WATCHING, ceci n’est pas de deux
Wie is ‘de ander’? Een fascinerende mix van poppenspel, theater en dans waarin horror en humor, verlangen en angst verbeeld worden in een woest-tedere performance.
W A T C H I N G, ceci n’est pas de deux is een solo-duet (45 min) met een levensgrote pop. Van oorsprong ben ik
WATCHING, ceci n’est pas de deux
Wie is ‘de ander’? Een fascinerende mix van poppenspel, theater en dans waarin horror en humor, verlangen en angst verbeeld worden in een woest-tedere performance.
W A T C H I N G, ceci n’est pas de deux is een solo-duet (45 min) met een levensgrote pop. Van oorsprong ben ik danseres (o.a. bij het Nederlands Dans Theater). Ik ontwikkelde mij verder als poppenspeelster en actrice (o.a. bij Duda Paiva Company). Deze disciplines combineer ik in mijn solo.
Waarom
Ik heb deze voorstelling willen maken omdat ik op zoek was naar de innerlijke dynamiek die mij voortstuwt om dingen wel of juist niet aan te gaan. Ik wilde onderzoeken hoe die dynamiek werkt als ik mijzelf zou veruitwendigen in een alterego. De pop is in het leven geroepen als mijn alterego, maar tijdens het maakproces kwam ik erachter dat deze pop, zoals uiteindelijk alle poppen, een eigen wil en ziel heeft. Hieruit volgde dat ik niet alleen de relatie tov mezelf maar ook tov de 'de ander' in welke vorm dan ook aan het onderzoeken was. Uit ervaringen met de pop voor publiek, blijkt dat hij/zij een ongeschreven blad is waarop iedereen zijn eigen angsten of verlangens projecteert. Daarom noem ik de pop ook 'Het Wezen'.
Wat
De voorstelling gaat over een vrouw die op zoek is naar een tijdloze ervaring en onderweg in conflict raakt met haar angsten en verlangens. Deze krijgen vorm in een tot leven gewekte, soms extreem boosaardige avatar.
Hoe - Pitch
Met het winnen van een pitch van het Flying Solo Festival, van RIGHTABOUTNOW.INC i.s.m. Contact Theatre Manchester, kreeg ik de kans om een solo-voorstelling te ontwikkelen. Hiervoor heb ik ontwikkeling-subsidie van het Amsterdams Fonds voor de Kunst ontvangen. Onder begeleiding van Mike van Alfen en met behulp van choreografisch advies van Nicole Beutler creëerde ik "WATCHING".
Deze solo is mijn debuut als (poppen)theatermaker. Een work-in-progress was al te zien op het poparts 2015 in Bellevue en afgelopen mei tijdens een preview tijdens het Flying Solo Festival in het Contact Theater in Manchester. Zie enkele reacties verderop in dit bericht.
Zie de Trailer van WATCHING.
Zie de pop parade maken: Teaser
Wanneer, Waar?
27 en 28 augustus op het Limburg festival in Roermond.
6, 7, 11 en 12 september op het Fringe Festival in Amsterdam in theater Perdu. Begin tijden, respectievelijk: 13.30, 21.00, 17.00 en 21.00
11 en 12 december op het RIGHTABOUTNOW festival in het Compagnietheater in Amsterdam.
Tijdens de objecttheater route 'Trippelzone' van het Limburg Festival op 26 augustus is een korte versie van WATCHING te zien.
Tickets Fringe.
Tickets Limburg Festival.
Uw steun!
De pop (ook bekend als het Wezen) en ik hopen op uw financiële steun om dit project volledig te kunnen realiseren.
Concreet moeten we nog een lichtplan, een technicus en de operaties aan het Wezen financieren zodat hij/zij zo lang mogelijk mee kan in een zo mooi mogelijk licht. Voor uw donatie willen wij graag iets terug geven. Helaas kunnen wij geen vrijkaartjes weggeven; daarom geven wij iets unieks wat in relatie staat tot de voorstelling. Dit betreft bijvoorbeeld: een ontmoeting met het wezen, een privé poppenspel workshop ( van een uur bij u thuis of met een groep in de studio), een unieke foto van u met het wezen of zelfs een optreden bij u thuis! Kijk hiernaast voor de mogelijkheden.
N.B. Ook met het kopen van een ticket steunt u niet alleen ons maar ook de dragende festivals, het theater en het theatercircuit in het algemeen. Tickets kunt u reserveren via de hierboven genoemde festival en theater links.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw donatie!
Met vriendelijke groet,
Ester en het Wezen.

Volg ons via:
Website
Facebook
Twitter
LinkedIn
Reacties
“Ester Natzijl performs with a life size foam puppet, choreographed so well that after a while it seems that the puppet is alive and Ester is the puppet. Sound complements the performance perfectly, initially a mix of medical and industrial, developing over the piece to orchestral.
What is so impressive is the way that Ester creates the movement of the puppet in tune with her own movements. For a long time the pace is slow, they seem to circle each other and try to find their way. Then the piece builds and becomes more physical, faster, more aggressive, technically amazing. At one point the puppet seems to be the only one alive. This is a wonderful engaging piece.” (link review )
Tweets
Still thinking about @EsterNatzijl's 'Watching' on at @ContactMcr a week ago. Very horrid and beautiful, my favourite combination of things.
@EsterNatzijl really loved 'Watching'. Was fascinating, creepy, funny and tecnically superb. Mad puppetry skills :)
@EsterNatzijl Evocative imagery in Watching (Ceci n'est pas de deux) We look forward to seeing future works.
@EsterNatzijl @ContactMcr Highly enjoyable theatre... a remarkable range of moods and expression... Absorbing!
Credits
Coaching en eindregie: Mike van Alfen
Choreografisch advies: Nicole Beutler
Coaching poppenspel: Duda Paiva
en Neville Tranter
Dramaturgisch advies: Floor van Lissa
Poppenmaker: Evandro Serodio
Vormgeving, aanpassingen pop en advies:
Anne Dronkers
Trailers: Camera: Sandro Ligtenberg & Eva Gonggrijp
Regie en montage: Eva Gonggrijp
Met dank aan
Amsterdams Fonds Voor de Kunst
RIGHTABOUTNOW.INC
FlyingSoloFestival:
Stichting Muzenis
Duda Paiva Company
Bellevue en Poparts
Ulrike Quade’s Popshop
Contact Theatre
Theater Perdu

Nieuwste donaties

Cat Smits
1-09-2015 16:31Omdat Ester geweldig is

Michiel de Boer
29-08-2015 16:26Ik ben onder de indruk van wat ze met al haar talenten kan en ben dus benieuwd naar de ontwikkeling in het samenspel van deze talenten.

Iemand
28-08-2015 13:12Ben reuze benieuwd wat Ester gemaakt heeft!