John Buijsman speelt opnieuw zijn bekroonde voorstelling Angel Eyes uit 1999. Jules Deelder schreef de woorden waarmee Buijsman jazzlegende Chet Baker tot leven brengt. Nu, vijftien jaar later, speelt hij met blazer Keimpe de Jong en gitarist Andreas Suntrop Angel Eyes 2, op een bijzondere locatie, in een tot New Yorkse Jazzclub omgetoverde Rotterdamse loods. Muziektheater tot het gaatje, excuse me while I disappear...
De
John Buijsman speelt opnieuw zijn bekroonde voorstelling Angel Eyes uit 1999. Jules Deelder schreef de woorden waarmee Buijsman jazzlegende Chet Baker tot leven brengt. Nu, vijftien jaar later, speelt hij met blazer Keimpe de Jong en gitarist Andreas Suntrop Angel Eyes 2, op een bijzondere locatie, in een tot New Yorkse Jazzclub omgetoverde Rotterdamse loods. Muziektheater tot het gaatje, excuse me while I disappear...
De acteur
In het acteursleven van John Buijsman komt één element steeds terug: de jazz. Hij maakte voorstellingen over fameuze jazzmusici als Chet Baker en Roland Kirk, maar ook over verwante kunstenaars als Charles Bukowski en Cornelis Bastiaan Vaandrager. Hij vertolkt als geen ander de jazz in woorden.
Het verhaal
Aan het eind van een veelbewogen leven zit Chet Baker in zijn kleedkamer, vlak voor een optreden. Hij kijkt terug op zijn successen: zijn geslaagde auditie bij Charlie Parker, zijn glansrol in het kwartet van Gerry Mulligan, de polls die hij won - boven Miles Davis, Clifford Brown en Dizzy Gillespie! -, zijn gevangenisperiode, zijn dertien baantjes en zijn terugkeer op de podia. Intussen zet hij de spuit in één van de weinige aderen die nog te vinden zijn.
De muziek
Iedereen kent Chet Baker als jazzfenomeen met zijn sfeerbepalende geluid. Rasmuzikanten Keimpe de Jong (saxen) en Andreas Suntrop (gitaren) brengen ten gehore wat de woorden van Deelder en Buijsman niet kunnen vertellen. Ze spelen geen nummers van Chet Baker, maar zorgen met improvisatie, ruwe gitaar en sax-thema's voor een moderne, rauwe jazzfeel die past bij Deelder’s tekst, maar die loyaal blijft aan het muzikale gedachtegoed van Chet Baker.
De locatie
Buijsman, De Jong en Suntrop spelen Angel Eyes 2 in een loods in op Katendrecht, het Rotterdamse schiereiland waar de jazzmuziek in de jaren ’30 aan land kwam en zelfs een aanzienlijk deel van de Duitse bezetting overleefde. Rotterdam heeft weliswaar sinds enkele jaren het North Sea Jazz Festival, maar velen weten niet dat de echte jazz al ver voor de oorlog bloeide in het Katendrechtse “Negro Palace Belvédère”.
Waarom
Toen Deelder Angel Eyes schreef, was jazz voorbehouden aan een selecte groep kenners. In de afgelopen vijftien jaar is de populariteit van jazz in Nederland enorm toegenomen. Jazz maakt in 2014 veel meer dan in 1998 een logisch deel uit van de popmuziek. De verhalen van de jazzlegendes uit de vorige eeuw leven voort en zijn een inspiratiebron voor de huidige, veel grotere generatie liefhebbers. De stoere en droevige anekdotes van deze jazziconen blijven onlosmakelijk verbonden aan de jazz van vandaag – een melancholie die de makers van Angel Eyes 2 weer op het toneel willen brengen.
Het geld
Jullie bijdrage wordt gebruikt voor het transformeren van de industriële loods tot sfeervolle jazzclub. Anders dan in een schouwburg zit publiek aan tafeltjes met een drankje, zoals dat gebruikelijk is in fameuze jazzclubs zoals de Village Vanguard in New York. Deze setting is essentieel voor die extra touch waarmee het indringende muziektheater van Angel Eyes 2 optimaal tot zijn recht komt.
Meer informatie
Nieuwste donaties

Iemand
20-11-2014 18:14John Buijsman = held

Square One Dr Peter
16-11-2014 00:41Make it!

Rosetta Drenth
10-11-2014 21:52Ik weet zeker dat het prachtig wordt!