Update 16 januari
Het doelbedrag voor de campagne is aangepast om additionele postproductie kosten (professionele audio afwerking) te dekken.
Update 16 January
The campaign target amount has been updated to cover additional post production costs for working with our sound designer.
*ENGLISH BELOW*
Voor dieren is vuurwerk een hel. Steun onze korte documentaire en help ons de gevolgen van vuurwerk op (huis)dieren onder de aandacht te brengen.
Mijn naam is Sebastian Mulder en ik ben de regisseur en producent van de documentaire THE END.
THE END wordt een indringende en ontwapende documentaire, die met kleine camera's, bevestigd aan dieren, in beeld brengt hoe zij Oud en Nieuw ervaren. Als een horrornacht. Terwijl mensen zich voorbereiden op een oudejaarsnacht met knallen en kleurenregens, gaan veel van hen volledig voorbij aan het feit dat duizenden dieren ieder jaar weer in een radeloze paniek aan hun lot worden overlaten, met blijvende schade en soms zelfs met de dood tot gevolg.
Een jaarlijkse natuurramp
Elk jaar sterven honderden dieren door vuurwerk. Honderden honden en katten raken kwijt, paarden krijgen hartstilstanden in hun stal omdat ze niet kunnen vluchten. Egels schrikken uit hun winterslaap, uilen durven niet meer te jagen en sterven van de honger, spreeuwen vliegen tegen elektriciteitsmasten aan. Dierenartsen draaien overuren.
Veel mensen hebben geen idee dat de jaarwisseling voor dieren voelt als het einde der tijden. Alle baasjes, dierenartsen, boswachters en verzorgers die ik spreek, zeggen hetzelfde: dit is een gigantisch maar onzichtbaar probleem, wat goed dat hier eindelijk eens een film over wordt gemaakt. Boswachter Thomas van der Es spreekt van ‘een stille ramp die zich ieder jaar herhaalt, die moeilijk te meten is. Maar wel weten we dat het de grootste verstoring van (wilde) dieren, en de natuur in het algemeen, in het jaar is.’
Met THE END wil ik die ramp onder de aandacht brengen. De film maakt, met nieuwe, indringende en diervriendelijke filmtechnieken, dit ‘onzichtbare probleem’ zichtbaar. Als filmmaker voel ik een verantwoordelijkheid om te vertellen wat deze dieren niet kunnen zeggen, en bijdragen aan bewustwording van de gevolgen van deze feesttraditie.
De Film
In THE END volgen we wilde dieren, boerderijdieren en huisdieren tijdens Oudjaarsdag. We kijken letterlijk door hun ogen, met behulp van miniatuur-camera’s, die diervriendelijk aan hun hoorns of nek zijn bevestigd. Dit unieke perspectief laat kijkers voelen hoe het is een dier te zijn, wat ook veel lichte momenten in de film zal brengen. Zo zien we ook de baasjes, en onderzoekt deze film de voorwaardelijke en onvoorwaardelijke liefde tussen mens en dier. Als middernacht aanbreekt en het vuurwerk echt losbarst, neemt de documentaire een vlucht door de dierennachtmerrie. Filmmateriaal dat honderden diereneigenaren zelf met hun mobieltjes filmden toont het effect van vuurwerk op dieren wereldwijd. Deze film toont hun lijden, en de liefde tussen baasjes en dieren, als nooit tevoren. Lukt het de vele dieren hun angsten te bedwingen, en de nacht door te komen?
'In hun blinde paniek rennen of vliegen de dieren zonder nadenken weg, waarbij een ongeval nooit ver weg is. Aanvliegingen met hoogspanningsleidingen komen bijvoorbeeld vaker voor in nieuwjaarsnachten.' Tijdschrift Onze Natuur
Waarom we uw hulp nodig hebben
Sinds eind 2020 ben ik voor deze film aan het onderzoeken, schrijven en met experts en diereneigenaren in gesprek. Ik maak de film om te vertonen op filmfestivals en televisie, en omroepen tonen interesse. Onder meer door corona en omdat de film niet duidelijk in één categorie als kinderfilm of horrorfilm valt, kreeg ik maar beperkte steun vanuit filmfondsen. De film dreigde nooit gemaakt te worden. Toen heb ik besloten de film zélf helemaal af te maken. Een klein budget, ondersteund door de Dierenambulance Amsterdam, Stichting Dier & Recht en de A38-stipendium van het Kasseler Dokfest, stelde ons in staat de vorige jaarwisseling 25 GoPro camera’s te kopen, huren en lenen. De beelden die dieren zelf, en hun baasjes, filmden hebben samen met ingestuurde smartphonefilmpjes van over de hele wereld meer dan 200 uur aan beeldmateriaal opgeleverd. Deze jaarwisseling hebben we opnieuw GoPro camera’s meegeven aan diereneigenaren, om nieuwe ervaringen van meer diersoorten te filmen.
Nu zijn alle puzzelstukken er voor deze belangrijke film. Die moet dan gemonteerd en afgemaakt worden. En om dat mogelijk te maken, vraag ik uw hulp.
