_______________________
Laten we samen vergeten muziek herontdekken in de “Copisteria del Conte”
Ondersteun dit project!
Welkom op deze crowdfundingwebsite! Ik vertel je hier over mijn project, dat draait om het herontdekken van muziek die in de vergetelheid is geraakt. We worden meegevoerd op een spannende reis in de geschiedenis van Genua in de 18e eeuw. Daar blijken grote muzikale schatten verborgen te liggen die zeer de moeite waard zijn weer tot klinken te brengen.
Steun de muziek! Als je net zo enthousiast wordt als ik, lees dan verder! Hieronder vind je meer achtergrondinformatie over het project. Op mijn website (www.jacoporistori.com) vind je mijn cv, mijn concertagenda en een paar video-opnames waarin je me kunt zien en horen spelen (ook op youtube). Voor updates over de totstandkoming van de cd, kun je me volgen op Instagram.
Riscopriamo insieme musica dimenticata, supporta questo progetto!
Ciao! Son grato che tu stia visitando la mia pagina per questa raccolta fondi. Qui sotto troverai tutte le informazioni, sia in italiano (in corsivo, di seguito la descrizione in olandese) che in olandese, poiché questo progetto coinvolge sia l'Italia che i Paesi Bassi. Genova sarà il fulcro di tale progetto che permetterebbe di far conoscere una parte dell'importante archivio di manoscritti custoditi nella libreria del Conservatorio Nicolò Paganini di Genova. Spero che troverai questa iniziativa entusiasmante tanto quanto lo è per me e che anche tu voglia supportarla.
Se vuoi saperne di più di me, puoi visitare il mio sito (www.jacoporistori.com) e dare un'occhiata al mio curriculum, al calendario dei concerti e ad un paio di registrazioni video dove potrai vedermi ed ascoltarmi (anche su youtube). Segui il mio profilo Instagram per non perderti gli aggiornamenti sugli sviluppi di questo progetto.
Supporta la musica, supporta l'arte!
_______________________
De inspiratie: "La copisteria del Conte"
"In copisteria del Conte", letterlijk in het kopieeratelier van de graaf, is een project dat geschiedenis en muziek combineert. Als barokcellist wordt mijn passie voor muziek versterkt door het begrijpen van de historische context. Daarom wil ik een cd maken met prachtige en nog niet eerder geregistreerde muziek, die tegelijk het verhaal vertelt van mijn geboortestad Genua, “La Superba”, een stad met een bruisend muziekleven in de 18e eeuw. Centraal staat graaf Federico Taccoli, hij was vanaf 1751 eigenaar van een kopieeratelier in Genua. Dankzij dit atelier, dat zeker meer dan 50 jaar bestond, is heel veel muziek uit die tijd voor ons bewaard gebleven.
Wie was de graaf?
De graaf Taccoli is waarschijnlijk rond 1727 in Modena geboren in een adellijke familie. Rond 1740 verhuist hij naar Genua, waar hij zich bezighoudt met verschillende zaken, waaronder het kopiëren van partituren. Hij lijkt door zijn stadgenoten niet erg gewaardeerd te worden. Er wordt geklaagd over zijn ongepaste manier van zaken doen en men vindt hem een onaangename man. Ondanks zijn slechte reputatie wordt er veel gebruik gemaakt van zijn diensten en er is dankzij zijn kopieeratelier een aanzienlijke hoeveelheid muziek van verschillende componisten bewaard gebleven. Deze collectie wordt nu bewaard in de bibliotheek van het Conservatorio "N.Paganini" di Genova als onderdeel van de antieke collectie.
De muziek
Omdat er een grote hoeveelheid muziek beschikbaar was, moest ik een selectie maken van welke stukken deel zouden uitmaken van deze compilatie. Ik heb daarvoor drie criteria gebruikt:
- ik wilde me alleen richten op instrumentale muziek (zonder zangers);
- de stukken moesten voor klein ensemble zijn (dit om het budget voor dit project te beperken, stukken voor orkest of grote ensembles vielen daarom af);
- de muziek is bij voorkeur nog niet gepubliceerd of opgenomen.
Het laatste criterium is voor mij het belangrijkst.
De bibliotheken zitten nog vol met vergeten muziek!
Het is aan ons muzikanten om die te ontdekken en te spelen, zodat iedereen kan genieten van deze geweldige, onbekende en ongepubliceerde muziek.
Daarnaast wilde ik een kleurrijk palet van geluiden creëren, daarom heb ik muziek gekozen voor verschillende ensembles.
Hieronder vind je de lijst van stukken die ik van plan ben op te nemen.
