de aanknopingspunten vormen voor mijn onderzoek. Ik zal verhalen, betekenissen en associaties verzamelen van de kleuren die nodig zijn om het paars te mengen. Ik zal schrijvend en beeldend een nieuw verhaal samenstellen voor het paars in een poging vast te stellen wat het stoffelijk, emotioneel, maar ook historisch en sociaal/economisch kan betekenen. Ik zal proberen het met nieuwe betekenissen op te laden. Dit hele proces zal ik ook documenteren, op film en/of foto. De resultaten neem ik mee terug naar Amsterdam. Wat het uiteindelijke werk wordt, kan ik nog niet zeggen. Het kan een verhaal of een film worden of een ruimtelijke installatie met een performatief element. Uiteindelijk gaat het me erom de frictie tussen de verschillende soorten betekenis die deze kleur paars in zich heeft en die zich tegen elkaar verzetten zo ver mogelijk uit te spelen en een vorm te vinden waarin deze tegenstrijdige krachten een nieuw beeld kunnen maken.
De tegenprestaties
In de hoop jullie enthousiast te hebben gemaakt en overtuigd van de waarde van deze kans roep ik ongegeneerd op: doneer! Geef mij dit voetje, dit duwtje in de rug.
Of ik in Puebla zal onder- of overpresteren moet natuurlijk blijken. Maar ik presteer in ieder geval tegen!
Voor 10 euro ¡Qué chido! Mijn dank is groot en eeuwig
Voor 25 euro ¡Ahuevo! Je krijgt een handgeschreven ansichtkaart uit Mexico
Voor 50 euro ¡A toda madre! Je ontvangt een ansichtkaart door mij gemaakt in de grafische werkplaats van Arquetopia, een klein werk in oplage
Voor 100 euro ¡Orale! ¡Hijole! Je ontvangt de door mij in de werkplaats gemaakte kaart en wordt na mijn terugkomst uitgenodigd voor een exclusieve bijeenkomst in mijn atelier, waar ik het in Mexico gemaakte werk aan jullie zal presenteren. Inclusief door mij bereid Mexicaans etentje na afloop.
Voor 250 euro ¡Ay Caramba! Je wordt uitgenodigd voor de exclusieve presentatie en het etentje èn je kijgt een origineel werk. Een tekening op ongeveer A4-formaat, met materiaal uit de pigmentcursus als basis.
www.jesseahlers.nl
Nieuwste donaties

Iemand
23-02-2017 21:18Love voor Jesse

Iemand
11-02-2017 15:55omdat het jesse is

Iemand
10-02-2017 17:06Initiatief voor zo'n buitenkans verdient het!