Ik vraag uw donatie voor:
- Een film-editor, om de montage te perfectioneren.
- Een sounddesigner om in de geluidsstudio de film mooi en indrukwekkend te laten klinken.
- Een colour grader: kleurcorrectie om de beelden van het scherm te laten knallen.
- Professionele vertaling en ondertiteling, om het vuurwerkprobleem aan zo veel mogelijk mensen te laten zien.
- Een filmposter, trailer en distributiekosten.
Totaal: €12.000,-
Voor het realiseren van deze film.
Ik ben u ontzettend dankbaar voor alle hulp om deze stand te brengen. Ik hoop u graag te zien bij de speciale vertoning voor sponsors van THE END.
Sebastian Mulder
For animals, New Year’s Eve is the most terrifying of the year. THE END takes a dazzling and disconcerting look at fireworks through their eyes. Pets, wild animals and livestock are the protagonists during the night that, for them, seems the end of the world. As humans prepare for a night of festivities and fireworks, they seem bafflingly unaware that each year, they cause desperate panic in their animal companions, and sometimes, their death.
An annual natural disaster
Every year hundreds of animals die from fireworks. Hedgehogs wake from their hibernation, owls scared to hunt die of hunger and starlings fly into electricity pylons. Hundreds of dogs and cats go missing, horses suffer cardiac arrest in their stables. Veterinarians work overtime.
Many people are unaware of the impact our celebration of the New Year has on animals. Pet owners, veterinarians, forest rangers and caretakers I talk to in my research say the same thing: this is a gigantic but hidden problem, and a story that urgently needs to be told in a documentary film. Forest ranger Thomas van der Es calls it 'a silent disaster which repeats itself annually. Difficult to measure, but certainly the biggest disturbance of (wild) animals, and of nature in general, of the entire year.”
With THE END I want to make the confusion and fear that New Year's Eve causes in animals palpable. The film will make this hidden problem visible and publicize this ‘silent disaster’ by taking viewers into the perspective of the animals. With this film I do not want to offer a solution, but rather to make the problem clear. As a filmmaker I feel a responsibility to tell what these animals can't say. I want to contribute to the awareness of the consequences of this festive tradition, in an exciting and original, yet disturbing film.
The film
In THE END we follow a lot of different animal species in various situations as they unsuspectingly prepare for New Year's Eve. We literally look through their eyes, because of the miniature cameras that we give to all animal owners. This unique first-person perspective lets the viewer feel what it's like to be an animal, which also brings a lot of lightness to the film. In addition, we also look a lot at people, so that the conditional and unconditional love between humans and animals is also investigated. When the twelve o'clock moment has arrived and the fireworks really erupt, the film zooms out using archive footage, which hundreds of animal owners filmed themselves with their mobile phones, showing the effects of fireworks on animals worldwide. The special GoPro footage in combination with the aforementioned archive material makes THE END a disarming and impressive film. Will the many animals be able to control or maybe even overcome their fears?
‘Bats and squirrels that have come out of hibernation, owls that die of hunger, starlings that go into cardiac arrest and deer that have lost their way. This turn of the year was no fun for wild animals. Some animals even flee to their own death.’ RTL News
The process
In the fall of 2020, during a workshop by the IDFA & NPO Fund, I started developing this documentary. After a long period of research, writing and rewriting, the film I had in mind was ultimately not eligible for further support from the NPO Fund and Film Fund. The film, with all kinds of setbacks caused by the corona pandemic, was in danger of not being made. I decided to take matters into my own hands and become my own producer. A small budget, supported by the Dierenambulance Amsterdam, Stichting Dier & Recht, the A38 stipend of the Kasseler Dokfest, enabled us to buy, rent and borrow 25 GoPro cameras last year. Some we carefully attached to several animals in ways that did not hinder or harm them, others we asked animal owners and caretakers to film their animals with; yielding over 200 hours of footage. This New Year’s Eve we have repeated this filming, focusing on other animal species. Now all the pieces to finish this puzzle are ready. The past two years have been a very educational and rewarding process. Now the time has come to take the final steps, and to search for the funds to finish this important film.
Why we need your help:
Your donation enables us to:
- Work with an editor to perfect the editing
- Working with a sound designer in a sound studio to make the film sound really beautiful
- Working with a color grader: color correction to make the images pop off the screen
- Professional translation and subtitling
- Poster, trailer, distribution costs
Finishing the film: €12,000,-
Your contributions will enable me to take these last, crucial steps to an important documentary film. I am extremely grateful if you can help me tell this story, and hope to see you at the special patrons’ screening of THE END.
Sebastian Mulder
For this project I work together with this fantastic crew:
Cinematographer: Dick Harrewijn
Editor: Nina Graafland
Sound design: Vincent Sinceretti
Pre-production producent: Jasper Boon
This film is supported by: Dierenambulance Amsterdam, Stichting Dier&Recht, the A38-Kasseler Dokfest Stipendium & You.
If you want to be updated about my work, subscribe to my newsletter. Or you can follow me on instagram or the film on facebook. If you have videos that might be interesting for the film, upload them at: sebastianmulder.wetranfer.com