- Pietro Nardini (1722-1793) - Eén of twee strijkkwartetten
- Michele Gallucci - Sonate voor cello en basso (met cello 1, theorbe of cello 2)
- Carlo Ferrari (1714-1790) - Eén of twee "Gare" voor twee cello's
- Emanuele Barbella (1718-1777) - Sonate voor twee violen
- Gasparo Arnaldi - Eén of twee sonates voor salterio, violino en cello
- Luigi Boccherini (1743-1895) - Sonate voor cello en basso G579 (met cello 1. cello 2 of contrabas)
Alleen van Boccherini's sonate G579 is al eerder een door Taccoli gekopieerde versie bewerkt en opgenomen. Ik koos ervoor het stuk toch op te nemen in dit project als een hommage aan de componist die in 1765 een tijdje in Genua woonde.
The plan
- Op 27 juni 2022 had ik een afspraak met de voorzitter van het Conservatorio "N.Paganini" di Genova, M° Fabrizio Callai, en met de professor die verantwoordelijk is voor de bibliotheek, Carmela Bongiovanni, gewaardeerd musicoloog. Ik heb toen de antieke manuscripten geraadpleegd en mocht een digitale kopie maken.
- Met het manuscript van de digitale kopie heb ik een volledige partituur gemaakt van de stukken. Voor een cd-opname is een partituur nodig, zodat de opnameleider een overzicht heeft van alle partijen.
Opnameplan
Het label Snakewood Editions verzorgt de opname, de productie en de release van de cd. Het is een klein label gevestigd in Den Haag dat specifiek barok en klassieke muziek produceert. De cd wordt opgenomen in een kerkje in Uitwijk, Noord-Brabant. Kerken (liefst in een klein dorpje om de geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken) hebben meestal de beste akoestiek voor de sonoriteit van barokinstrumenten. Volgens hun plan hebben zij 7 dagen nodig, 5 voor de alle opnames en 2 voor het op- en afbouwen van de apparatuur. Het originele plan was de opnames in januari/februari 2023 te maken, maar omdat de prijs van de verwarming in de kerk erg hoog zijn deze winter, zullen de opnames in zomer 2023 plaatsvinden.
Uw steun
SENA Muziekproductiefonds heeft een bijdrage toegekend en daardoor wordt dit project gedeeltelijk mogelijk gemaakt. Maar daarmee is deze mooie cd er nog niet. Jouw steun is nodig om het project doorgang te laten vinden.
VideoTour: "De muzikale plaatsen van la Superba"
Als deze fondsenwerving slaagt, maak ik een videotour waarin ik je Genua laat zien en alle plaatsen die deel uitmaakten van het Genuaanse muzikale leven. Het zal een duik in het verleden zijn van een stad die een zeer belangrijk cultureel centrum was en waar de belangrijkste kunstenaars hebben gewoond.
_______________________
L'ispirazione: "In copisteria del Conte"
"In copisteria del Conte" è un progetto che coinvolge sia la storia che la musica. Essendo violoncellista barocco, la mia passione per tale musica mi ha sempre spinto ad approfondire il suo contesto storico.. Questo progetto mira alla registrazione di un CD contenente musica dimenticata dove Genova, luogo protagonista, sarà la guida per la scelta delle composizioni che faranno parte del CD. L'amore per la mia città e l'amore per la storia hanno dato vita all'idea di questo progetto dove l'ascoltatore sarà portato ad immergersi nella Genova della seconda metà del XVIII secolo.
Chi era il Conte?
Il Conte Federico Taccoli nacque probabilmente a Modena intorno al 1727 da famiglia nobile e intorno al 1740 si trasferì a Genova. Lì si impegnò in varie attività tra le quali anche una copisteria di spartiti di cui era proprietario. Dalle informazioni sopravvissute riguardo Taccoli ne deduciamo che non godesse di una grande reputazione. Tuttavia non è da mettere in discussione l'importanza dell'attività della sua copisteria: molta musica è sopravvissuta grazie alla sua attività. Questa collezione è parte del prezioso fondo antico della biblioteca del Conservatorio Nicolò Paganini di Genova.
La musica
Per selezionare la musica che sarà parte di questo CD ho seguito tre criteri:
- il mio interesse si è rivolto esclusivamente a musica strumentale (escludendo quella vocale);
- ho preso in considerazione composizioni da camera e piccolo ensemble (questo per limitare i costi);
- ho selezionato musica, possibilmente, non ancora pubblicata su CD.
L'ultimo criterio è stato per me il più importante. Credo fortemente all'importanza nel divulgare musica inedita e dimenticata.
Le librerie sono piene di musica dimenticata!
Sta a noi musicisti trovarla e suonarla.
Inoltre ho cercato di selezionare brani per diversi ensembles , in modo da creare una tavolozza di suoni che fosse la più varia possibile. Qui sotto troverai la lista delle composizioni che ho selezionato:
- Pietro Nardini (1722-1793) - Uno o due quartetti per archi
- Michele Gallucci - Sonata per violoncello e basso (con violoncello principale, tiorba oppure secondo violoncello)
- Carlo Ferrari (1714-1790) - Una o due “Gare” per due violoncelli
- Emanuele Barbella (1718-1777) - Sonata per due violini
- Gasparo Arnaldi - Una o due sonate per salterio, violino e violoncello
- Luigi Boccherini (1743-1895) - Sonata per violoncello e basso G579 (con secondo violoncello oppure contrabbasso)
La sonata di Boccherini sarebbe l'unico brano già edito. Come omaggio alla sua permanenza a Genova nel 1765 ho ritenuto opportuno includere questa sonata nel CD.
La preparazione
- Il 27 giugno scorso ho avuto un appuntamento con l'attuale presidente del Conservatorio "N. Paganini" di Genova M° Fabrizio Callai e con la professoressa responsabile della biblioteca, Dott.sa Carmela Bongiovanni, stimata musicologa. Durante il nostro incontro ho potuto consultare i manoscritti antichi da me selezionati per il progetto ed ho avuto il permesso di crearne una copia digitale.
- Avendo disponibile una copia digitale della musica, ho creato una edizione moderna e una partitura delle composizioni. Questo lungo lavoro è stato necessario in quanto all'epoca era solito creare solamente le parti e non la partitura per quanto riguardava la musica da camera. La partitura non è solamente utile in fase di studio ma sarà fondamentale durante il processo di registrazione.
La registrazione
L'etichetta Snakewood Editions sarà responsabile della registrazione, la produzione e la pubblicazione del CD. Questa piccola etichetta con sede all' Aia è specializzata nella produzione di musica barocca e classica.
La registrazione verrà effettuata in una piccola chiesa a Uitwijk, nella provincia del Brabante settentrionale, nei Paesi Bassi. Le chiese hanno solitamente l'acustica ideale per le sonorità della musica antica. La stima del tempo fatta per portare a compimento la registrazione è di 5 giorni più 2 per dare tempo ai tecnici di montare e smontare le apparecchiature di registrazione. Considerando la mole di lavoro per completare le parti, Il mio obiettivo era quello pianificare la registrazione intorno a gennaio/febbraio 2023, ma poiché la chiesa sarà costretta da gennaio a quadruplicare il prezzo dell'affitto a causa dell'aumento dei costi del gas, ho deciso di posporre la sessione di registrazione nei mesi estivi, in quanto unica possibilità per contenere i costi per la realizzazione del progetto.
Il tuo aiuto
SENA Muziekproductiefonds supporterà questo progetto dando il massimo contributo. Grazie a loro sarò in grado di coprire parte dei costi di produzione del CD. Il tuo aiuto sarà necessario per coprire i costi rimanenti, incluse le spese che riguardano la parte organizzativa della settimana di registrazione, come ad esempio l’affitto della location e le spese dei trasporti.
VideoTour: "I luoghi musicali della Superba"
Se questa raccolta fondi avrà successo produrrò un video documentario dove ti mostrerò Genova, portandoti nei luoghi testimoni della sua vita musicale. Un tuffo nel passato di una città che era in quell'epoca un importante centro culturale e che ha ospitato i più importanti artisti.
________________________
Bronnen en links (in Italiaans) / Fonti e link d'interesse
Bongiovanni, Carmela. “LUIGI BOCCHERINI A GENOVA (1765, 1767): NOVITÀ E PRECISAZIONI.” Rivista Italiana Di Musicologia, vol. 41, no. 1, 2006, pp. 65–99. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/24325828. Accessed 5 Oct. 2022.
Mingozzi, Davide. "Una famiglia di copisti e suggeritori a Genova: i Taccoli e il Teatro." Il Paganini, Quaderno del Conservatorio "N. Paganini" di Genova, n° 6, 2020, pp. 103-115.
https://www.conspaganini.it/sites/default/files/Il%20Paganini%20n.%206-2020.pdf. Accessed 5 Oct. 2022.
Video
Luigi Boccherini (1743-1805) - Sonata 6 in La maggiore
Performance based on the version published in 1772
Violoncelli: Jacopo Ristori, Gied van Oorschot
https://www.jacoporistori.com/media/